Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Carrefour przedstawił strategię rozwoju do 2022

Nowy zarząd Grupy Carrefour przedstawił strategię dla grupy na najbliższe cztery lata. Plan "Carrefour 2022", opiera się na czterech filarach: wdrożeniu nowej organizacji grupy, osiągnięciu wzrostu konkurencyjności i produktywności, na rozwoju omnikanałowości oraz na oferowaniu wysokiej jakości produktów. Strategia zakłada między innymi: plan dobrowolnych odejść w centrali we Francji, oszczędność około 2 mld euro rocznie, inwestycje w projekty cyfrowe na poziomie 2,8 mld euro do 2022 r. i udział produktów marki własnej na poziomie jednej trzeciej w obrotach grupy.
Reklama

Aby maksymalnie wykorzystać swoje mocne strony – międzynarodowość marki, wieloformatowość i wielokanałowość - grupa upraszcza swoją organizację i staje się bardziej otwarta na partnerstwo, dźwignie wzrostu i innowacje. Grupa zamierza zreorganizować swoje głowne siedziby we wszystkich krajach, w których jest obecna.

W regionie Ile-de-France centrala zostanie przegrupowana, co obejmuje zamknięcie głównej siedziby firmy w Boulogne i rezygnację z projektu budowy nowej siedziby o planowanej powierzchni 30.000 mkw. w Essonne. 2.400 pracownikom w centrali we Francji, z łącznej liczby 10.500 pracowników, zostanie zaoferowany dobrowolny plan zwolnień.

Ponadto, planowany jest rozwój nowych umów partnerskich, podobnych do porozumienia z Fnac-Darty, Showroomprivé i ogłoszonej dziś współpracy z Tencent w Chinach. 

Aby inwestować we wzrost i poprawić swoją konkurencyjność cenową, Carrefour zwiększy selektywność w zakresie alokacji zasobów i dyscypliny finansowej. Łączne inwestycje do roku 2022 wyniosą 2 mld euro rocznie. Grupa będzie inwestować w konkurencyjność komercyjną i rozwój produktów marki Carrefour. Planowane jest także zmniejszenie liczby sklepów ex-DIA o 273 placówki.

Planowana jest optymalizacja zakupów bezpośrednich: zmiana oferty produktowej poprzez zmniejszenie asortymentu o ponad 10 proc. oraz negocjacje na poziomie międzynarodowym w celu skorzystania z obecności Grupy w ponad 30 krajach. Z kolei racjonalizacja zakupów pośrednich będzie polegała między innymi na ścisłym zarządzaniu wydatkami oraz polityce systematycznej renegocjacji umów. Planowana jest także redukcja kosztów logistycznych poprzez większy nacisk na efektywność operacyjną łańcucha dostaw. Spółka szacuje, że te trzy elementy będą głównym źródłem oszczędności, które są zakładane na 2 mld euro rocznie do 2020 roku. 

Ponadto, Carrefour chce rozwijać ideę omnikanałowości i inwestować w rosnące formaty, by stać się liderem w branży e-commerce żywności.

W związku z tym, w ciągu następnych 5 lat grupa otworzy 2000 sklepów convenience w dużych miastach. Planowane jest także przyspieszenie rozwoju formatu Cash & Carry z 20 nowymi placówkami Atacadão rocznie w Brazylii, a także konwersja 16 hipermarketów do formatu Maxi w Argentynie i ekspansja Promocash we Francji.

Format hipermarketu stanowi siłę dla Grupy. Aby poprawić wydajność tego formatu, firma dostosuje powierzchnię sprzedaży hipermarketów do ich możliwości popytowych - hipermarkety we Francji będą miały zmniejszoną powierzchnię sprzedaży, o ile to konieczne, o co najmniej 100 000 mkw. do 2020 roku. Carrefour będzie także poszukiwał lepszych sojuszy kupujących i sprzedających w celu ulepszenia oferty nieżywnościowej. Planowane jest także wzmocnienie efektywności operacyjnej sklepów, poprzez przyjęcie najlepszych praktyk w zakresie przepływów towarów, zarządzania zapasami. 

