Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Outlety najmniej straciły na pandemii. Najwięcej centra w miejscowościach turystycznych

Wydawało się, że wyniki centrów handlowych już nigdy nie wrócą do poprzednich poziomów, jednak okazuje się, że e-commerce rośnie za każdym razem, kiedy nakładane są restrykcje, zaś po ich luzowaniu sprzedaż w tym kanale drastycznie spada. Sytuacja pokazuje nam zatem, że centra handlowe nie powiedziały jeszcze ostatniego słowa i czeka nas nowy rozdział w retaliowej historii – czytamy w raporcie Cushman & Wakefield.
Reklama
  • Według raportu Cushman & Wakefield „Rynek powierzchni handlowych - powrót optymizmu?”, najemcy i wynajmujący wciąż borykają się ze skutkami pandemii, muszą również cały czas poszukiwać kompromisu w bardzo skomplikowanych negocjacjach kolejnych aneksów do umów najmu.
  • W sektorze outletowym spadki nie przekroczyły średnio 20% w porównaniu do 2019 roku, analogicznie wyglądają wyniki obrotów.
  • Najbardziej ucierpiały obiekty, które zlokalizowane są w miastach o charakterze turystycznym, biznesowym czy też duże ośrodki edukacyjne. Podobna sytuacja ma się z obiektami posiadającymi rozbudowaną sekcję gastronomiczną oraz licznymi lokalami rozrywkowymi.

 

Pandemiczna potyczka prawna

Pandemia pokrzyżowała wiele szyków biznesowych, strategicznych, a ustawodawca nie ułatwił sytuacji ingerowaniem w umowy najmu, co spowodowało dodatkowo niepotrzebne zantagonizowanie rynku. Początkowo nikt nie spodziewał się wielokrotnych lockdownów, każdy kolejny wprowadzał spore zamieszanie i chaos. Z miesiąca na miesiąc sytuacja dochodowa robiła się coraz mniej atrakcyjna, rozgrzewał się również spór administracyjno-prawny w kontekście umów najmu. Ostatecznie całe zamieszanie nie wpłynęło jednak na relację właściciel-najemca, obie strony podjęły rozmowy na temat możliwych rozwiązań niezależnie od Tarczy Antykryzysowej, co poskutkowało podpisaniem aneksów obniżkowych w niemal ¾ przypadków.

- W kontekście zamknięć sklepów, konkluzja badania jest taka, iż 3-4% likwidacji było rezultatem braku porozumienia pomiędzy stronami, zaś w dużej mierze była to klasyczna restrukturyzacja portfela, polegająca na zredukowaniu liczby sklepów, które już przed pandemią były nierentowne bądź nie pasowały do koncepcji detalisty – mówi Paulina Bauer, Associate, Head of Retail Asset Services Poland, Cushman & Wakefield.

Pojawił się natomiast dylemat czy wejść w spór przeciwko Skarbowi Państwa. W badaniu, ponad 69% ankietowanych (w ujęciu GLA) deklaruje, że nie podejmie kroków sądowych i decyzja ta wynika głównie z polityki wewnętrznej – 25%. Z drugiej strony właściciele 29% badanego GLA, albo planują pozew zbiorowy, albo wyrażają chęć przyłączenia się do niego. Napiętą już sytuację podgrzewał, również fakt niejasnych interpretacji ustanowionego prawa. Odpowiedź na pytanie dotyczące interpretacji „świadczenia na rzecz wynajmującego” zdefiniowanego w ustawie pokazuje jak bardzo różnią się stanowiska wynajmujących. Ponad 43% za takie uznaje czynsz plus opłatę eksploatacyjną i marketingową, 40% wszystkie opłaty fakturowane na najemców, 15% wyłącznie czynsz zaś 2% czynsz i marketing fee.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.