PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu

Ceny żywności pod presją. Czy sieci powalczą o nas promocjami?

Autor: dlahandlu.pl, PB 15 stycznia 2020 22:49

Ceny żywności pod presją. Czy sieci powalczą o nas promocjami? Fot. Shutterstock

W grudniu 2019 roku ceny żywności i napojów bezalkoholowych wzrosły rok do roku o 6,9 proc, a miesiąc do miesiąca o 1,2 proc. To sporo, biorąc pod uwagę, że na żywność wydajemy przeciętnie 25 proc. swojego miesięcznego dochodu. Zdaniem ekonomistów, ceny produktów spożywczych nadal będą rosnąć, ale już nie tak dynamicznie. I choć średnioroczna inflacja w roku 2020 prawdopodobnie będzie wyższa niż w 2019, siła nabywcza Polaków raczej nie spadnie.

Główny Urząd Statystyczny podał dziś, że ceny towarów i usług konsumpcyjnych w grudniu 2019 r. wzrosły rdr o 3,4 proc., a w porównaniu z poprzednim miesiącem wzrosły o 0,8 proc. Dla porównania, w listopadzie wzrost ten wyniósł odpowiednio 2,6 proc. i 0,1 proc.

Mocno wzrosły w ubiegłym miesiącu ceny żywności. Według wyliczeń GUS, w pozycji „żywność i napoje bezalkoholowe” zanotowano wzrost inflacji o 6,9 proc. rdr i 1,2 proc. mdm. Tymczasem w listopadzie 2019 roku było to odpowiednio 6,5 proc. oraz 0,3 proc. wzrostu.

Nie wszystkiemu winna żywność

W koszyku inflacyjnym żywność i napoje alkoholowe mają sporą wagę, niemal 25 proc. To oznacza, że według GUS taką część comiesięcznych wydatków przeznaczamy na te produkty. Zdaniem ekonomistów, to właśnie wzrost cen żywności stoi za wzrostem inflacji, ale nie tylko. I wcale nie jest to najważniejszy czynnik proinflacyjny.

 - Za grudniowym wzrostem inflacji stały rosnące ceny paliw, wieprzowiny oraz inflacja bazowa, która według naszych szacunków przyspieszyła do 3,1-3,2 proc. rdr, tj. najwyższego poziomu od kwietnia 2002 roku. Wzrost inflacji bazowej to z kolei efekt wyższych cen usług transportowych, ubezpieczeń, wywozu śmieci oraz turystyki zorganizowanej – uważa Marcin Czaplicki, ekonomista PKO BP. - Głównym czynnikiem napędzającym polską inflację są jednak usługi, których inflacja osiągnęła w grudniu 6,1 proc. rdr – dodaje.

Podobnego zdania są ekonomiści Credit Agricole. - Głównym źródłem silnego wzrostu inflacji w grudniu była wyższa inflacja bazowa, która zgodnie z naszymi szacunkami zwiększyła się do 3,2 proc. rdr wobec 2,6 proc. w listopadzie, podnosząc inflację ogółem o 0,4 pkt. proc. Warto odnotować, że inflacja bazowa osiągnęła tym samym najwyższy poziom od kwietnia 2002 r. Jej wzrost wynikał z wyższej dynamiki cen m.in. w kategoriach: „inne wydatki na towary i usługi” – prawdopodobnie efekt podwyżek cen ubezpieczeń OC, „transport” (bez paliw) – efekt wyższych cen usług transportowych (wzrost o 29,4 proc. mdm – głównie za sprawą podwyżek cen biletów kolejowych i komunikacji miejskiej), „odzież i obuwie”, „łączność”, „napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe”, „wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego” oraz „restauracje i hotele” – ocenia Jakub Olipra, ekonomista Credit Agricole.

4 Design Days 2020: ikony designu, najwięksi architekci, projektanci, producenci, deweloperzy o inspiracjach i trendach w architekturze i designie. Już 6-9 lutego 2020 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Zarejestruj się!


WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    5,88

  • Śr

    4,36

  • Min

    2,49

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7939
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.