W projekty cyfrowe Carrefour zainwestuje do 2022 roku około 2,8 mld euro. Zamierza także uruchomić jeszcze w 2018 r. jedną platformę we Francji, Carrefour.fr. Carrefour stawia sobie za cel, by do 2022 roku obroty żywnością w kanale e-commerce wynosiły 5 miliardów euro (na poziomie całej grupy), a udział w rynku e-handlu spożywczego we Francji do 2022 roku wyniósł 20 proc.

Carrefour zamierza także zaoferować klientom szeroką gamę usług omnichannel podczas zakupów w fizycznych sieciach. I tak rozwijane będą usługi: dostawy do domu, Drive oraz click & collect.

We Francji jeszcze w tym roku dostawa do domu zostanie rozszerzona do 26 miast, a 1-godzinna dostawa ekspresowa zostanie wdrożona w 15 miastach. We Francji otwartych zostanie 170 nowych punktów Drive, a usługa Click & Collect zostanie rozszerzona do ponad połowy sklepów do 2019 roku.

Ostatni z filarów strategii Carrefoura zakłada przegląd oferty, z naciskiem na jej jakość. - Ambicją firmy Carrefour jest oferowanie wszystkim konsumentom, każdego dnia, wysokiej jakości żywności, która jest niezawodna, dostępna wszędzie i za rozsądną cenę – informuje spółka.

Carrefour chce w ten sposób do 2022 roku: pozyskać 1 milion dodatkowych konsumentów świeżej żywności we Francji, osiągnąć wzrost sprzedaży świeżej żywności trzykrotnie wyższy niż wzrost cen FMCG oraz sprzedaż żywności organicznej na poziomie 5 mld euro (obecnie jest to 1,3 mld euro). Ponadto, do 2022 roku jedna trzecia obrotów ma być osiągana za pośrednictwem produktów marki Carrefour.

- Intensywne metody produkcji osiągnęły swoje granice. Obecnie konsumenci jak nigdy dotąd przejmują się tym, co jedzą. Słusznie chcą więcej informacji, jakości i przejrzystości w całym łańcuchu żywnościowym. Carrefour, historyczny gracz na rynku masowej konsumpcji, chce teraz poprowadzić nową bitwę, której celem jest transformacja żywności dla wszystkich. Ta ambicja opiera się na silnych zobowiązaniach: zagwarantować naszym klientom dostępne i niedrogie produkty, działać na rzecz demokratyzacji produktów ekologicznych, wzmocnić naszą walkę z marnotrawieniem żywności, poprawić kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem w segmencie opakowań, a przede wszystkim zapewnić bezpieczeństwo żywności – czytamy w komunikacie Carrefoura.

Przypomnijmy, że w raporcie za czwarty kwartał 2017 roku Carrefour odnotował spowolnienie sprzedaży. Według wstępnych szacunków spółki, sprzedaż porównywalna (LfL) w całym 2017 roku wzrosła o 1,6 proc., wobec 3,0 proc. wzrostu w 2016 roku. Stwierdzono, że spowolnienie tempa wzrostu sprzedaży będzie miało wpływ na przychody operacyjne, które spadną o około 15 proc., oraz wolne przepływy pieniężne, które w 2017 r. wyniosły 950 mln euro w porównaniu do ponad 1 mld euro w 2016 r.

We Francji w samym czwartym kwartale 2017 r. sprzedaż ogółem spadła o 0,5 proc., na co wpłynęły wyniki w supermarketach. Sprzedaż LfL wzrosła o 1,5 proc., dzięki innym formatom. W Europie całkowita sprzedaż wzrosła o 3,3 proc. (po stałym kursie wymiany walut), dzięki dobrym wynikom w Hiszpanii, Polsce i Rumunii. Sprzedaż LfL wzrosła o 0,4 proc., napędzana przez rynek rumuński, który zrekompensował spowolnienie we Włoszech i Hiszpanii.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum