Co trzecia spółka notowana na GPW to firma rodzinna
Już co trzecia spółka notowana na warszawskim parkiecie to firma rodzinna. Inwestorzy je lubią, bo dawały im w pandemii wyższą rentowność i mniejszą zmienność kursów.
Przez ostatnie dekady systematycznie rośnie znaczenie firm rodzinnych w polskiej gospodarce. Już
dawno przestały być one dla największych międzynarodowych podmiotów obecnych na polskim rynku
jedynie drobnym lokalnym biznesem, z niewielkimi udziałami w rynku, a stały się dla nich silną
konkurencją. Nic więc dziwnego, że polski prywatny, rodzinny biznes jest w coraz większym stopniu
obecny na polskim rynku kapitałowym.
Jak pokazuje raport firmy audytorsko-doradczej Grant Thornton „Firmy Rodzinne na GPW”, na Głównym Rynku GGPW notowanych jest obecnie 139 spółek rodzinnych, czyli 32 proc. wszystkich podmiotów tego parkietu. Tylko w latach 2011-2020 na GPW zadebiutowały 64 spółki definiowane na potrzeby raportu jako rodzinne. Najwięcej firm rodzinnych na GPW ma swoje siedziby w województwie mazowieckim (41), dolnośląskim (17) i wielkopolskim (15).
Przeczytaj także:
- W zarządzaniu firmami rodzinnymi dostrzec można perspektywę długoterminową. Dzięki temu
lepiej niż inne spółki radzą sobie one w okresach rynkowych turbulencji. Może to również
wynikać z większej skłonności do kumulowania i reinwestowania kapitału, co wiąże się z mniejszą
skłonnością do wypłaty dywidendy dla inwestorów. Spółki rodzinne powinny być zatem atrakcyjną
alternatywą dla inwestorów poszukujących bezpiecznych długoterminowych inwestycji – komentuje
Dariusz Bednarski, wiceprezes Grant Thornton, partner zarządzający Departamentem Doradztwa.
Choć dla firm o charakterze rodzinnym ważniejszym celem niż bieżący wynik finansowy jest
długoterminowy, bezpieczny rozwój, to przedsiębiorstwa te w wielu przypadkach – zwłaszcza w
okresach rynkowych zawirowań jak pandemia – wykazują wyższą rentowność niż spółki nierodzinne.
Rentowność EBITDA w ostatnich zaraportowanych 12 miesiącach (IVQ’19-IIIQ’20) dla spółek rodzinnych wynosiła 12,3%, tymczasem dla pozostałych 10,8%. Zysk netto w tym okresie wyniósł w spółkach rodzinnych 2,7%, a dla pozostałych spółek odnotowano stratę na poziomie 1,5%. Jeszcze większe różnice widać na rentowności kapitału własnego (ROE), który wyniósł odpowiednio 5,1% i -2,2%

- Cz 20:27 Kaufland: Redukcja wynagrodzenia wpływa negatywnie na morale załogi. Stawiamy...
- Cz 20:22 Setki majtek wysłano do premiera Francji. Sklepy z bielizną żądają zniesienia...
- Cz 19:09 Rekordowa liczba transakcji na rynku parków handlowych
- Cz 18:18 8 mld euro na cyfryzację firm
- Cz 18:17 Minister rozwoju: odmrażanie gospodarki trzeba rozpocząć po majowym weekendzie
- Cz 17:17 Sprzedaż detaliczna wyraźnie powyżej oczekiwań rynku
- Cz 15:39 Ponad połowa Warszawiaków robi zakupy spożywcze online
- Cz 15:24 Polomarket rozwija usługi mobilne
-
Leroy Merlin kupiło piąty sklep po Tesco
-
Braki kadrowe w pandemii. Jak z tym problemem radzi sobie Żabka?
-
E-commerce znów młodym rynkiem. LPP tworzy własny software house
-
QUIOSQUE przenosi sklepy z galerii handlowych do hoteli
-
Do 2030 r. parki handlowe mogą stanowić 28 proc. rynku
-
Sukces lodów Ekipy "Friza" zaskoczył producenta. Youtuberzy mają dziś potężną...
- 1 Marta Florczak w zarządzie Lidl Polska. Przechodzi z Auchan
- 2 Zwolnienia grupowe w Tesco Polska. Ponad 1200 pracowników na liście
- 3 Tesco znów zwalnia
- 4 Wasz Sklep Spar o współpracy ze stacjami paliw: Nadszedł właściwy czas na...
- 5 Poseł PiS: Za 350 zł można zrobić zakupy na ... cały miesiąc
- 6 Leroy Merlin kupiło piąty sklep po Tesco
-
Wydajność i technologia - na tym opiera się Biedronka w 2021 roku
-
Dokąd zmierza hurt? Eurocash i Specjał zatrudniają specjalistów
-
JOKR chce dostarczyć zakupy w 15 minut. Tworzy darkstores
BĄDŹ NA BIEŻĄCO
OGŁOSZENIA
PRACA W HANDLU
TYP OFERT »POLECANE OFERTY
SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH
-
Max
28,83
-
Śr
18,53
-
Min
11,90
Drogi Użytkowniku!
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.