Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Co 2. e-sklep promujący ekoprodukty, wprowadza konsumenta w błąd

KE chce prawnie zobowiązać firmy i przedsiębiorców do używania wyłącznie uzasadnionych twierdzeń odnośnie ekologiczności produktów - mówi dr Urszula Kłosiewicz-Górecka z Zespołu Foresightu Gospodarczego w Polskim Instytucie Ekonomicznym.
Reklama

Greenwashing, czyli jak konsument wprowadzany jest w błąd

Coraz więcej firm komunikuje o swoich działaniach związanych z ochroną środowiska. Nazywane jest to zielonym marketingiem. Czasem jednak przedsiębiorstwa nie do końca uczciwie postępują i wprowadzają w błąd konsumentów co do swoich proekologicznych działań czy produktów. Takie praktyki określane są jako greenwashing, czyli zielone kłamstwo lub ekościema. Dotyczy to również produktów promowanych jako "ekologiczne".

Dr Urszula Kłosiewicz-Górecka z Zespołu Foresightu Gospodarczego w Polskim Instytucie Ekonomicznym w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl tłumaczy, że z kontroli internetowych platform handlowych, przeprowadzonej przez Komisję Europejską wynika, że co drugi podmiot promujący w sieci swoje produkty jako ekologiczne i przyjazne dla środowiska, wprowadza konsumenta w błąd.

 - Z przeanalizowanych przez KE łącznie 344 przekazów promocyjnych, dotyczących żywności, odzieży, obuwia, kosmetyków, detergentów, produktów pielęgnacyjnych dla dzieci, sprzętu AGD i elektronicznego oraz usług turystycznych, w 42 proc. przypadków zapewnienia producentów o ekologiczności produktów były przesadzone - informuje ekspertka.

Greenwashing: Niejasne i nieprecyzyjne slogany

- W 37 proc. przypadków reklamy zawierały niejasne i nieprecyzyjne slogany o tym, że produkt jest „zrównoważony”, produkowany „świadomie” i „ekologicznie”, co miało na celu jedynie wywołanie u konsumentów pozytywnego wrażenia, że dany produkt nie ma negatywnego wpływu na środowisko. Zdaniem unijnych urzędników w świetle prawa UE tego typu działania można uznać za nieuczciwe praktyki handlowe - tłumaczy.

Dr Urszula Kłosiewicz-Górecka przypomina, że w połowie listopada 2020 r. Komisja Europejska przedstawiła nowy, pięcioletni program na rzecz konsumentów, w ramach którego zapowiedziała szereg inicjatyw proekologicznych, w tym dążenie do umożliwienia konsumentom dokonywania bardziej zrównoważonych wyborów m.in. przez zapewnienie im rzetelnych informacji na temat produktów i ochronę przed praktykami typu greenwashing.

Całość na portalspozywczy.pl

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.