Carrefour i Tesco przyparte do muru przez dyskonty - analiza przyczyn aliansu

Carrefour i Tesco wkroczą w strategiczny globalny sojusz. Trzeci i czwarty wśród największych europejskich detalistów będą prowadzić wspólne negocjacje z dostawcami. Obaj giganci mają problemy na swoich rodzimych rynkach i musieli zmniejszyć swoją globalną obecność pod naporem nowych liderów. Zawieranie sojuszy to zresztą rosnąca tendencja w coraz bardziej skonsolidowanym europejskim handlu detalicznym.
Dane LZ Retailytics pokazują, że tylko czterech spośród 20 największych detalistów w Europie nie przynależy do żadnej grupy zakupowej lub partnerstwa strategicznego. Sojusze i dzielenie się wiedzą specjalistyczną w branży to trend, który będzie kluczowy dla sukcesu w przyszłości. Mimo to „małżeństwa z rozsądku” będą skuteczne tak długo, jak długo uwikłani w nie detaliści mają podobną filozofię, wspólne cele i zaufanie.
Carrefour i Tesco działają na 12 rynkach europejskich, a ich łączny udział na całym kontynencie wynosi 7,75 proc. (w 2014 roku było to 8,19 proc.). Jak zauważają eksperci, w sojuszu tych sieci niezwykłe jest też to, że Brytyjczycy szukali partnera poza swoim rodzimym rynkiem. Ma to swoją wymowę. Francuski i brytyjski gigant handlowy płyną na tej samej łódce. Przed nimi podobne wyzwania, w tym: sprostanie konkurencji z sektora e-commerce, walka o klientów dyskontów czy odświeżenie asortymentu z naciskiem na specjalistyczne marki. A są jeszcze przecież tradycyjni rynkowi konkurenci, którzy też nie chcą pozostać w tyle.
Przeczytaj także:
W oczekiwaniu na fuzję Sainsbury'ego i Asdy (Walmart), Tesco stoi przed nieoczekiwaną perspektywą - straci przywództwo na rodzimym rynku, i to pomimo przejęcia Bookera, największego brytyjskiego hurtownika.
Carrefour zmierzy się z podobnym wyzwaniem we Francji, gdzie prawie wszyscy rywale połączyli już siły, a sieć straciła swoją rynkową przewagę, jeśli chodzi o możliwości dyktowania warunków dostawcom. W tym roku Carrefour podpisał już partnerstwo z Système U, w ramach którego zrzeszone podmioty będą wspólnie kupować produkty krajowych i międzynarodowych marek, a także francuskie produkty rolne.
Przeczytaj także:
Jak wskazują eksperci LZ Retailytics, dni dzikiej internacjonalizacji w handlu już minęły. Obaj giganci musieli zmniejszyć swój globalny zasięg. Małżeństwo z rozsądku wydaje się więc roztropną opcją w przypadku zagrożenia ze strony globalnych molochów, jak Walmart, Amazon czy Alibaba, ale też ze względu na konkurencyjne sojusze, jak Horizon (wspólny projekt Auchan Retail, Casino Group, METRO i Schiever Group), czy działalność dużych europejskich grup zakupowych (EMD).

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
- « POPRZEDNIA
- 1
- 2
- NASTĘPNA »
- 12:50 Ekspert: Liderzy rynku zasypali e-handlem połowę strat po zamknięciu galerii
- 12:44 Franczyza w sejmowych wypowiedziach: UOKiK musi mieć narzędzia do walki z...
- 12:26 Rollery do masażu, ekspandery, gumy i hantle to hity sprzedażowe Empik.com
- 12:19 Tesco w Irlandii będzie szybciej płacić małym dostawcom
- 12:11 Grudniowe dane o sprzedaży detalicznej mogą zwiastować słaby I kw. 2021 r.
- 12:09 Podatek handlowy to 1/3 przychodów Dino
- 12:00 Lidl wchodzi na łotewski rynek
- 11:48 Podatek handlowy: Równe szanse czy finansowanie budżetu?
-
PKD sklepów franczyzowych nie uprawnia ich do tarczy, pomimo, że nie mogą...
-
Biedronka: Na opakowaniach produktów pojawi się komunikat o segregacji śmieci
-
Chiny: Xi pisze list do byłego szefa Starbucksa i zachęca do poprawy relacji...
-
Raport EEC Review: Żywność w dostawie czy subskrypcji?
-
W którą stronę pójdzie transformacja galerii handlowych?
-
Analitycy: Popyt na materiały remontowo-budowlane utrzyma się
- 1 Rząd Francji sprzeciwia się przejęciu Carrefoura przez kanadyjski koncern...
- 2 Ekspert: Celem podatku handlowego jest wyrównywanie szans mniejszych firm
- 3 Wynagrodzenie na stanowisku kasjer w Kaufland wzrośnie do max. 4100 zł brutto
- 4 UOKiK wszczął postępowania wobec Kauflandu, Eurocashu i Intermarche
- 5 Tesco Polska wygrywa w sądzie spór o tytuł prawny do centrum handlowego
- 6 Właściciel zakładów mięsnych Henryk K. ujęty w Argentynie
-
Hybrydowy kongres, czyli EEC w 2021 roku
-
Raport EEC Review: Żywność w dostawie czy subskrypcji?
-
Rusza rejestracja na EEC Trends!
BĄDŹ NA BIEŻĄCO
OGŁOSZENIA
PRACA W HANDLU
TYP OFERT »POLECANE OFERTY
SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH
Drogi Użytkowniku!
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.