Centra M1 oszczędzają dzięki zrównoważonemu zarządzaniu

- Mniejsze zużycie to również efekt częściowego wyłączenia działalności centrów podczas lockdownów, jednak obiekty M1 z dużym operatorem spożywczym działały w ograniczonym zakresie nieprzerwanie.
- Zasadniczy efekt przyniosły działania modernizacyjne, prowadzone konsekwentnie od kilku lat w całej sieci obiektów zarządzanych przez METRO PROPERTIES.
Uzyskane wyniki w 2021 roku porównano do roku 2019, gdy branża handlowa funkcjonowała bez zakłóceń spowodowanych pandemią. W tym czasie zredukowano ilość generowanych odpadów o 34 proc. Zużycie energii elektrycznej spadło o 13 proc. Zapotrzebowanie na wodę zmniejszono o 15 proc. Z kolei ilość dwutlenku węgla emitowana do atmosfery w wyniku działalności centrów spadła o 18 proc.
Centra M1 zarządzane w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju
- Zarządzanie w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju z jednej strony istotnie wpływa na zmniejszenie negatywnego wpływu działalności centrów na środowisko naturalne, z drugiej przynosi wymierne efekty finansowe. Nasze działania pozwalają nam na racjonalizowanie wzrostu kosztów ponoszonych przez najemców, mimo znacznego zwiększenia opłat za energię elektryczną, wodę czy wywóz odpadów, które dotknęły zarówno działalność biznesową jak i osoby prywatne w Polsce – mówi Jakub Jarczewski, dyrektor działu PR i rozwoju biznesu.
Oszczędzanie energii i wody
We wszystkich obszarach centrów zainstalowano mniej energochłonne źródła światła – od pasaży i sklepów, przez pomieszczenia gospodarcze i biurowe, po nośniki reklamowe i oświetlenie zewnętrzne samego parkingu i obiektu. Wprowadzono również oświetlenie strefowe w miejscach, gdzie na stałe nie jest ono potrzebne. Znaczącą redukcję zużycia wody uzyskano dzięki regulacji jej przepływu w umywalkach i toaletach, montując nowoczesne urządzenia w łazienkach ogólnodostępnych i pomieszczeniach dla pracowników.
Restrykcyjny system gromadzenia i segregacji odpadów znacząco zminimalizował ilość odpadów kierowanych na wysypisko. Wiele uwagi poświęcono też edukacji ekologicznej pracowników centrów, a z wszystkimi najemcami zawarto tzw. zielone umowy najmu, zobowiązujące ich do działania w ramach centrów w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju.
METRO PROPERTIES zarządza siecią dziewięciu centrów popularnej marki M1 w Polsce, zlokalizowanymi w Polsce centralnej i południowej. To ponad 450 tys. mkw. powierzchni handlowej, na której swoje sklepy i punkty usługowe prowadzi 900 najemców niemal wszystkich branż.