PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY

Brand vs. sieć handlowa – spór Intermarche i Coca-Coli od kuchni

Autor: Tomasz Szacoń, ekspert ds. sprzedaży do sieci handlowych, RetailPoland Consulting LTD 11 lutego 2020 15:08

Brand vs. sieć handlowa – spór Intermarche i Coca-Coli od kuchni Na zdj. Tomasz Szacoń, ekspert ds. sprzedaży do sieci handlowych, RetailPoland Consulting LTD

W styczniu br. w mediach pojawiły się informacje o konflikcie na linii sieć handlowa - producent. Jego przyczyną była decyzja francuskiego oddziału Intermarche, polegająca na umieszczaniu zdrowszych napojów w widocznym miejscu kosztem takich marek jak Fanta czy Sprite. Koncern Coca-Cola w odpowiedzi wstrzymał dostawy swoich produktów do sklepów. Reprezentujący detalistę Thierry Cotillard stwierdził, że konsumenci chcą dziś zdrowszych produktów w sklepach, a sprzedaż napojów bezalkoholowych spadła w ubiegłym roku o 3,2 proc. Jego zdaniem reakcja detalisty okazała się brutalna i zaskakująca. O co tak naprawdę chodzi w tym sporze? – wyjaśnia Tomasz Szacoń, ekspert ds. sprzedaży do sieci handlowych, RetailPoland Consulting LTD.

Trend pożera część tortu

W dziale zakupów sieci handlowej pracuje Katman czyli Category Manager. Ma dbać o to, żeby jego kategoria/alejka była odwzorowaniem zachowań klientów. Inaczej mówiąc - to klienci tworzą półkę produktową. W zależności od tego, czy jest to dyskont, czy delikatesy można żonglować markami, przedziałami cenowymi a nawet regionalnymi produktami. Cel jest jasny: chodzący po sklepie człowiek ma wziąć produkt z półki i za niego zapłacić. Trzeba mu zapewnić to, czego szuka. Ale jak się tego dowiedzieć? Firmy badające opinię publiczną i gromadzące dane podpowiedzą nam, jakie produkty sprzedają się najlepiej w kategorii napojów – czy to jest Coca-Cola, a może Tymbark, jaki procent udziałów ma woda mineralna, a jaki źródlana oraz co klienci wybierają częściej: puszkę, PET czy szklaną butelkę. Kupiec musi brać też pod uwagę trendy – czyli to, żeby półka, którą układa była modna, zawierała smoothie, (bez)gluten, vege, zero cukru... To nie lada wyzwanie, szczególnie gdy rynek gwałtownie skręca w którąś stronę. Teraz jesteśmy właśnie w takim momencie: konsumenci odwracają się od produktów naszpikowanych chemią w poszukiwaniu zdrowszej alternatywy. Ich reakcja jest na tyle silna, że w efekcie okazuje się, że największy kawałek tortu przypada niszowej dotąd firmie, która „wstrzeliła” się w trendy, dając pstryczka w nos światowym gigantom.

Fast listing

Coca-Cola Company to także Fanta, Sprite, Fuzetea, i energetyk Monster. Sieć handlowa nie ma za bardzo wyjścia i musi współpracować z rozpoznawalnymi markami, odpowiadając na potrzeby konsumentów. Ale to nie odosobniony przypadek nieporozumień na linii globalna marka vs. sieć handlowa. W 2018 roku Kaufland był w sporze z Unileverem, producentem takich marek, jak Lipton, Ben & Jerry's, Domestos, Magnum, Rexona czy Dove – nie sposób ich nie mieć w ofercie. Poszło o pieniądze – zdaniem niemieckiego detalisty koncern „drastycznie podniósł” ceny. Kaufland zagrał va banque i wycofał produkty ze swoich sklepów. Po roku firmy doszły do porozumienia.
Światowe koncerny często korzystają z tak zwanego „fast listingu”: wprowadzają na rynek nowy lub odświeżony produkt, planują reklamy w telewizji, prasie, internecie i wymuszają na kupcach dostosowania się do tego planogramu. Nie zawsze musi to być złe, bo dobrze rotujący produkt jest dobrem dla kupca i klientów jego sieci. Nie poznamy nigdy szczegółowych zapisów takich kontraktów, ale domyślamy się, że ktoś tu jest Sprite, a ktoś pragnienie. Nie ma nic za darmo.

Sieci, nie dajcie sobie założyć obciachowego sweterka


  • krw 2020-02-11 21:42:35

    "ktoś tu jest Sprite, a ktoś pragnienie" znakomite podsumowanie

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 5861
Ilość aktualnych ofert: 516776

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    6,24

  • Śr

    4,74

  • Min

    3,12

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.