Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Coraz trudniej uchylić się od obowiązku przestrzegania zakazu handlu

- Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność korzystając z wyłączeń przewidzianych z mocy prawa, na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz niektóre inne dni, są zobowiązani do prowadzenia ewidencji. W związku z czym będzie im znaczniej trudniej uchylić się od obowiązku przestrzegania zakazu handlu, gdyż w toku postępowania kontrolnego inspektor pracy będzie miał prawo żądać od nich przedłożenia omawianej ewidencji - komentuje projekt rozporządzenia MF Kancelaria Radcy Prawnego Anna Stępień z Gdańska.
Reklama

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 2022 roku w sprawie ewidencji miesięcznego przychodu ze sprzedaży określa sposób prowadzenia takowej ewidencji, jej wzór oraz szczegółową treść wpisów dokonywanych w ramach ewidencji. Do prowadzenia takiej ewidencji zobowiązane są:

1)     placówki handlowe, w których przeważająca działalność polega na handlu kwiatami,

2)     placówki handlowe, w których przeważająca działalność polega na handlu dewocjonaliami lub pamiątkami,

3)     placówki handlowe w których przeważająca działalność polega na handlu prasą, biletami komunikacji miejskiej, wyrobami tytoniowymi, kuponami gier losowych i zakładów wzajemnych,

4)     w placówkach pocztowych w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 roku Prawo pocztowe, w których przeważająca działalność polega na świadczeniu usług pocztowych,

5)     w piekarniach, cukierniach i lodziarniach, w których przeważająca działalność polega na handlu wyrobami piekarniczymi i cukierniczymi,

6)     w placówkach handlowych, w których przeważająca działalność to działalność gastronomiczna,

7)     na terenie rolno-spożywczych rynków hurtowych prowadzonych przez spółki prawa handlowego, których przeważająca działalność polega na wynajmie i zarządzaniu nieruchomościami na użytek handlu hurtowego artykułami rolno-spożywczymi.

PKD od 40 proc. przychodu ze sprzedaży netto

Zgodnie z nowelizacją ustawy z dnia 10 stycznia 2018 roku, która wchodzi w życie z dniem 1 lutego 2022 roku, przeważająca działalność to taka, która stanowi co najmniej 40% miesięcznego przychodu ze sprzedaży detalicznej. Musi być to działalność wskazana we wniosku o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, o którym mowa w ustawie z dnia 29 czerwca 1995 roku o statystyce publicznej.
W związku z tym przedsiębiorcy, którzy wykonują działalność wspomnianą wyżej będą mogli korzystać z wyłączeń, tylko w sytuacji gdy działalność taka wyniesie minimum 40 % ogółu miesięcznych przychodów.

W myśl rozporządzenia, wpisów w ewidencji dokonuje się w sposób odzwierciedlający stan rzeczywisty, nie później niż do 20 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.

Rozporządzenie stanowi, iż wpis do ewidencji powinien zawierać: liczbę porządkową wpisu, datę albo okres uzyskania przychodu, numer dokumentu będącego podstawą wpisu, przychód z przeważającej działalności, przychód z pozostałej działalności, przychody ogółem oraz udział procentowy przychodu z przeważającej działalności w przychodach ogółem.

Wpisy do ewidencji - na jakiej podstawie?

Wpisy do ewidencji powinny być dokonywane na podstawie:

·        wartości sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących,

·         danych wynikających z raportów fiskalnych dobowych i miesięcznych ,

·        faktur VAT, faktur VAT RR,

·        rachunków oraz dokumentów celnych,

·        dziennego zestawienia faktur,

·        wystawionego na koniec dnia dowodu wewnętrznego.

Zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy o ograniczeniu handlu w niedzielę i święta oraz niektóre inne dni, przedsiębiorcy uchylający się od prowadzenia ewidencji, będą podlegali karze w wysokości od 1 000 do 100 000 złotych. 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.