PARTNER PORTALU

CMR: Sprzedaż w małych sklepach w lutym pod wpływem czynników sezonowych

Autor: PB 19 marca 2021 16:47

CMR: Sprzedaż w małych sklepach w lutym pod wpływem czynników sezonowych W lutym 2021 r. łączna wartość sprzedaży w małych sklepach była tylko o 7,4 proc. niższa niż rok wcześniej. Fot. Shutterstock

W lutym 2021 r. sprzedaż w sklepach małoformatowych spadła o 7,4 proc. rdr i o 3,4 proc. w porównaniu do stycznia br. - wynika z danych CMR. Według CMR, na spadek sprzedaży mógł miec wpływ fakt, że w 2021 r. luty był znacznie chłodniejszy i miał o jeden dzień mniej niż rok wcześniej.

Według agencji, w lutym br. średnia wartość paragonów przekroczyła 19 zł, tj. o 20 proc. więcej rdr, ale mniej mdm.

Jak pokazują dane CMR Panel, w lutym 2021 r. łączna wartość sprzedaży w małych sklepach (do 300 mkw.) była tylko o 7,4 proc. niższa niż w lutym 2020 r. i o 3,4 proc. niższa niż w styczniu 2021 r.

W lutym spożywcze sklepy małego formatu odwiedziło o 2 proc. mniej klientów niż w styczniu i aż o 23 proc. mniej niż w lutym 2020 r.- czytamy.

Jak zaznacza CMR, w 2021 r. luty był znacznie chłodniejszy i miał o jeden dzień mniej niż rok wcześniej (2020 r. był rokiem przestępnym), dlatego sprzedaż w porównaniu rdr była znacznie niższa.

- Po odliczeniu jednego dodatkowego dnia z lutego 2020 r. spadek wartości w ujęciu rdr wynosi 3,5 proc. Trzeba też pamiętać, że luty 2020 r. był ostatnim miesiącem względnej normalności przed pandemią, a styl życia i zwyczaje zakupowe klientów zakupowych były trochę inne niż obecnie - czytamy w komunikacie CMR.

W lutym tego roku w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej, klienci sklepów małoformatowych znacznie mniej, bo aż o 15 proc., wydali na słodycze (szczególnie impulsowe - batony, wafelki czy rogaliki), a także napoje (szczególnie w małych opakowaniach), niewielkie wzrosty odnotowały natomiast produkty związane z częstszym przebywaniem w domu i przygotowaniem posiłków, jak np. przyprawy, przetwory warzywne i owocowe, paczkowane wędliny i sery.

Ponadto drugi miesiąc br. był mroźny i śnieżny, co w połączeniu z drugą falą pandemii mocno wpłynęło na liczbę transakcji (spadek o 23 proc. w porównaniu z lutym 2020 r.), a także przyczyniło się do spadku sprzedaży m.in. piwa (o 11 proc. mniej rdr) czy wody, która zaliczyła spadek o 13 proc.

Nowy podatek od "małpek" przyniósł też duże zmiany w innej ważnej dla sklepów małego formatu, czyli w kategorii wódek.

Wyższe ceny wódek w najmniejszych opakowaniach i znacznie mniejsza opłacalność ich zakupu przyczyniły się do głębokich spadków "małpek" (w lutym 2021 r. sprzedano o 25 proc. mniej opakowań małpek smakowych i o 30 proc. mniej małpek czystych) i większego zainteresowania wódkami w opakowaniach 500 ml, szczególnie tych z najniższej półki cenowej.

- Nie zrekompensowało to jednak spadków odnotowanych na małych opakowaniach, dlatego w lutym 2021 r. łącznie sprzedaż wódki czystej w ujęciu wolumenowym spadła o 10 proc. w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej, natomiast wódki smakowej aż o 17 proc. (w ujęciu wartościowym spadki te były znacznie niższe). W porównaniu ze styczniem obie te kategorie odnotowały spadek o ok 10 proc. - podał CMR.

Według CMR, w zeszłym miesiącu średnia wartość paragonu w małych sklepach wyniosła 19,45 zł, czyli o 20 proc. więcej niż rok wcześniej i nieco mniej niż w styczniu 2021 r.

Podobał się artykuł? Podziel się!






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9865
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    17,98

  • Śr

    9,15

  • Min

    3,99

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.