PARTNER PORTALU

Branża: beneficjentem podatku od „małpek” jest piwo

www.portalspozywczy.pl 26 lutego 2021 09:08

Branża: beneficjentem podatku od „małpek” jest piwo fot. shutterstock

Mijają dwa miesiące od wprowadzenia przez rząd kontrowersyjnego podatku, na który "załapała" się też branża spirytusowa. Z powodu podatku spadła sprzedaż tzw. małpek, a konsumenci chętniej kupują alkohole w większych opakowaniach oraz piwo. Jak branża spirytusowa ocenia dwa miesiące z kolejnym podatkiem?

Branża spirytusowa w związku z wprowadzeniem podatku cukrowego od 1 stycznia 2021 roku musi płacić podatek od alkoholi w małych formatach tzw. małpek, czyli w opakowaniach poniżej 300 ml. 

- Wpływ tego podatku zmniejsza rotację produktów w małych formatach. Zauważyliśmy zwiększenie zainteresowani klientów wódką z segmentu ekonomicznego w opakowaniach 500 ml, co jest i było oczywiste od początku. Jeżeli mamy wybór – kupić 200ml za 16 PLN czy 500ml za 20PLN – to odpowiedź jest oczywista, niestety nie było to oczywiste dla Ministra Zdrowia – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Marek Sypek, dyrektor zarządzający Stock Polska.

- Po pierwszym miesiącu funkcjonowania nowych regulacji, obserwujemy wzrost cen mocnych alkoholi w pojemnościach 100 i 200 ml. Na podstawie danych CMR widać, że ceny pojemności 90/100 ml są już o około 1 zł wyższe niż przed rokiem, a w przypadku pojemności 200 ml wzrost wynosi około 2 zł. Spadł też wolumen sprzedaży małych opakowań - mówi zaś Krzysztof Kouyoumdjian, Dyrektor ds. Relacji Zewnętrznych CEDC International.

- Według danych CMR, porównujących początek tego roku z analogicznym okresem roku 2020, największe spadki (ponad 30 proc.) dotknęły pojemność do 100ml w segmencie czystych wódek mainstreamowych. Sprzedaż tej samej pojemności w przypadku wódek smakowych spadła o ponad 20 proc. Jednocześnie, odnotowany zostały wzrost sprzedaży większych pojemności, jak 500ml – dodaje dyrektor CEDC.

Branża zgodnie też twierdzi, że beneficjentem podatku od „małpek” jest piwo, a cel zdrowotny, czyli argument rządzących dla wprowadzenia tego podatku, wcale nie zostanie osiągnięty.

- Branża spirytusowa straciła około 15-20 proc. obrotu w małych formatach, co zapewne przełoży się na zwiększoną rotację piwa, bo to było jedynym logicznym celem tej ustawy. Przełoży się to również na zmniejszenie wpływów akcyzowych Skarbu Państwa, bo piwo płaci trzykrotnie niższą akcyzę od tej samej zawartości alkoholu – mówi Marek Sypek.

Całość na portalspozywczy.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

  • Bartłomiej Morzycki, ZPPP 2021-02-26 15:48:37

    W pierwszych tygodniach 2021 r. sprzedaż piwa spadła. Piwo nie jest tez beneficjentem taniej wódki, gdyż cena piwa od lat konsekwentnie pnie się w górę. Dziś za rzeczone 20zl można kupić więcej etanolu w wódce niż w piwie. O ile w ogóle ktoś wybiera piwo dla procentów... Przesunięcia między kategoriami wyrobów spirytusowych ani strategie cenowe producentów prowadzące do utrzymywania poziomu 20zl za pol litra wódki nas nie interesują.

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)





BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8214

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    3,49

  • Śr

    2,64

  • Min

    1,75

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.