Co możemy wyczytać z wyników Carrefoura?

„Wraz z planem Carrefoura 2026 wkraczamy w nową fazę ekspansji, z większymi ambicjami w obszarze cyfrowym, rozwojem naszej oferty dyskontowej oraz nowymi zobowiązaniami społecznymi i środowiskowymi” – skomentował Aleksander Bompard.
Pięć interesujących wniosków z prezentacji sieci Carrefour
1. „Doskonałe tempo” we Francji
Carrefour swoją sprzedaż we Francji określił mianem „doskonałej dynamiki”.
Na rodzimym rynku francuskim, gdzie kryzys energetyczny nieco mniej obciążył budżety rodzinne, detalista radził sobie dobrze, osiągając porównywalny wzrost o 3,4 proc., ze sprzedażą w wysokości 42 mld euro.
Carrefour powiedział, że może się pochwalić lepszymi wynikami niż pozostali francuscy sprzedawcy żywności pod względem wolumenu. Sieć zajęła pierwsze miejsce pod względem wzrostu udziału w rynku. Grupa podkreśla także, że handel elektroniczny we Francji wzrósł w ubiegłym roku o 13%.
2. Kontrastujące wyniki w Europie
Carrefour odnotował zróżnicowane wyniki w Europie. W Hiszpanii sieć była w stanie zwiększyć sprzedaż o +5,4% LFL, uzyskując wzrost o 0,3 punktu, chociaż na działalność wpływ miał „gwałtowny wzrost” kosztów energii. Włochy odnotowały wzrost LFL o +4,2%, co grupa przypisała poprawie zadowolenia klientów.
Jednak sprzedaż w Belgii spadła nieznacznie o 0,9% LFL, co Carrefour przypisał wysoce konkurencyjnemu otoczeniu. Z drugiej strony, detalista utrzymał „bardzo pozytywną dynamikę” w Polsce i Rumunii, gdzie wzrost LFL wyniósł odpowiednio 12,0% i 9,0%.
3. Szybki rozwój w Brazylii
W swoim całorocznym oświadczeniu Carrefour powiedział, że poczynił „szybkie” postępy w integracji byłej Grupo BIG ze swoimi operacjami w Brazylii. Do końca 2022 roku 59 sklepów zostało przekonwertowanych na banery Carrefour, a plan konwersji ma zostać zakończony w 2023 roku.
Grupa poinformowała, że wdrażanie synergii również przebiega zgodnie z planem.
Całoroczna sprzedaż w Brazylii wzrosła w 2022 roku o 12,4%, podczas gdy wzrost przy stałych kursach wymiany wzrósł o 33,1%.
4. Marka własna się opłaca
Według sieci Carrefour, jego priorytetowe skupienie się na produktach marki własnej i zwiększenie zakresu cen podstawowych produktów zostało „szczególnie docenione” przez klientów. Produkty marek własnych Carrefour stanowią obecnie ponad jedną trzecią sprzedaży grupy, zgodnie z celem określonym w planie Carrefour 2022.
Grupa uruchomiła również kilka inicjatyw wspierających swoich klientów w obliczu podwyżek cen, takich jak: „30 produktów za 30 euro” i „100 cen zamrożonych na 100 dni”.
5. Strategia cyfrowa nabiera rozpędu
Carrefour powiedział, że jego strategia cyfrowa „nadal przynosi owoce”, pomimo spowolnienia handlu elektronicznego w całej branży. Grupa odnotowała 26-procentowy wzrost wartości sprzedaży towarów brutto online (GMV) do 4,2 mld euro.
Wzrost ten był szczególnie napędzany przez Brazylię, gdzie handel elektroniczny podwoił się w ciągu roku.
Przypomnijmy, że w Polsce sprzedaż Carrefoura wyniosła 2,29 mld euro, co oznacza wzrost o 8,5 proc. (wliczając sprzedaż paliw) przy bieżącym kursie wymiany walut (wzrost o 11,4 proc. przy stałym kursie) i wzrost like-for-like o 12 proc. Organiczny wzrost sprzedaży w naszym kraju wyniósł 12,7 proc.
Według raportu Grupy za 2022 rok, liczba sklepów sieci w Polsce to 928. Na koniec 2021 roku spółka Carrefour Polska prowadziła sprzedaż w 955 sklepach, co oznacza, że detaliście ubyło w sumie 27 placówek.