Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Biedronka, Dino czy Eurocash - czyje wyniki najlepiej rokują na przyszłość?

Jakie przychody osiągają takie firmy jak Biedronka, Dino czy Eurocash? Kto otworzył najwięcej sklepów, a kto zanotował największy skok przychodów? Porównujemy wyniki za pierwsze półrocze 2022 roku.
Reklama

Najwyższe nakłady inwestycyjne w historii Dino

Na koniec czerwca 2022 r. Dino Polska zwiększyła rozmiary swojej sieci do 1975 placówek, wobec 1622 rok wcześniej. Ekspansja geograficzna postępowała zgodnie z przyjętą ideą ,,Dino – najbliżej Ciebie’’, zakładającą w pierwszej kolejności zagęszczanie sieci na terenach gdzie Dino jest już obecne, przy stopniowym uruchamianiu placówek w nowych gminach i powiatach.

Przychody ze sprzedaży firmy przekroczyły 8,7 mld zł i były o 45,4% wyższe niż rok wcześniej. Dynamika sprzedaży w sklepach, które istnieją od co najmniej roku (like-for-like; LfL) wyniosła 25,5%.

W obliczu rosnącej wrażliwości cenowej konsumentów w pierwszym półroczu 2022 r. przyniosło to efekty w postaci wzrostu liczby odwiedzin w sklepach sieci Dino o 33% w stosunku do I pół. 2021 r.

Konsekwentny rozwój sieci Dino pociąga za sobą coraz wyższe nakłady inwestycyjne. W pierwszym półroczu 2022 r. wyniosły one 727 mln zł i były najwyższe w historii. Suma ta, oprócz otwarć nowych marketów, trwającej budowy ósmego centrum dystrybucyjnego spółki i zwiększenia mocy produkcyjnych zakładu mięsnego Agro Rydzyna, została częściowo przeznaczona na inicjatywy zmniejszające oddziaływanie Grupy Dino na środowisko. Liczba marketów Dino wyposażonych w instalacje fotowoltaiczne wzrosła w pierwszym półroczu o 322 do 1124 placówek.

Kryzys to dobry czas dla Biedronki

Po pierwszych sześciu miesiącach br. sprzedaż sieci Biedronki liczona w złotówkach wzrosła o 21,3 proc., a w euro o 18,7 proc., osiągając wartość 8,3 mld euro. Wzrost LfL to 17.5 proc. EBITDA spółki liczona w złotówkach wzrosła o 17,9 proc, a w euro o 15,4 proc.

Marża ze sprzedaży wyniosła 8,7 proc., czyli spadła o 0,2 proc. w stosunku do pierwszego kwartału br., kiedy wynosiła 8,9 proc. Spadek marży odzwierciedla strategię inwestowania w cenę i rosnący wzrost kosztów działalności (energia elektryczna oraz paliwa).

Na inwestycje sieć wydała 161 mln euro. Część tej kwoty przeznaczono na otwarcia nowych placówek - w badanym okresie sieć otworzyła 40 sklepów - i przebudowę sklepów już istniejących (remodelingowi poddanych zostało 127 placówek). W sumie sieć powiększyła się o 33 sklepy netto.

Przychody całej grupy Jeronimo Martins w I półroczu wzrosły o 20 proc. w porównaniu do pierwszego półrocza roku ubiegłego (wyniosły 11,883 mld euro), a zysk netto zwiększył się o 40,3 proc. (wyniósł 261 mln euro). Nakłady inwestycyjne Jeronimo Martins wyniosły w pierwszej połowie 2022 r. 318 mln euro.

Eurocash: Historycznie wysoki poziom zysku EBITDA i nowa strategia

Skonsolidowana sprzedaż Grupy Eurocash w I półroczu przekroczyła 14,3 mld zł i była o ponad 16% wyższa rdr. Wzrost przychodów przewyższył wzrost kosztów, co przełożyło się na poprawę marży EBITDA i historycznie wysoki poziom zysku EBITDA – w pierwszym półroczu 2022 r. wyniósł on 407 mln zł. W II drugim kwartale 2022 roku Grupa miała 19,1 mln zł zysku netto, wobec blisko 95 mln zł straty netto rok wcześniej. W sumie pierwsze półrocze grupa zakończyła z 31 mln zł straty netto.

