Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Black Friday i Święta będą w tym roku trudniejsze dla detalistów?

Podwyżka stóp procentowych to zła wiadomość dla detalistów przygotowujących się do pików sprzedażowych na Black Friday i Święta Bożego Narodzenia. Z powodu wyższego kosztu kredytów, firmy maja utrudniony dostęp do kapitału.
Reklama
  • Na październikowym posiedzeniu Rada Polityki Pieniężnej nieoczekiwanie podwyższyła referencyjną stopę procentową o 40 punktów bazowych – z 0,1 procent do 0,5 procent. Zła wiadomość dla e-handlu nadeszła na samym progu sezonu świątecznego.
  • Firmy, które już zaciągnęły kredyty – czy to bankowe, czy pozabankowe – mogą spodziewać się stopniowego wzrostu oprocentowania rat swoich zobowiązań.
  • Do najistotniejszych źródeł finansowania działalności polskich małych i średnich przedsiębiorstw należą m.in. takie instrumenty jak: linia kredytowa (55 proc.) czy kredyt bankowy (39 proc.).

 

Za pasem Black Friday, Cyber Monday i cały Black Week, a tuż potem – okres zakupów świątecznych. Dla przedsiębiorców w branży e-commerce zbliża się najważniejszy czas w roku, który nierzadko decyduje o kondycji firmy na kolejne 12 miesięcy. Decyzja Rady Polityki Pieniężnej w takim momencie to prawdziwy sygnał alarmowy – oznacza ona bowiem, że e-biznes będzie miał trudniejszy dostęp do finansowania właśnie wtedy, gdy może go najbardziej potrzebować.

Przeczytaj także:

Trudno planować budżet

– Ekspansja i rozwój zawsze wymagają finansowania. Tymczasem podwyżka stóp procentowych w październiku, na początku gardłowego dla e-handlu kwartału, oznacza, że sprzedawcy online, którzy zaciągnęli kredyt, muszą się liczyć z większymi obciążeniami finansowymi. Co więcej, ekonomiści twierdzą, że to dopiero początek cyklu podwyżek, możliwe więc, że raty będą rosły w nieprzewidywalnym tempie. Trudno w takiej sytuacji planować budżet – mówi Jakub Pietraszek, CEO Booste, firmy finansującej biznesy e-commerce w modelu revenue-based financing.

Obawy te są tym bardziej zasadne, że – jak wynika ze statystyk Komisji Europejskiej – do najistotniejszych źródeł finansowania działalności polskich małych i średnich przedsiębiorstw należą m.in. takie instrumenty jak: linia kredytowa (55 proc.), kredyt kupiecki (40 proc.) czy kredyt bankowy (39 proc.). Jedynie 3 proc. firm za najważniejsze źródło finansowania uważa kapitał własny.

Majaczące na horyzoncie widmo nieprzewidywalności kredytów bankowych, w połączeniu z wyśrubowanymi wymaganiami, może zniechęcać e-handlowców do sięgania po kapitał od banków. Co więcej – stopy procentowe idące w górę mogą przełożyć się na szybko rosnące raty również w przypadku finansowania pozyskiwanego z niektórych innych, pozabankowych instytucji, takich jak klasyczne firmy pożyczkowe. Wynika to z przepisów prawa, w myśl których maksymalny koszt odsetek ustawowych jest równy aktualnemu oprocentowaniu. To oznacza, że wraz z podwyżką stopy procentowej, ten koszt zmienił się z 7,2 proc. do 8 proc. – a ekonomiści sugerują, aby spodziewać się dalszych wzrostów.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.