PARTNER PORTALU

Coraz mniej łowców okazji. Pandemia zniechęciła Polaków do zakupów

Autor: MK 20 kwietnia 2021 09:06

Coraz mniej łowców okazji. Pandemia zniechęciła Polaków do zakupów 43 proc. Polaków deklaruje, że są gotowi kupić rzecz, której w danej chwili nie potrzebują, fot. shutterstock

Spadła liczba Polaków, którzy czują się bezpiecznie podczas zakupów w sklepach stacjonarnych. Przybyło za to tych, którzy wolą zapłacić za dostawę sprawunków do domu - wynika z najnowszych danych Deloitte.

Wzrost poziomu niepokoju w Polsce odbił się na aktywnościach typowych dla konsumentów. We wszystkich przypadkach badanych przez Deloitte spadło poczucie bezpieczeństwa wśród Polaków. Polskę wyróżnia w tym badaniu często dość gwałtowny charakter tych spadków, jak w przypadku wizyt w sklepach. Niespełna połowa konsumentów nad Wisłą deklaruje, że czuje się bezpiecznie robiąc zakupy tradycyjnie, podczas gdy na początku marca odpowiedziało tak aż 58 proc. zapytanych. Drugi największy spadek poczucia bezpieczeństwa dotyczy hoteli. Tylko 37 proc. badanych nie ma obaw przed zatrzymaniem się w takim miejscu (-7 p.p.). Przed korzystaniem z indywidualnych usług, jak wizyta u dentysty czy fryzjera nie ma obaw 43 proc. Polaków (-6 p.p.). O 4 p.p. ubyło konsumentów, którzy bez wahania wybraliby się do restauracji (37 proc.) albo na masowe wydarzenie, jak koncert czy mecz (24 proc.). Jedna czwarta z nas nie ma zaś obaw przed korzystaniem z samolotów (-3 p.p.).

Wzrost poziomu obaw pociągnął za sobą także wzrost niepokoju o zdrowie własne i rodziny, który sukcesywnie spadał od listopada. Z 61 proc. do 63 proc. wzrosła liczba Polaków, którzy przyznają, że obawiają się o swoją kondycję zdrowotną. O zdrowie bliskich obawia się 79 proc. zapytanych przez Deloitte konsumentów w Polsce.

– Nie są to duże wzrosty – o 2-3 p.p. Niemniej sprawiają, że w przypadku obaw o własne zdrowie w Europie wyprzedzają nas tylko Hiszpanie, gdzie taki niepokój odczuwa aż 76 proc. zapytanych. Te proporcje odwracają się przy pytaniach o zdrowie rodziny. Także wcześniejsze edycje naszego badania pokazują, że Polacy są zdecydowanie najbardziej troskliwym narodem w Europie. Dla 79 proc. z nas stan zdrowia członków rodziny to powód do obaw. W Hiszpanii takie odpowiedzi stanowiły 74 proc. Na trzecim miejscu są Francuzi – 71 proc. – mówi Krzysztof Wilk, partner associate w dziale Doradztwa Podatkowego, lider praktyki Life Sciences & Health Care, Deloitte. Nasz kraj także globalnie jest w czołówce krajów z największym poziomem obaw dotyczących zdrowia własnego i członków rodziny. Wyprzedzają nas Chile, Chiny, Meksyk, RPA i w pierwszym przypadku także Hiszpania.

Obawy o pracę i finanse

Eksperci Deloitte zwracają uwagę na wyniki badania dotyczące życia zawodowego Polaków - odwrócił się trend spadkowy, jaki można było zaobserwować od czterech miesięcy. Podczas gdy na początku marca jedynie 18 proc. Polaków obawiało się powrotu do biura, miesiąc później odpowiedziało tak 31 proc. zapytanych. Większe obawy mieliśmy tylko w listopadzie, kiedy eksperci Deloitte odnotowali najwyższy w historii badania poziom niepokoju Polaków, który wówczas dotyczył powrotu do pracy stacjonarnej.


  • free 2021-04-20 14:09:03

    Normals ma rację, to bieda i niewolnik plus, kierunek obrany przez globalistów, nie ma się co oszukiwać, psychopaci realizują barbarzyńskie plany...

  • Normals 2021-04-20 09:40:54

    To nie pandemia zniechęca do zakupów. Ludzie mają coraz mniej pieniędzy. Ceny wielu produktów idą w górę. Materiały budowlane jak stal , cement , styropian poszły o 30 procent z tego ten ostatni w wersji premium, czyli szarej jest praktycznie niedostępny. Jedzenie również. Ciche podwyżki usług... Biedniejemy na potęgę. To nie zniechęcanie, to zmiana wachlarza wydatków i ograniczenie potrzeb półki premium.

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)



BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9282
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.