PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY

CASE: Koszyk wielkanocny droższy o 4,3 proc. niż rok temu

Autor: dlahandlu.pl 7 kwietnia 2020 19:14

Według danych CASE Online CPI, za koszyk wielkanocny zapłacimy w tym roku o 4,3 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Jednak w najbliższym czasie wzrosty cen powinny być ograniczone ze względu na niższy popyt (m. in. ze strony dużych odbiorców, takich jak hotele i restauracje) oraz istotny spadek cen benzyny  (od stycznia br. aż  o 8,8 proc.). Prawdziwe wzrosty mogą pojawić się wraz z powrotem gospodarki do normalności.

Jak podaje CASE, na koniec marca tego roku za wędliny płaciliśmy średnio o 9,1 proc. więcej niż rok temu, chleb podrożał o 4,7 proc., chrzan o 4,0 proc., a czekolada o 3,7 proc. Najbardziej wzrosła cena soli – aż o 18,6 proc. W tym roku zapłacimy jednak nieco mniej za jajka – o 2,1 proc. niż w zeszłoroczne święta.

W wielkanocnym koszyku CASE znalazły się następujące produkty: dwa jajka, 100 g kiełbasy, 300 g chleba, 40 g chrzanu, 10 g soli i 100-gramowy zając z czekolady.

Z powodu pandemii konsumenci ruszyli na zakupy, gromadząc  w domach spore zapasy żywności.  – Mimo to nie wiązałbym wzrostów obecnych cen żywności z koronawirusem. Zachowanie cen produktów z podanego koszyka wielkanocnego, wg. naszych danych, raczej nie odbiegało w ostatnim okresie od tego co działo się w poprzednich miesiącach – mówi Adam Śmietanka, analityk CASE.

Zamknięcie granic spowodowane pandemią, odbija się jednak na europejskim łańcuchu dostaw. Tworzą się korki przy kontroli granicznej i istnieją coraz większe obawy o niedobór pracowników, którzy mogą zachorować lub z powodu coraz większych ograniczeń w poruszaniu się, mogą nie dotrzeć do pracy. - Trudno jednak stwierdzić co wydarzy się z cenami żywności w kolejnych miesiącach – wzrosty cen mogą w pierwszym okresie być ograniczone ze względu na niższy popyt (m. in. ze strony dużych odbiorców, takich jak hotele i restauracje) oraz istotny spadek cen benzyny  (od stycznia br. aż  o 8,8 %). Prawdziwe wzrosty mogą pojawić się wraz z powrotem gospodarki do normalności  - uważa Adam Śmietanka.

Ponadto wśród powodów wzrostu cen żywności w ostatnim roku, producenci  wymieniają wzrost kosztów pracy, ceny elektryczności, a także - w przypadku cen mięsa i  wędlin - kłopoty z brakiem surowca na lokalnym rynku, co związane jest z rozprzestrzeniającym się w Chinach i Europie afrykańskim pomorem świń (ASF).

W komunikacie z 30 marca br. Główny Urząd Statystyczny zapowiedział tymczasowe zawieszenie publikowania wstępnego wskaźnika inflacji ze względu na utrudnienia w zbieraniu danych z tradycyjnych punktów sprzedaży. Metodologia CASE Online CPI pozwala na zbieranie danych  dotyczących cen produktów i usług zdalnie, na podstawie danych z Internetu.

Online CASE CPI jest innowacyjnym indeksem mierzącym dynamikę cen konsumenta na polskim rynku. Indeks tworzony jest poprzez uśrednienie cen produktów i usług w okresie czterech ostatnich tygodni i przyrównanie ich do cen tych samych dóbr w czterech poprzedzających tygodniach.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6658
Ilość aktualnych ofert: 474628

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    7,49

  • Śr

    6,89

  • Min

    5,59

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.