Brytyjski rynek sklepów convenience w fazie dużych zmian

Autor: dlahandlu.pl za LZ Retailytics 21 czerwca 2018 11:46

Brytyjski rynek sklepów convenience w fazie dużych zmian Fot. Shutterstock.com

Kanał sklepów convenience w Wielkiej Brytanii to niewątpliwie wzór dla wszystkich europejskich detalistów. Aktualnie przechodzi on poważne zmiany ze względu na rosnącą konkurencję. Pomimo dojrzałości rynku, analitycy LZ Retailytics przewidują, że segment convenience będzie rósł o 3,7 proc. rocznie w ciągu najbliższych pięciu lat, ponieważ wciąż ewoluuje i wprowadza innowacje. Ten kanał sprzedaży wyprzedza tradycyjne sklepy wielkoformatowe, ale wciąż goni dyskonty.

Eksperci zwracają uwagę na duże zmiany, jakie zaszły w ostatnich latach w Wielkiej Brytanii. W szczególności chodzi tu o fuzję Tesco z największym hurtownikiem, Bookerem oraz przejęcie przez Co-op sieci Nisa. Rozdrobiony dotychczas sektor jest obecnie w 2/3 w posiadaniu dwóch wymienionych graczy. Po połączeniu organizm Tesco/Booker został opisany - całkiem słusznie zdaniem analityków - jako "gamechanger". Tesco wie, jak to jest być liderem na rodzimym rynku, ale przewaga w kanale convenience będzie najbardziej odczuwana, ponieważ Booker kontrolował ponad 5000 sklepów oraz dostarczał produkty do tysięcy innych placówek. Fuzja dotyczy więc ponad 8600 sklepów, co sprawiło, że Tesco zajmuje obecnie pole position.

Duże ambicje ma również Co-op: w ciągu ostatnich 12 miesięcy przejął sieć Nisa, z ok. 1000 sklepów oraz zawarł kontrakt na dostawy dla 2 200 sklepów Costcutter (Co-op działa również jako hurtownik).

Ani Tesco ani Co-op nie są właścicielami wszystkich swoich sklepów. Wielka Brytania nieco ,,zaspała", jeśli chodzi o kwestie franczyzy, większość detalistów preferuje zachowanie kontroli nad markami. Jednak kłopoty z uzyskaniem satysfakcjonujących marży wskazują, że istnieje potrzeba znalezienia mniej kapitałochłonnych dróg wzrostu. Morrisons przyjął właśnie takie podejście przy ponownym wejściu w segment covenience. Po upadku własnej sieci M-Local, rozwija nowy, franczyzowy szyld Morrisons Daily (umowa z Rontec). Morrisons działa również jako hurtownik - firma pozyskała kontrakt na dostawy dla 1500 sklepów McColl's. Widać więc, że traktowany dotychczas po macoszemu kanał hurtowy, zyskuje na znaczeniu.

Na brytyjskim rynku pojawiły się też nowe sieci, które trudniej włożyć w odpowiednią szufladkę – to sieci z pogranicza formatów, eksperci LZ Retailytics używają wobec nich określenia „discountvenience”. To mniejsze sklepy dyskontowe, które charakteryzują się rozwiązaniami znanymi ze sklepów convenience, jak np. przejęta przez B&M sieć Heron Foods czy Family Shopper, sieć rozwijana przez Tesco - jak wskazują eksperci hybryda hurtowo-detaliczna. Sklep zawiera oddzielną sekcję ukierunkowaną na firmy cateringowe. Może to być częsty widok w innych dużych sklepach Tesco, bo zapewnia sieci poszerzenie grupy docelowej dla produktów w dużych opakowaniach oraz wykorzystanie nadmiaru przestrzeni.

Pojawienie się sklepów typu convenience prowadzonych przez duże sieci podniosło poprzeczkę pod względem oferty produktów świeżych i chłodzonych w sklepach małoformatowych i, zdaniem analityków, ten obszar stanie się polem bitwy dla firm z sektora. Wygrają ci, którzy podołają wyzwaniu.

Podobał się artykuł? Podziel się!






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6220

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.