Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

CMR o małych sklepach: 9 proc. klientów więcej, a wydatki wyższe o 14 proc., bo ceny rosną

Jak wynika z danych CMR, w grudniu 2021 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych była o 7,8% wyższa, natomiast liczba transakcji wzrosła o ponad 3% w porównaniu z grudniem 2020 r.
Reklama

Obroty były wyższe niż rok wcześniej (kiedy obowiązywały ograniczenia związane z drugą falą pandemii), m.in. za sprawą dobrych tygodni ze świętami i sylwestrem.

Przed świętami klienci często wybierają nieco lepsze i droższe niż zwykle produkty lub nie zwracając uwagi na cenę, kupują ulubiony produkt, który właśnie się skończył lub którego zapomnieli kupić przy okazji większych zakupów. W grudniu 2021 r. łącznie w tygodniu świątecznym zakupy w sklepach małoformatowych zrobiło w tym roku o 9% klientów więcej niż przed rokiem, a ich wydatki były o 14% wyższe niż w analogicznym okresie rok wcześniej.

W 2021 r., podobnie jak w poprzednich latach, najlepszym dniem w całym grudniu był dzień tuż przed Wigilią, czyli 23 grudnia – sklepy małoformatowe odwiedziło wówczas o 11% klientów więcej, a łączna wartość ich zakupów była o około 50% wyższa niż w inne grudniowe środy. Drugim najlepszym dniem pod względem liczby klientów (choć nieco słabszym niż 23 grudnia pod względem obrotów) był ostatni dzień roku. 31 grudnia 2021 r. liczba klientów, która odwiedziła sklepy małoformatowe była aż o 9% wyższa niż przed rokiem.
W grudniu 2021 r. klienci przychodzili do sklepów małoformatowych częściej niż rok wcześniej, ale robili mniejsze zakupy - w przeciętnym koszyku było średnio nieco mniej produktów niż przed rokiem, ale więcej niż dwa lata wcześniej. Średnia wartość transakcji w grudniu 2021 r. wyniosła 21,93 zł, o 4,2% więcej niż przed rokiem i aż o 25% więcej w porównaniu z grudniem 2019 r.

Znacząco zdrożały w porównaniu z poprzednim rokiem: napoje, cukier, olej czy masło. Drożejące kategorie odnotowały wzrosty wartości jednak duże spadki w ujęciu wolumenowym. W grudniu 2021 r. klienci sklepów małoformatowych wydali na olej o 24% więcej niż rok wcześniej, chociaż liczba sprzedanych opakowań była o 13% niższa, natomiast wartość sprzedaży masła wzrosła o 19%, choć w przeliczeniu na kilogramy sprzedaż była o 18% niższa. W grudniu 2021 r. klienci sklepów małoformatowych kupili więcej niż przed rokiem whisky, a także wódek czystych w większych opakowaniach - liczba sprzedanych butelek wódki czystej 500 ml była o 6% niż rok wcześniej, podczas gdy liczba sprzedanych „małpek” spadła o 25%. Wzrosty sprzedaży odnotowały też roślinne zamienniki nabiału i mięsa, a także dania gotowe, musy owocowe czy słodycze impulsowe (liczba sprzedanych batonów czekoladowych wzrosła o 15%). Sprzedaż typowo świątecznych słodkości, pralin i figurek, utrzymała się natomiast na poziomie sprzed roku.
W porównaniu z listopadem 2021 r. łączne obroty sklepów małoformatowych w grudniu wzrosły o ponad 9%, choć liczba transakcji była o 3% niższa.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.