Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Chiny przygotowują się do restartu. Jak koronawirus zmieni nawyki konsumentów?

Z niepokojem obserwujemy rosnącą liczbę zakażeń COVID-19. Niezależnie od skutków epidemiologicznych efekt pandemii koronawirusa będzie miał dalekosiężny wpływ nie tylko na funkcjonowanie gospodarki, ale także na zachowania konsumentów - ocenia firma Mintel.
Reklama

Od wielu lat analitycy Mintela zajmują się gromadzeniem eksperckiej wiedzy na temat chińskich konsumentów, co pozwala na monitorowanie wpływu zachowania konsumentów w Chinach na cały region Azji i Pacyfiku. Wystarczy tylko pomyśleć o zakupach w modelu online-offline i potężnych konsekwencjach dla turystyki w regionie. Wystarczy przypomnieć sobie, jak Chiny przyswajają i napędzają azjatycką modę i media lub wyznaczają trendy w social commerce i konsumpcji treści tworzonych w modelu crowdsourcingu. Chiny mają i nadal będą miały ogromny wpływ na zachowania konsumenckie w regionie.

Tempo życia zwalnia. Pojawia się potrzeba reorganizacji codzienności. Praca z domu staje się koniecznością. Planowanie mniej częstych wypadów do sklepu wpływa na listę zakupów. Starsze osoby, kiedyś niechętne wobec zakupów w Internecie, odkrywają, że dzięki nowym i prostszym w obsłudze aplikacjom i mediom społecznościowym takie zakupy to "bułka z masłem". Dbanie o higienę zyskało wysoki priorytet, tworząc szanse dla większej liczby produktów czyszczących, nowych sposobów czyszczenia i nowych filmików na temat sprytnych domowych trików. 

Zamknięte w czterech ścianach chińskie rodziny robią rzadsze zakupy i ponownie odnajdują radość w domowym gotowaniu, szukając kreatywnych sposobów na wyczarowanie posiłku z tego, co akurat mają w lodówce. Dzięki filmikom kulinarnym konsumenci mogą odkrywać nowe przepisy, nowe sposoby na przygotowywanie posiłków i nowe trendy. Częstsze gotowanie w domu i bardziej przemyślane strategie zakupowe mogą skłonić konsumentów do korzystania w większym stopniu z tego, co mają pod ręką i ograniczenia wyrzucanych odpadów. Być może oznacza to również mniej dostaw posiłków do domu i mniej jednorazowych opakowań. Mniej wypadów do centrum handlowego może z kolei skutkować mniejszą liczbą impulsywnych zakupów ubrań z sieciówek i odwrót od powszechnej kultury jednorazowości - uważają eksperci Mintela.

Zdaniem analityków, marki muszą utrzymać marketing swoich produktów i usług na wysokim poziomie, a dodatkowo znaleźć innowacyjne sposoby na kontynuowanie działalności w obliczu zmian, takich te jak spowodowane przez pandemię. Można dostrzec również korzyści płynące z obecnej sytuacji, zarówno dla konsumentów, jak i marek, które mają teraz dostęp do technologii, czasu i uwagi finalnego odbiorcy. 

Nie trzeba kryzysu, aby przyswoić dobry pomysł i przystosować go do własnych celów – czyli budować zaangażowanie aktualnych i potencjalnych klientów. Spółka JD.com pracowała nad automatami do sprzedaży wykorzystującymi sztuczną inteligencję, ale kryzys wywołany przez COVID-19 zmotywował firmę do spróbowania wykorzystania automatów do sprzedaży świeżych produktów spożywczych konsumentom w Chinach zmuszonych do pozostania w domu.

Jeśli innowacja ma na celu zaspokojenie podstawowej ludzkiej potrzeby, wówczas ma potencjał długowieczności – będzie trwała tak długo, jak długo występuje dana potrzeba. Ludzie wciąż muszą jeść, spać, pracować i robić to, co zwykle robią, i dlatego gospodarki krajów Azji i Pacyfiku znów staną na nogi po kryzysie wywołanym przez COVID-19. Jeśli żywotność innowacji jest oparta na ludzkiej potrzebie, można tę innowację zastosować potencjalnie wszędzie tam, gdzie są ludzie – zwłaszcza jeżeli istnieje prawdopodobieństwo, że ludzie ci w najbliższych miesiącach utkną na dłuższy czas w domach. Chiny przygotowują się do więc restartu swojej gospodarki, łańcuchy dostaw wznawiają działanie, a my jesteśmy świadkami rekonfiguracji branż w obliczu nowych zachowań konsumenckich. 

Niezależnie od kryzysu zachowanie konsumentów w regionie Azji i Pacyfiku jest kształtowane przez te same czynniki, które wpływają na zachowania klientów w Chinach. Kluczem jest chwytanie i wykorzystanie nadarzającej się okazji – nie tylko tej wywołanej kryzysem – i zastosowanie innowacyjnego myślenia, aby identyfikować nowe sposoby użycia technologii do rozwiązania życiowych problemów. Najważniejszą rzeczą jest oczywiście zrozumienie, czego pragną konsumenci i co wpływa na ich decyzje. 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum