Carrefour o trendach w Polsce: Rośnie popularność produktów zdrowych i praktycznych

Sieć Carrefour podsumowuje trendy żywieniowe, które obserwuje w Polsce, korzystając między innymi z danych Euromonitora, Mintela, PMR, czy OECD. Zdaniem sieci, rośnie sprzedaż praktycznych produktów, do czego skłania Polaków coraz szybszy styl życia. Według danych Mintel, na które powołuje się Carrefour, wśród 9770 zbadanych produktów 24 proc. należało do kategorii "produktów praktycznych". Trzy najczęstsze cechy tych produktów dotyczyły czasu i prędkości przyrządzenia (721 produktów), łatwości użytkowania (683 produkty) i praktycznego opakowania (588 produktów).
- Mimo że spożycie wstępnie przygotowanych dań w przeliczeniu na jednego mieszkańca odnotowuje stały wzrost, nie jest ono porównywalne ze standardami w krajach Europy Zachodniej. Obecnie wynosi 7,3 kg/rok, znacznie mniej niż we Francji (16 kg/rok), Niemczech (12,1 kg/rok) i Czechach (10,4 kg/rok) – ocenia Carrefour.
Sieć zauważa, że wydatki na jedzenie pozostają w Polsce wysokie. Chociaż udział wydatków na żywność spadł w latach 2009-2014 o 15 proc., w 2014 r. nadal stanowił 16,6 proc. ogółu wydatków gospodarstw domowych - znacznie więcej niż średnia europejska (12 proc.).
- Tradycyjnie ludzie w Polsce spożywają pięć posiłków dziennie: rano pierwsze śniadanie, a następnie drugie, często „w locie”, potem obfity obiad około 14.00, przekąska około godz. 17.00, a wieczorem kolacja. Tradycyjna polska kuchnia ma swoje korzenie w słowiańskich tradycjach i obfituje w śmietanę i jajka, mięso, kapustę, zupy, grzyby, jagody, pikle itp. – ocenia sieć Carrefour.
- Całkowity udział wydatków na alkohol i tytoń spadł w latach 2009-2014, z 8,1 proc. do 6,7 proc., ale nadal jest wyższy niż średnia europejska (3,72 proc.) – dodaje.
Kolejny trend, jaki zauważa Carrefour w Polsce to popularność produktów regionalnych. W 2015 roku 94,6 proc. twierdziło, że zakupiło regionalne produkty spożywcze, 11,9 proc. uważało, że często kupowało te produkty, a 29,9 proc., że kupowało je stosunkowo często. 67,9 proc. konsumentów wybrało lokalne produkty spożywcze, ponieważ były "zakorzenione w historii ich rodzinnych regionów i stanowiły podstawę ich lokalnej diety". Ponadto 81,5 proc. polskich konsumentów jest gotowych wydawać więcej pieniędzy na tradycyjne produkty – wymienia Carrefour.
Polacy coraz bardziej też troszczą się o swoje zdrowie: w 1993 r. tylko 58 proc. Polaków twierdziło, że zadbali o swoje zdrowie, w przeciwieństwie do 81 proc. w 2012 r. i 85 proc. w 2016 r. W latach 2010-2014 odsetek konsumentów, którzy twierdzili, że próbowali kontrolować, ile spożywali, wzrósł z 43 proc. do 49 proc.
- Artykuły spożywcze z kategorii " zdrowe odżywianie" odnoszą w Polsce duże sukcesy. To największy rynek w Europie Wschodniej, sprzedaż tych produktów odnotowała średni wzrost o 3,91 proc. między rokiem 2010 a 2015, a także może osiągnąć roczny wzrost o 5,61 proc. w latach 2016-2020 - informuje Carrefour, na podstawie danych Euromonitora.
Produkty ekologiczne są postrzegane jako drogie przez 82,1 proc. konsumentów, ale za to wysokiej jakości. Polacy postrzegają je jako zdrowsze (80,3 proc.), mniej szkodliwe dla środowiska (78,5 proc.) i bardziej wiarygodne (72,4 proc.). - Sprzedaż tych produktów odnotowała średni wzrost o 7,84 proc. w latach 2010-2015 i nie wygląda na to, aby miała spaść do roku 2020 – ocenia Carrefour.