Biedronka zmniejsza ilość plastiku, Carrefour zbiera butelki zwrotne

Zobowiązania Biedronki
Biedronka stale udoskonala opakowania marek własnych, które są głównym nośnikiem tworzyw sztucznych w sklepach. W 2022 roku zmniejszono o 1290 ton użycie plastiku pierwotnego, wprowadzając zmiany w ponad 150 opakowaniach.
Redukcja plastiku z opakowań naszych produktów o 650 ton w skali roku to prawie trzy razy więcej niż uzyskana redukcja w 2021 roku - mówi Katarzyna Grabarska, manager ds. eko-projektowania opakowań i rozwoju marki w sieci Biedronka.
Mniej plastiku w Biedronce

Do produkcji opakowań polimerowych wykorzystano także 1,4 tony mniej sadzy (dodatku do barwników używanych do produkcji czarnych i ciemnych tworzyw, jego redukcja ułatwia automatyczne sortowanie w punktach selektywnej zbiórki odpadów oraz późniejszy recykling) a także zmieniono etykiety termokurczliwe w kolejnych 10 produktach, tak aby klienci mogli w łatwy sposób je rozdzielić od butelki (dodano perforacje ułatwiającą rozdział elementów).
Carrefour odbiera butelki zwrotne
W 2022 roku Carrefour Polska odebrał w swoich sklepach 11,4 miliona butelek zwrotnych, czyli blisko 2 razy więcej niż sprzedał ich swoim klientom. To wynik akcji, w ramach której ta sieć jako jedna z pierwszych na rynku rozpoczęła odbiór butelek zwrotnych bez konieczności okazywania paragonu zakupu oraz wypłacając klientom pełną wysokość kaucji w bonach na zakupy.
Wraz z podniesieniem wysokości kaucji przez największych dostawców, sieć zaprasza partnerów do rozmów na temat przyszłości systemu opakowań zwrotnych w Polsce, a także wycofania ze sprzedaży butelek bezzwrotnych dla produktów, które mają swoje odpowiedniki w butelkach zwrotnych.

Czytaj więcej
Kaucja za butelkę 1 zł. Tak, ale paragon jest arcyważny!
W grudniu 2020 roku, w pierwszych sklepach Carrefour w Polsce, ruszył test odbioru od klientów butelek zwrotnych bez konieczności okazywania paragonu ich zakupu. Rok później, rozszerzając projekt na wszystkie swoje hiper- i supermarkety, Carrefour odebrał ich ponad 4 miliony. Rekordowym okazał się rok 2022, w którym Polacy zwrócili do Carrefour 11,4 miliona butelek zwrotnych zaoszczędzając tym samym kwotę ponad 5 milionów złotych.
Obecnie przyjmujemy dwa razy więcej butelek niż sprzedajemy, przejmując tym samym na siebie koszty obiegu zwrotnego tych opakowań - mówi Marek Lipka, dyrektor handlowy i członek zarządu Carrefour Polska.
Zbiórka butelek zwrotnych bez ograniczeń to potężne wyzwanie kosztowe i logistyczne. Przyczyną takiej sytuacji jest brak ustandaryzowanego wzoru butelek zwrotnych, co podraża proces ich zbiórki. Skierowanie butelek wielokrotnego użytku do dalszego obiegu pozwala na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla powstałej podczas produkcji nowych butelek w hutach szkła, zużycia surowców naturalnych stosowanych w podczas wytopu szkła, a także ilości powstającego odpadu stłuczki szklanej, który trzeba przesortować i przetworzyć.