Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Congestion tax: Jak to działa w Hiszpanii i czy jest zgodne z prawem UE

Idea wprowadzenia nowego podatku, którym mogłyby zostać obciążone podmioty prowadzące działalność w zakresie handlu detalicznego jest dość zaskakująca. Jeszcze nieprzebrzmiały echa poprzedniej próby wprowadzenia tzw. podatku od handlu, a już pojawia się kolejna propozycja. Oczywiście należy pamiętać, że dotychczasowe starania opodatkowania podmiotów działających w branży retail, zostały wstrzymane przez spór z Komisją o zgodność tych rozwiązań z prawem unijnym. Co ciekawe, nowe rozwiązanie jest wzorowane na rozwiązaniach hiszpańskich, które są obecnie kwestionowane zarówno na gruncie przepisów krajowych, jak i unijnych. A zarzuca się im naruszenie przepisów o pomocy publicznej - komentuje Roman Namysłowski, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego Crido.
Reklama

Przypomnijmy, 29 października minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz zapowiedziała możliwość wprowadzenia podatku dla sklepów wielkopowierzchniowych w formule tzw. congestion tax.

Jak wyjaśnia nam Roman Namysłowski nie są znane założenia, albo raczej przemyślenia, autorów tego pomysłu, co do kształtu nowego podatku w polskich realiach i być może nie zawierają one wady prawnej, która była podstawą kwestionowania tych przepisów w Hiszpanii.

Jakie są główne elementy tego podatku, który miał obowiązywać jedynie w niektórych częściach Hiszpanii?

- Głównym kryterium kwalifikacji podmiotów podlegających opodatkowaniu była powierzchnia sprzedaży, czyli powierzchnia wielkogabarytowa wykorzystywana do celów handlowych. W tym kontekście pojawiają się dwa progi 2500 i 1300 m2, w zależności od lokalizacji takiego obiektu. Drugim ważnym elementem jest oczywiście podstawa opodatkowania, która odwołuje się do liczby pojazdów mających dostęp do terenu parkingu obiektu handlowego, i która jest korygowana o określone wyłączenia i współczynniki. Oczywiście, taki sposób kalkulacji wymagałby posiadania od tych obiektów odpowiedniej infrastruktury do mierzenia ruchu samochodów. Przepisy hiszpańskie przewidują również alternatywną metodę kalkulacji wynagrodzenia w przypadku braku takiej infrastruktury. Niezależnie od planowanych szczegółowych rozwiązań, warto wcześniej dokonać ich oceny prawnej pod kątem ich ewentualnego kwestionowania, jako niezgodnych z prawem unijnym czy przepisami krajowymi. Po drugie, niezbędne jest również dokonanie szczegółowej analizy ekonomicznej wpływu tych rozwiązań na samych zainteresowanych oraz wszystkie podmioty uczestniczące w całym łańcuch prowadzącym do zaspakajania popytu konsumenta na określone dobra. Dopiero takie działania dać mogą całościowy obraz zasadności wprowadzania nowych obciążeń podatkowych - podkreśla Roman Namysłowski.

Roman Namysłowski, partner w Dziale Doradztwa Podatkowego w Crido, doktor nauk ekonomicznych. Od 2014 r. kieruje Zespołem Podatków Pośrednich. W ramach prowadzonej praktyki koordynował przeglądy podatkowe oraz przygotowywał raporty i opinie dotyczące różnorodnych aspektów prawno-podatkowych. Od dwudziestu lat specjalizuje się w doradztwie z zakresu podatku VAT i akcyzy na rzecz polskich i zagranicznych podmiotów. Przygotowywał również propozycje zmian do przepisów prawa podatkowego dla władz wykonawczych i ustawodawczych.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.