Co dalej z Tesco w Europie Środkowej? Analiza możliwych scenariuszy

Tesco od co najmniej 2017 r. odnotowuje powolny wzrost przychodów z działalności w Europie Środkowej, przy niewielkiej lub zerowej rentowności. Detalista sprzedał już znaczną część swojej działalności w Azji, wystawia na sprzedaż swój biznes w Azji Południowo-Wschodniej i wycofuje się z joint venture w Chinach.
Polexit Tesco
Tesco sprzedało już oddział w Polsce, czego oczekiwało wielu dostawców sieci z regionu.
Teraz pytanie: jaki kierunek obierze detalista w krajach regionu jak Czechy, Węgry czy Słowacja?
Scenariusze dla Tesco w Europie Środkowej
Amin Alkhatib, starszy analityk ds. handlu detalicznego w IGD, wyjaśnia co może zrobić detalista.
Sieć Tesco spotkała się w Europie Środkowej z dużą konkurencją ze strony dyskontów takich jak Lidl, Biedronka czy Aldi. Aby konkurować, przekształciła swoją działalność oferując konkurencyjne ceny i redukując koszty, co razem pomogło zwiększyć rentowność.
Detalista poszedł również w kierunku strategii EDLP, co doprowadziło do zagwarantowania kupującym niskich cen na 600 SKU w całym regionie. Zmniejszono liczbę SKU hipermarketów i supermarketów odpowiednio o 25% i 50%, co pomogło obniżyć koszty obsługi zapasów. Zmniejszono również wielkość hipermarketów i wydzierżawiono lub sprzedano niektóre nieruchomości, aby obniżyć koszty ogólne i operacyjne.
Po wdrożeniu tych inicjatyw firma odnotowała wzrost zysków na trzech rynkach, ale nadal walczy o zwiększenie udziału w regionie. Tesco zauważyło, że kupujący przenoszą swoje wydatki na dyskonty, a ich uwagę przyciągają konkurencyjne ceny i poszerzający się asortyment w tym segmencie.
Transformacja do modelu EDLP nie była wystarczająco skuteczna
Wydaje się, że detalista ma trudności z pomyślnym zrównoważeniem strategii EDLP z celem zwiększenia udziału w rynku i utrzymania rentowności. W tych samych krajach Lidl i Kaufland z powodzeniem wdrożyły skuteczną strategię cenową.
Dwie sieci należące do Schwarz Group dodają nowe SKU, podczas gdy Tesco racjonalizuje swój asortyment. Poprawiły także doświadczenia zakupowe w sklepach i otworzyły nowe oddziały w dogodnych lokalizacjach.
Aby konkurować z tymi wszystkimi elementami, Tesco musiałoby przemyśleć sposób, w jaki patrzy na swój asortyment, sieć dystrybucji i zarządzanie kategoriami, aby skuteczniej wdrażać strategię EDLP.
Tesco Central Europe może zostać sprzedane w częściach
W 2019 roku Tesco scentralizowało działalność dystrybucyjną regionu na Słowacji.
Cena wywoławcza, jaką żądałoby Tesco za cały biznes regionu, prawdopodobnie wystraszyłaby potencjalnych nabywców. Wielu z nich nie ma wystarczającej siły finansowej.
Jedną z opcji dostępnych dla Tesco jest możliwość podzielenia działalności na różne formaty i sprzedaż ich oddzielnie. Zainteresowanie prawdopodobnie pochodziłoby ze strony sprzedawców detalicznych, których marki są dopasowane do każdego formatu.
Pojawiłaby się opcja sprzedaży supermarketów detalistom, którzy mają stosunkowo niski udział w rynku, takim jak REWE.
Innym scenariuszem jest sytuacja, w której inny detalista chce wejść na jeden z nowych rynków. Na przykład Kaufland mógłby wejść na Węgry, kupując sklepy wielkoformatowe Tesco. Jednak kraj ten jest jednym z najbardziej restrykcyjnych rynków regionu, jeśli chodzi o ekspansję międzynarodowych sieci handlowych.
Jest mało prawdopodobne, aby lokalny gracz krajowy, taki jak COOP na Słowacji i w Czechach lub CBA na Węgrzech, miał środki na takie przejęcie, chyba że kupi część firmy w celu zwiększenia swojej obecności w regionie.
Skoncentrowanie się na e-handlu
Ponieważ Tesco chce poszerzyć swoją działalność omnichannel w Wielkiej Brytanii, możliwe jest, że wykorzysta wiedzę zdobytą na rodzimym rynku do rozwoju biznesu online w Europie Środkowej. Ma już ugruntowaną pozycję dostawy online na trzech rynkach, obejmującą główne miasta na każdym z nich.
W regionie istnieje potencjał do wzrostu, ponieważ kanał jest jeszcze w powijakach. Ponadto pandemia zwiększyła popularność zakupów online.
Tesco będzie musiało zmierzyć się z konkurencją ze strony wiodących lokalnych sprzedawców detalicznych artykułów spożywczych, takich jak np. Rohlik w Czechach.