PARTNER PORTALU

CBRE: Najpopularniejszym formatem w budowie jest obecnie park handlowy

Autor: MK 27 maja 2021 10:38

CBRE: Najpopularniejszym formatem w budowie jest obecnie park handlowy W Europie Środkowo-Wschodniej przybywa parków handlowych, fot. shutterstock

W Polsce na 2021 rok zaplanowane jest 170 tys. mkw. nowej podaży parków handlowych, w Rumunii 120 tys. mkw., a w Czechach 70 tys. mkw. - wynika z danych CBRE.

  • W Polsce spośród 280 tys. mkw. nowopowstającej powierzchni handlowej, reprezentowanej przez projekty o powierzchni min. 5 tys. mkw. aż 180 tys. mkw., stanowią małe obiekty.
  • Najpopularniejszym formatem w budowie jest obecnie park handlowy

- Nie tylko w Polsce, ale również w innych badanych przez nas krajach regionu, segment parków handlowych wykazuje potencjał do rozwoju. Ich uniwersalny charakter sprawia, że mogą powstawać nawet w małych miastach. Dodatkowo, tak jak na polskim rynku, parki handlowe w regionie CEE okazały się bardziej odporne na negatywny wpływ pandemii niż centra handlowe. Mimo czasowych zamknięć obiektów handlowych, które dotknęły wszystkie kraje, w 2020 roku mieliśmy do czynienia z otwarciami nowych obiektów, a inwestorzy rozpoczynali kolejne budowy. W efekcie w wielu krajach CEE na 2021 rok zaplanowane jest dostarczenie większej ilości takich powierzchni niż w poprzednim roku – mówi Piotr Karpiński, szef działu zarządzania nieruchomościami w CBRE w Polsce.

Parki w Europie odporne na kryzys 

W Polsce spośród 280 tys. mkw. nowopowstającej powierzchni handlowej, reprezentowanej przez projekty o powierzchni min. 5 tys. mkw. aż 180 tys. mkw., stanowią małe obiekty (o powierzchni do 20 tys. mkw.). Najpopularniejszym formatem w budowie jest obecnie park handlowy. Jeśli do analizy włączymy dodatkowo obiekty o charakterze „convenience” (o powierzchni poniżej 5 tys. mkw.), w budowie znajdzie się 170 tys. mkw. nowej powierzchni skupionej tylko w parkach handlowych. W mniejszych od nas Czechach buduje się ich 70 tys. mkw., w Austrii 9,4 tys. mkw., a w Rumunii 120 tys. mkw. Zarówno w naszym kraju, jak i reszcie regionu, takie inwestycje realizowane są przede wszystkim w mniejszych miastach, w których nasycenie powierzchnią handlową nie jest tak duże jak w największych aglomeracjach. Inwestorzy doceniają lepszą dostępność gruntów pod inwestycje, a najemcy mniejsze koszty utrzymania, w tym niższe czynsze. Było to ważnym czynnikiem utrzymywania się takich obiektów w pandemii i nadal pozostaje jedną z kluczowych zmiennych. 

- Do parków handlowych klienci chodzą regularnie, często na codzienne małe zakupy. Są ukierunkowane na konsumentów, którzy odwiedzają je co najmniej raz w tygodniu i chcą szybko kupić potrzebne rzeczy, bez krążenia między alejkami. Wejście do sklepu prosto z parkingu i brak powierzchni wspólnych dają również większe bezpieczeństwo w pandemii. To zalety idealne na obecne czasy. Trzeba jednak pamiętać, że choć rynek parków handlowych w Europie z pewnością dalej będzie się skutecznie rozwijał, nie są one w stanie zastąpić dużych centrów, które dają zdecydowanie więcej możliwości spędzania wolnego czasu i odpoczynku. Zatem każdy z tych formatów ma swoje unikalne cechy - mówi Piotr Karpiński.

Podobał się artykuł? Podziel się!




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9504
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    3,99

  • Śr

    3,44

  • Min

    2,98

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.