Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Ceny prądu rosną. Dyskonty i hipermarkety należą do najbardziej energochłonnych obiektów

- Wzrost cen energii elektrycznej uderzy zarówno w małych sklepikarzy, jak i dyskonty czy hipermarkety, które zaliczane są do grona najbardziej energochłonnych obiektów. Dla porównania średnie zużycie energii w kWh na mkw. jest tu 2,5-3 krotnie wyższe niż w przypadku biur - mówią w rozmowie z dlahandlu.pl analitycy PIE, Katarzyna Dębkowska – kierownik zespołu Foresightu Gospodarczego oraz Adam Juszczak – starszy analityk w zespole Energii i Klimatu.
Reklama

Z badań PIE i BGK przeprowadzonych 1 września b.r. wynika, że wysokie ceny energii są barierą silnie lub bardzo silnie utrudniającą działalność dla 75 proc. przedsiębiorstw.

- Szczególnie uciążliwe są dla firm produkcyjnych (85 proc.). W przypadku firm handlowych na rosnące ceny energii skarży się obecnie 72 proc. przedsiębiorstw, to o 7 pkt. proc. więcej niż w poprzednim miesiącu. Biorąc pod uwagę wielkość przedsiębiorstwa, mierzoną liczbą zatrudnionych tam pracowników, widzimy, że wśród dużych firm aż 84 proc. ma duży problem z rosnącymi cenami energii, wśród średnich i małych firm – 74 proc., a w mikroprzedsiębiorstwach 69 proc. - wskazują eksperci PIE.

Tauron podnosi taryfy dla firm i sklepów

Jak podają właściciele firm i sklepów mający umowę z Tauronem stawka w 1 strefie w taryfie C11 ma wzrosnąć do 2,18 PLN/kWh. Jest to podwyżka ze stawki 1,41 PLN/kWh jaka obowiązywała od lipca. Mimo że taryfy stanowią jedynie cześć finalnego rachunku za energię elektryczną, taka podwyżka przełoży się na wzrost obciążenia przedsiębiorców, a tym samym prawdopodobnie wzrost cen oferowanych przez nich produktów.


- Wzrost cen energii elektrycznej uderzy zarówno w małych sklepikarzy jak i dyskonty czy hipermarkety, które zaliczane są do grona najbardziej energochłonnych obiektów. Dla porównania średnie zużycie energii w kWh na mkw. jest tu 2,5-3 krotnie wyższe niż w przypadku biur co wynika m.in. z przeznaczania blisko połowy zużywanej energii na chłodzenie żywności. Część obiektów dużych sieci może korzystać z własnej energii w ramach zainstalowanych paneli fotowoltaicznych, jednak większość z nich oraz średnie i małe sklepy dalej polegać będą na energii z sieci. Dodatkowo podwyżki będą też wynikać z sytuacji na rynku gazu. Tylko w ciągu ostatnich 3 miesięcy ceny gazu na europejskich giełdach energii wzrosły o 150-250 proc. - mówi Katarzyna Dębkowska.

MSP czekają na działania osłonowe

W przypadku sektora MSP nie wiadomo jeszcze czy będą dodatkowe działania osłonowe poza tarczą antyinflacyjną. Kilka dni temu taki apel wystosował rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw prosząc o objęcie sektora MSP rozwiązaniami z ustawy z 26.01.2022 która mówi o rozszerzeniu ochrony taryfowej odbiorców paliw gazowych m.in. o wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe, szpitale czy szkoły.


W krajach Unii Europejskiej także podnosi się debata na temat wspierania sektora MSP. Nowa transza pomocy publicznej w Grecji (1.9 mld EUR) ma rekompensować 94 proc. podwyżek cen energii elektrycznej dla gospodarstw domowych, 89 proc. dla małych i średnich przedsiębiorstw i 90 proc. dla rolników.

Przedsiębiorcy a rosnące ceny energii

- Rosnące ceny energii doskwierają przedsiębiorstwom od kilku miesięcy. Z naszych comiesięcznych badań firm wynika, że od początku roku bariera ta plasuje się na najwyższych miejscach w rankingu barier utrudniających działalność. W ostatnim badaniu (1 września b.r.) zapytaliśmy przedsiębiorców o działania, które wdrażają lub planują wdrożyć w celu minimalizowania kosztów związanych z rosnącymi cenami energii. Ponad połowa firm (55 proc.) już wdrożyła, albo planuje wdrożyć technologie ograniczające koszty energii. Na zmiany dostawców energii zdecydowało się 12 proc. i planuje 11 proc. przedsiębiorstw. Wdrożenie technologii ograniczających koszty energii jest częściej spotykane w firmach dużych niż małych. Na takie rozwiązania zdecydowało się już 38 proc. dużych firm, co trzecie małe przedsiębiorstwo i co piąta mikro firma - wyjaśnia Adam Juszczak.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (1)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum