Chróstny: prezenty, których nie można zwrócić to m.in. biżuteria z grawerunkiem

Autor: PAP 29 grudnia 2020 19:50

Prezenty wyłączone z możliwości zwrotu to m.in biżuteria z grawerunkiem, rozpakowane płyty CD czy DVD, leki - przypomniał we wtorek prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny.

Jak mówił we wtorek na antenie Polsat News prezes UOKiK Tomasz Chróstny, są prezenty "wyłączone z możliwości zwrotu bez względu na to czy dokonujemy transakcji przez internet czy w sklepie stacjonarnym". "To m.in. produkty, które są w sposób specjalny dostosowane do potrzeb konsumenta, który je nabywa" - wskazał. "Na przykład biżuteria z grawerunkiem. Może to być żywność z krótkim terminem ważności, wyłączone są też leki, które kupujemy przez internet" - powiedział.

Wśród prezentów, których nie możemy zwrócić są też - jak wymienił Chróstny - np. płyty CD czy DVD. "Są zapakowane, a żeby je sprawdzić musimy je rozpakować i wówczas ten produkt traktuje się jako użyty" - wskazał prezes UOKiK.

Chróstny przypomniał, że można honorować zwroty, wówczas, gdy produkt nie nosi śladów zużycia. "Gdy takie są może odmówić zwrotu lub potrącić pewną kwotę, po to by przywrócić ten produkt do stanu, w kórym był pierwotnie" - powiedział.

Prezes UOKiK zachęcił, by w sytuacjach, gdy chcemy zwrócić dany produkt "kontaktować się ze sprzedającym jako konsumenci". Chodzi o to, jak mówi, by zwrot, wymianę, naprawę z tytuły rękojmi bądź gwarancji w pierwszej kolejności starać się załatwiać "przyjacielsko, polubownie", mając świadomość, że nasze prawa pomimo pandemii obowiązują.

Przyznał, że w sklepach stacjonarnych, które są zamknięte w związku z ograniczeniami pandemicznymi, trudniej będzie zwrócić nietrafiony prezent. "Ustawodawca przewidział, że prawo do zwrotu, wymiany to element związany ze zwyczajem kupieckim i zależy od dobrej woli samego sprzedającego" - przypomniał Chróstny. To sprzedający określa: czy przyjmuje zwroty, godzi się na wymianę na inny produkt, czy "wykorzystanie danych środków w ramach bonu prezentowego"; ale może też zwrotów nie honorować. Chróstny poradził, by każdorazowo kontaktować się ze sprzedającym "licząc na jego zrozumienie sytuacji".

Zdaniem Chróstnego przedsiębiorca powinien w takim przypadku "uszanować prawa konsumenckie, zadbać o relację z konsumentami i przyjąć zwrot bądź też wymianę", gdy sklepy będą już działać, by kupujący "chciał kolejny raz wrócić do uczciwego sprzedawcy". Dodał, że ustawodawca "nie przewidział w związku z COVID-19 dodatkowych, nadzwyczajnych możliwości, które są zagwarantowane konsumentowi".

Prezes UOKiK zwrócił uwagę, że jako konsumenci możemy natomiast skorzystać z prawa do zwrotu, które jest zagwarantowane ustawowo, gdy zakup był zrealizowany przez internet. "Wówczas bez podania przyczyny możemy w ciągu 14 dni od otrzymania paczki dokonać zwrotu nie tłumacząc się przedsiębiorcy dlaczego go dokonujemy" - przypomniał Chróstny. (PAP)

autor: Magdalena Jarco

maja/ drag/

Podobał się artykuł? Podziel się!






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 5750
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.