Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Bujak: Kryzysu nie ma, ale są objawy spowolnienia w sprzedaży żywności

Rok 2008 w polskim handlu detalicznym rozpoczął się od znaczących wzrostów sprzedaży. Wzrosty zakończyły również ten rok. Pomimo światowego kryzysu, Polacy wciąż zwiększają swoje wydatki na produkty spożywcze, wydaje się więc, że kryzys nas jeszcze nie dotyczy - pisze dla portalu spożywczego Agnieszka Bujak, Communications Manager w firmie analitycznej The Nielsen Company.
Reklama

Największe kategorie spożywcze monitorowane przez Nielsena odnotowały w roku 2008 w stosunku do 2007 (grudzień'07-listopad'08 vs. grudzień 2006-listopad 2007) wzrost sprzedaży detalicznej - wolumenowo był to w większości przypadków wzrost jednocyfrowy, wartościowo dwucyfrowy.

Sprzedaż piwa, kategorii generującej 1/5 obrotów koszyka spożywczego Nielsena, wzrosła w analizowanym okresie o 14 proc. wartościowo i 8 proc. wolumenowo. Dynamika wódki, która jest kolejną kategorią w koszyku, była jeszcze wyższa - odpowiednio 21 i 19 proc.

Oczywiście zastanawiając się nad kryzysem na naszym rynku, należy pamiętać, że pierwsze jego echa pojawiły się wczesną jesienią tego roku, tak więc analizując dane za cały rok możemy nie wychwycić jeszcze spowolnienia gospodarczego.

Jak więc wyglądają wyniki za ostatnie miesiące roku 2008?

Październik i listopad 2008 r., wbrew obawom, przyniosły wzrosty sprzedaży wszystkich większych kategorii spożywczych, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2007. Dla przykładu obroty piwem zwiększyły się o 17 proc., wódką o 19 proc., sokami, napojami niegazowanymi i nektarami o 13 proc., napojami gazowanymi o 19 proc., wodą o 17 proc., serami o 6 proc.

Co ciekawe dla wielu kategorii dynamika rozwoju sprzedaży w okresie październik-listopad 2008 vs. październik-listopad 2007 była wciąż znacznie wyższa niż dymnika obserwowana rok wcześniej (październik-listopad 2007 vs. październik-listopad 2006). Taka sytuacja widoczna była np. dla piwa, wódki, napojów gazowanych, wody czy pralin.

Są jednak kategorie, dla których dynamika sprzedaży pod koniec roku 2008 spadła w porównaniu z rokiem poprzednim, choć należy pamiętać, że wciąż kategorie te notowały wzrost sprzedaży. Tak działo się między innymi dla serów, jogurtów, żółtych tłuszczy i słodkich wypieków.

Czy są to pierwsze oznaki kryzysu? Na razie ciężko powiedzieć, z pewnością można powiedzieć jednak, że rynek rządzi się własnymi prawami, ma pewną inercję, a reakcje konsumentów, nie są aż tak szybkie jak reakcje mediów.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.