Sprzedaż segmentu Projekty w pierwszym półroczu br. wyniosła 349 mln zł i była o 41% wyższa rdr. Wzrost wynikał przede wszystkim z dalszej ekspansji e-supermarketu Frisco oraz sieci marketów alkoholowych Duży Ben (na koniec czerwca br. liczyła 249 sklepów wobec 204 na koniec 2021 r.).

Dynamika sprzedaży LFL dla stałej liczby hurtowni dyskontowych Eurocash Cash&Carry wyniosła 16,4% w 2 kwartale 2022 r. oraz 15,2% w 1 półroczu 2022 r. Liczba hurtowni dyskontowych Eurocash Cash&Carry na koniec 1 półrocza 2022 r. wynosi 179. Oznacza to, że w I półroczu firma zamknęła 1 hurtownię.

Liczba sklepów sieci abc wyniosła 8720 na koniec 1 półrocza 2022 r., o 514 mniej niż przed rokiem. Jest to związane m.in. z rozpoczętym w 2022 r. procesem przeglądu sieci sklepów.

Liczba sklepów partnerskich oraz franczyzowych zorganizowanych przez spółki zależne od Grupy Eurocash (Groszek, Euro Sklep, Lewiatan, PSD) wyniosła na koniec 2 kwartału 2022 r. 5670 placówek, co oznacza wzrost o 221 sklepów r/r.

Liczba małych supermarketów na koniec 2 kwartału 2022 r. zmniejszyła się o 25 i wyniosła 1 559, wliczając 946 sklepów franczyzowych i 613 sklepów własnych.

Liczba sklepów pod szyldem „Delikatesy Centrum” wyniosła na koniec 2 kwartału 2022 r. 1 518 placówek, czyli spadła o 27 placówek. Wzrost sprzedaży detalicznej realizowanej przez sklepy „Delikatesy Centrum” w ujęciu LFL wyniósł 14,2% w 2 kwartale 2022 r. oraz 10,6% 1 półroczu 2022 r r/r.

Liczba kiosków z prasą działających pod marką Inmedio na koniec 2 kwartału 2022 r. wyniosła 407 placówek. Spadek o 25 sklepów. Dynamika sprzedaży dla stałej liczby sklepów Inmedio w 2 kwartale 2022 r. wyniosła 23,66% r/r oraz 18,72% w 1 półroczu 2022 r/r.

Grupa Eurocash przy okazji publikacji wyników przedstawiła swoją strategię na lata 2023-2025. Główne filary to umocnienie pozycji największego hurtownika w Polsce, inwestycje w rozwój sieci franczyzowych i partnerskich oraz zbudowanie platformy technologicznej.

W ramach obszaru hurtu celem grupy Eurocash jest dalszy rozwój hurtowni omnichannel (sprzedaży wielokanałowej), który prowadzić ma do wzrostu lojalności klientów B2B, dalszego budowania synergii kosztowych i sprzedażowych, a w konsekwencji poprawy warunków zakupowych i podwojenia sprzedaży B2B e-commerce. Eurocash zamierza umocnić swoją pozycję lidera na rynku hurtowym w Polsce i istotnie zwiększyć sprzedaż swoich klientów w tym segmencie.

W obszarze franczyzy spółka chce koncentrować inwestycje w rozwój i pozycjonowanie sieci franczyzowych i partnerskich, zwiększać liczbę sklepów usieciowionych oraz udziały rynkowe. Planuje dalszy rozwój sieci Delikatesy Centrum w oparciu o system franczyzowy, w tym z partnerami JV.

Jak podano, trzecim kierunkiem rozwoju grupy będzie platforma technologiczna. Celem jest zintegrowany program lojalnościowy, stworzenie wiodącej platformy POS w handlu niezależnym, wzrost udziału w handlu e-commerce B2C w ramach Frisco i osiągnięcie 1 mld przychodów Frisco do końca 2025 roku. Dla porównania, w 2021 r. wyniosły one 294 mln zł, a w pierwszej połowie 2022 r. blisko 190 mln zł.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum