Chiny przygotowują się do restartu. Jak koronawirus zmieni nawyki konsumentów?

Od wielu lat analitycy Mintela zajmują się gromadzeniem eksperckiej wiedzy na temat chińskich konsumentów, co pozwala na monitorowanie wpływu zachowania konsumentów w Chinach na cały region Azji i Pacyfiku. Wystarczy tylko pomyśleć o zakupach w modelu online-offline i potężnych konsekwencjach dla turystyki w regionie. Wystarczy przypomnieć sobie, jak Chiny przyswajają i napędzają azjatycką modę i media lub wyznaczają trendy w social commerce i konsumpcji treści tworzonych w modelu crowdsourcingu. Chiny mają i nadal będą miały ogromny wpływ na zachowania konsumenckie w regionie.
Tempo życia zwalnia. Pojawia się potrzeba reorganizacji codzienności. Praca z domu staje się koniecznością. Planowanie mniej częstych wypadów do sklepu wpływa na listę zakupów. Starsze osoby, kiedyś niechętne wobec zakupów w Internecie, odkrywają, że dzięki nowym i prostszym w obsłudze aplikacjom i mediom społecznościowym takie zakupy to "bułka z masłem". Dbanie o higienę zyskało wysoki priorytet, tworząc szanse dla większej liczby produktów czyszczących, nowych sposobów czyszczenia i nowych filmików na temat sprytnych domowych trików.
Zamknięte w czterech ścianach chińskie rodziny robią rzadsze zakupy i ponownie odnajdują radość w domowym gotowaniu, szukając kreatywnych sposobów na wyczarowanie posiłku z tego, co akurat mają w lodówce. Dzięki filmikom kulinarnym konsumenci mogą odkrywać nowe przepisy, nowe sposoby na przygotowywanie posiłków i nowe trendy. Częstsze gotowanie w domu i bardziej przemyślane strategie zakupowe mogą skłonić konsumentów do korzystania w większym stopniu z tego, co mają pod ręką i ograniczenia wyrzucanych odpadów. Być może oznacza to również mniej dostaw posiłków do domu i mniej jednorazowych opakowań. Mniej wypadów do centrum handlowego może z kolei skutkować mniejszą liczbą impulsywnych zakupów ubrań z sieciówek i odwrót od powszechnej kultury jednorazowości - uważają eksperci Mintela.
Zdaniem analityków, marki muszą utrzymać marketing swoich produktów i usług na wysokim poziomie, a dodatkowo znaleźć innowacyjne sposoby na kontynuowanie działalności w obliczu zmian, takich te jak spowodowane przez pandemię. Można dostrzec również korzyści płynące z obecnej sytuacji, zarówno dla konsumentów, jak i marek, które mają teraz dostęp do technologii, czasu i uwagi finalnego odbiorcy.
Nie trzeba kryzysu, aby przyswoić dobry pomysł i przystosować go do własnych celów – czyli budować zaangażowanie aktualnych i potencjalnych klientów. Spółka JD.com pracowała nad automatami do sprzedaży wykorzystującymi sztuczną inteligencję, ale kryzys wywołany przez COVID-19 zmotywował firmę do spróbowania wykorzystania automatów do sprzedaży świeżych produktów spożywczych konsumentom w Chinach zmuszonych do pozostania w domu.
Jeśli innowacja ma na celu zaspokojenie podstawowej ludzkiej potrzeby, wówczas ma potencjał długowieczności – będzie trwała tak długo, jak długo występuje dana potrzeba. Ludzie wciąż muszą jeść, spać, pracować i robić to, co zwykle robią, i dlatego gospodarki krajów Azji i Pacyfiku znów staną na nogi po kryzysie wywołanym przez COVID-19. Jeśli żywotność innowacji jest oparta na ludzkiej potrzebie, można tę innowację zastosować potencjalnie wszędzie tam, gdzie są ludzie – zwłaszcza jeżeli istnieje prawdopodobieństwo, że ludzie ci w najbliższych miesiącach utkną na dłuższy czas w domach. Chiny przygotowują się do więc restartu swojej gospodarki, łańcuchy dostaw wznawiają działanie, a my jesteśmy świadkami rekonfiguracji branż w obliczu nowych zachowań konsumenckich.
Niezależnie od kryzysu zachowanie konsumentów w regionie Azji i Pacyfiku jest kształtowane przez te same czynniki, które wpływają na zachowania klientów w Chinach. Kluczem jest chwytanie i wykorzystanie nadarzającej się okazji – nie tylko tej wywołanej kryzysem – i zastosowanie innowacyjnego myślenia, aby identyfikować nowe sposoby użycia technologii do rozwiązania życiowych problemów. Najważniejszą rzeczą jest oczywiście zrozumienie, czego pragną konsumenci i co wpływa na ich decyzje.