CBRE: Kolejne lata to dla rynku handlowego czas na przygotowanie nowych formatów

Autor: dlahandlu.pl 27 stycznia 2021 11:04

CBRE: Kolejne lata to dla rynku handlowego czas na przygotowanie nowych formatów fot. shutterstock

Mimo pandemii i niepewności na rynku, w polskie nieruchomości komercyjne w 2020 roku zainwestowano ponad 5 mld euro. To wynik o około 2,1 mld euro niższy od zeszłorocznego, ale wskazujący na wiarę inwestorów w atrakcyjność rynku – wynika z raportu CBRE. Niemal połowę z wydanej kwoty zainwestowano w magazyny. To pierwszy rok, w którym cieszyły się tak dużą popularnością. Najmniej, bo 656 mln euro, zainwestowano w nieruchomości handlowe. Z prognoz CBRE wynika, że od końca pierwszego kwartału br. liczba inwestycji będzie rosnąć.

- Niepewność spowodowana koronawirusem nie zachwiała polskim rynkiem nieruchomości komercyjnych. Wartość inwestycji w porównaniu rok do roku spadła, ale nie zaskoczyła, biorąc pod uwagę, że stan każdego z sektorów jest inny. Pandemia najbardziej zwiększyła inwestycje na rynku magazynowym, wolumen zanotowany w 2020 roku jest rekordowy. Działania na rynku biurowym są częściowo ograniczone, bo wielu inwestorów wciąż analizuje sytuację, czekając na ruchy najemców. Jednak już w pierwszej połowie 2021 roku spodziewamy się powrotów do biur i wzrostu transakcji w tym segmencie. Najwięcej wyzwań ma przed sobą handel, na którym w największym stopniu odbijają się pandemiczne obostrzenia – mówi Przemysław Felicki, dyrektor w dziale rynków kapitałowych w CBRE.

Magazyny na plusie

Wartość inwestycji w nieruchomości komercyjne w Polsce w 2020 roku spadła o około 2,1 mld euro, w porównaniu do rekordowego 2019 roku, i przekroczyła 5 mld euro. To był szczególnie dobry rok dla magazynów, w które zainwestowano połowę całej kwoty (2,6 mld euro) i ponad dwa razy więcej niż w ubiegłym roku (1,2 mld euro). Na rynku odnotowano kilka znaczących sprzedaży większych portfeli o wartości od 100 do ponad 500 mln euro. Zdaniem ekspertów CBRE, nieruchomości magazynowe będą wiodły prym także w kolejnych 12 miesiącach.

Biura i handel z problemami

Nieco gorzej poradziły sobie biura, w które zainwestowano niecałe 2 mld euro, niemal o połowę mniej niż w 2019 roku. Zainteresowanie biurami było selektywne i w jeszcze większym stopniu niż przed pandemią zależało od jakości dostępnej powierzchni i jej lokalizacji. Największe transakcje w tym roku to w Warszawie sprzedaż biurowca Lixa, a w miastach regionalnych High 5ive II oraz Equal Business Park w Krakowie.

Pandemię najbardziej odczuł sektor handlowy, na który wydano 656 mln euro, co jest wynikiem o ok. 1,3 mld euro niższym niż rok temu. Obostrzenia w znaczącym stopniu wpływały na decyzje inwestorów i powodowały odkładanie ich w czasie. Zmieniająca się sytuacja w tym sektorze wymagała również dodatkowych nakładów na dopasowanie się do nowych zasad i utrzymanie działalności. Zdaniem ekspertów CBRE, kolejne lata to dla rynku handlowego czas na przygotowanie nowych formatów projektów, rozszerzenie kanałów sprzedaży, szansa na szybszą transformację w obszarze oferty, dostępności, czy potrzeb klientów.

- Mimo zawirowań na rynkach inwestorzy zagraniczni wciąż cenią polskie nieruchomości, Jendak kupujący z Polski mają coraz większy apetyt na obiekty komercyjne, ale by rzeczywiście zwiększyć ich udział niezbędne jest wprowadzenie odpowiednich instrumentów prawno-podatkowych, takich jak REIT-y. W innych krajach jak Czechy, Węgry czy Rumunia to właśnie to rozwiązanie zwiększyło udział rodzimego kapitału, w Polsce będzie podobnie – mówi Przemysław Felicki.

Podobał się artykuł? Podziel się!






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8298
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    7,32

  • Śr

    6,02

  • Min

    4,00

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.