PARTNER PORTALU

Co w praktyce oznacza dyrektywa SUP dla handlu?

www.portalspozywczy.pl 5 lipca 2021 08:59

Co w praktyce oznacza dyrektywa SUP dla handlu? fot. Mateusz Słodczyk, adwokat w Noerr

- Projekt przepisów implementujących postanowienia dyrektywy SUP do polskiego porządku prawnego jest na etapie opiniowania. Oznacza to dalsze tygodnie niepewności dla sektora HoReCa i sieci handlowych - mówi Mateusz Słodczyk, adwokat w Noerr.

3 lipca 2021 weszła w życie tak zwana „dyrektywa plastikowa”, czyli dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie ograniczenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko (dyrektywa SUP – Single Use Plastic). Kiedy przepisy zaczną oficjalnie obowiązywać w Polsce, tego jeszcze nie wiadomo.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej, został już opublikowany na stronie Ministerstwa Klimatu i Środowiska, ale jest on obecnie na etapie opiniowania. Oznacza to dalsze tygodnie lub miesiące niepewności dla sektora HoReCa i sieci handlowych. Nie można również wykluczyć dalszych zmian w projekcie ustawy na etapie prac w komisjach sejmowych i senackich. Na Ograniczone zostanie wykorzystanie opakowań jednorazowego użytku z tworzywa sztucznego, takich jak pudełka, z pokrywką lub bez, stosowane w celu umieszczania w nich żywności, która jest przeznaczona do bezpośredniego spożycia na miejscu lub na wynos, czy też kubki na napoje, w tym ich zakrętki i wieczka. Przedsiębiorcy prowadzący jednostki handlu detalicznego lub hurtowego, jak również właściciele lokalów gastronomicznych będą zobowiązani do pobierania opłaty produktowej od konsumentów za wprowadzanie wyżej wymienionych produktów do obrotu. Projekt ustawy przewiduje maksymalną stawkę opłaty na poziomie 1 zł za sztukę opakowania. Ponadto, przedsiębiorcy będą mieli obowiązek zapewnienia nabywcom dostępności w sprzedaży alternatywnych opakowań wielokrotnego użytku lub opakowań wytworzonych z materiałów innych niż tworzywa sztuczne.

Przedsiębiorcy działający w sektorze HoReCa oraz placówki handlowe, w których są̨ oferowane opakowania jednorazowego użytku z tworzywa sztucznego zobowiązani zostaną do prowadzenia ewidencji liczby nabytych i wydanych opakowań jednorazowego użytku z tworzywa sztucznego w danym roku kalendarzowym. Informacje zawarte w ewidencji trzeba będzie przechowywać przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, którego informacje dotyczą.

Poza tym, firmy wprowadzające do obrotu produkty jednorazowego użytku z tworzywa sztucznego (np. pojemniki na posiłki, pojemniki na napoje o pojemności do 3 litrów czy też kubki na napoje) będą ponosić coroczną opłatę na pokrycie kosztów zbierania odpadów z tych produktów. Opłata będzie kalkulowana jako iloczyn liczby produktów wprowadzonych przez danego przedsiębiorcę do obrotu oraz ustalonej stawki (maksymalnie 0,05 zł za sztukę wprowadzonego do obrotu produktu).





BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9074
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    6,29

  • Śr

    5,33

  • Min

    3,99

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.