C&W: W 2019 r. przybędzie ponad 600 tys. mkw. powierzchni handlowej
W 2018 roku wartość transakcji na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce przekroczyła 7,2 mld euro. Całkowity wolumen w sektorze nieruchomości handlowych wyniósł 2,5 mld euro – był to najlepszy wynik od 2006 roku. Znaczny udział w tym miała sprzedaż portfela 28 aktywów przez Apollo Rida/AXA/ARES grupie Chariot Top Group za ok. 1 mld euro. Była to jednocześnie największa transakcja zawarta na rynku handlowym w Polsce - mówi Aleksandra Sierocińska, konsultant w dziale Rynków Kapitałowych, Cushman & Wakefield.- Wartość transakcji inwestycyjnych w sektorze handlowym w czwartym kwartale ubiegłego roku przekroczyła 360 mln euro. Na wynik osiągnięty w ostatnim kartale wpłynęła przede wszystkim sprzedaż kompleksu handlowego Wars Sawa Junior firmie Atrium European Real Estate za 301,5 mln euro - dodaje.
- Stopy kapitalizacji dla najbardziej atrakcyjnych centrów handlowych obniżyły się do 4,25%. Obiekty przy głównych ulicach handlowych są wyceniane przy rentowności na poziomie 5%, a stopy kapitalizacji w przypadku najlepszych parków handlowych i magazynów handlowych utrzymują się na stabilnym poziomie i wynoszą odpowiednio 6,75% i 7% - mówi też Aleksandra Sierocińska, konsultant w dziale Rynków Kapitałowych, Cushman & Wakefield.
Centra handlowe z blisko 75-procentowym udziałem niezmiennie pozostają dominującym formatem rynku powierzchni handlowych w Polsce. Zgodnie z danymi na koniec 2018 r. w Polsce działa 460 centrów handlowych o łącznej powierzchni prawie 11 mln m kw. Zasoby tego formatu powiększyły się w minionym roku o ponad 270 000 m kw., z czego 85% to otwarcia nowych centrów handlowych (łącznie 12 obiektów), resztę stanowiły rozbudowy działających już galerii. W dużych aglomeracjach powstało w 2018 roku 10 nowych obiektów handlowych, z czego cztery to średniej i dużej wielkości centra handlowo-rozrywkowe (Forum Gdańsk – 62 tys. mkw., Galeria Libero w Katowicach – 45 tys. mkw., Gemini Park Tychy – 36 600 mkw. oraz Nowa Stacja Pruszków – 27 000 mkw.).
- Uwzględniając wszystkie formaty w 2018 roku otwarto łącznie ponad 360 000 m kw. powierzchni handlowej w 27 nowych obiektach, z czego 12 zasiliło rynki mniejszych miast i miejscowości o populacji poniżej 100 000 mieszkańców. Dodatkowo około 60 000 m kw. dostarczono w ramach rozbudowy istniejących centrów i parków handlowych - stwierdza Małgorzata Dziubińska, Associate Director w dziale Doradztwa i Badań Rynkowych, Cushman & Wakefield, autorka podsumowania.
Ponad 600 tys. mkw. powierzchni handlowej jest obecnie w trakcie budowy lub ma ważne pozwolenie na budowę. Prawie 75 proc. tej wartości planowane jest do otwarcia do końca 2019 roku. Największym budowanym obecnie obiektem jest Galeria Młociny w Warszawie (ponad 70 tys. mkw.) z planowanym terminem realizacji na kwiecień 2019 r.