Blisko 60 proc. Polaków za zakazem sprzedaży napojów energetycznych osobom nieletnim

Według badania UCE RESEARCH i SYNO Poland, przeprowadzonego dla Grupy AdRetail, 59 proc. dorosłych Polaków jest za tym, żeby w Polsce obowiązywał ustawowy zakaz sprzedaży napojów energetycznych osobom nieletnim. Z kolei 32 proc. rodaków jest przeciwnego zdania.
– Wśród 32% przeciwników zakazu mogą być nie tylko osoby, które nie do końca zdają sobie sprawę ze skutków spożywania napojów energetycznych przez dzieci i młodzież. Zapewne w tej grupie są też zwolennicy wolnego rynku, którzy uznają, iż rolą rodziców jest edukacja dzieci, także w kontekście odżywiania – mówi dr Jolanta Tkaczyk, ekspert w dziedzinie zachowań konsumenckich z warszawskiej Akademii Leona Koźmińskiego.
Z kolei zdaniem Karola Kamińskiego z Centrum Analiz Grupy AdRetail, wyniki badania jasno pokazują, że wiele jest jeszcze do zrobienia w kwestii edukacji żywieniowej Polaków. Dlatego ustawodawca powinien w końcu uregulować sprawę, bo to leży w szeroko pojętym interesie społecznym. Tego typu napoje są spożywane głównie przez młode osoby, które często mają niewielką wiedzę na temat dbania o zdrowie i łatwo ulegają różnego typu modom.
Przeczytaj także:
– Póki co Ministerstwo Zdrowia nie pracuje nad wprowadzeniem takiego zakazu. Biorąc pod uwagę podatek cukrowy, który od 1 stycznia 2021 roku obejmie producentów wszystkich napojów dosładzanych, wprowadzanie dodatkowo zakazu sprzedaży ww. produktów młodzieży mogłoby się spotkać z dużym oporem wytwórców i handlowców. Obecnie obowiązuje ograniczenie dostępu do nich i ich promocji na terenie placówek oświatowych. Problem polega jednak na tym, że teraz uczniowie przebywają w domach – dodaje dr Jolanta Tkaczyk.
Dr Wojciech Świder z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu uważa, że wprowadzenie zakazu sprzedaży napojów energetycznych osobom nieletnim nie jest prawdopodobnym scenariuszem. Podatek cukrowy, którym zostaną objęte tego typu produkty, zwiększy wydatki ponoszone przez konsumentów niezdrowej żywności. Dodatkowe środki mają zasilić NFZ. Sama puszka tzw. energetyku o objętości 250 ml podrożeje o ok. 20-25 gr. Z kolei Karol Kamiński dodaje, że taka różnica w cenie nie jest żadną przeszkodą do zakupu napoju przez młodzież, nawet w przypadku codziennej konsumpcji.

- 13:21 Analitycy: Popyt na materiały remontowo-budowlane utrzyma się
- 13:14 Semeniuk: Większość przedsiębiorców chce rozmawiać i szukać wspólnie rozwiązań
- 13:08 Rzecznik MŚP: Są wątpliwości dot. odmowy wsparcia dla przedsiębiorców...
- 13:05 Badanie: W Polsce w każdej sekundzie wyrzucane do kosza są blisko 153...
- Sb 20:15 Rząd Francji sprzeciwia się przejęciu Carrefoura przez kanadyjski koncern...
- Sb 17:51 Premier: Jeśli nie obronimy się przed trzecią falą pandemii, ryzykujemy...
- Sb 16:39 Żabka wydała ponad 2 mln zdrapek
- Sb 14:47 Nowy prezes spółdzielni Cukry Nyskie
-
MS przygotowuje regulacje rynku franczyzy
-
Tesco Polska wygrywa w sądzie spór o tytuł prawny do centrum handlowego
-
Plastikowa rewolucja w sieciach: kula u nogi czy szansa na poprawę wizerunku?
-
Związkowcy rozmawiają z prezydentem. Chcą szczepionek dla pracowników handlu...
-
W Szwecji transakcje gotówkowe stanowią tylko 1 proc. Polska pójdzie tą drogą?
-
Stava nawiązuje współpracę z Pointapack i inwestuje w rozbudowę oferty dla...
- 1 Dino zmierzy się z kryzysem wizerunkowym?
- 2 Ekspert: Celem podatku handlowego jest wyrównywanie szans mniejszych firm
- 3 UOKiK wszczął postępowania wobec Kauflandu, Eurocashu i Intermarche
- 4 Właściciel zakładów mięsnych Henryk K. ujęty w Argentynie
- 5 Ekspedientka Dino w maseczce z antyrządowym hasłem
- 6 Wiceprezes CH Blue City: Tak źle jeszcze nie było. Galerie potrzebują pilnego...
-
Szymon Piduch odchodzi z rady nadzorczej Dino
-
Rusza rejestracja na EEC Trends!
-
2020 rok w handlu: Branża będzie odrabiała straty przez kilka lat
BĄDŹ NA BIEŻĄCO
OGŁOSZENIA
PRACA W HANDLU
TYP OFERT »POLECANE OFERTY
SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH
-
Max
26,95
-
Śr
17,43
-
Min
11,20
Drogi Użytkowniku!
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.