PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY

COVID-19 zmienił zachowania klientów, popyt i cały łańcuch dostaw. Co czeka sklepy i restauracje?

Autor: dlahandlu.pl, PB 12 marca 2020 15:53

COVID-19 zmienił zachowania klientów, popyt i cały łańcuch dostaw. Co czeka sklepy i restauracje? Kluczowe będą zdolności do zarządzania w sytuacji kryzysowej., Fot. Shutterstock

W przypadku COVID-19 nie ma porównywalnego wydarzenia historycznego, które można by wykorzystać, aby poznać zapotrzebowanie klientów i przygotować się do możliwych scenariuszy w przyszłości - ocenia Kathleen McLoughlin, Senior Supply Chain Analyst w IGD Retail Analysis. Jej zdaniem, w łańcuchu dostaw mogą wystąpić problemy z uzupełnianiem zapasów niektórych produktów. Sieci handlowe i restauracje powinny także przygotować się na takie wyzwania jak znaczne zwiększenie dostaw do domu, czy transakcje bezdotykowe. Kluczowe będą zdolności do zarządzania w sytuacji kryzysowej.

- Zmiany w zachowaniu i popycie klientów mają wpływ na cały łańcuch dostaw. W Chinach detaliści zgłosili zmiany w profilach popytu na określone produkty, ponieważ zachowanie kupujących zmieniło się w odpowiedzi na wybuch COVID-19 – pisze Kathleen McLoughlin.

Jej zdaniem, w miarę rozprzestrzeniania się COVID-19 ryzyko dla łańcuchów dostaw wciąż rośnie, co oznacza potrzebę inwestowania przez firmy w strategie planowania i zarządzania ryzykiem. - Ci, którzy mają najlepsze plany i ci, którzy są najbardziej zwinni, prawdopodobnie poradzą sobie najlepiej. W krótkim okresie przedsiębiorstwa muszą zastanowić się, w jaki sposób COVID-19 wpłynie na popyt i podaż i zaplanować odpowiednie działania. Przedsiębiorstwa powinny upewnić się, że przechwytują i rejestrują tyle informacji na temat wpływu COVID-19 na łańcuch dostaw ile będzie im potrzebne do zarządzania ryzykiem i planowania awaryjnego w przyszłości - dodaje.

Według firmy e-commerce JD.com, w Chinach wybuch epidemii wpłynął negatywnie na duże towary trwałe i produkty uznaniowe, jednak podstawowe kategorie konsumentów, takie jak artykuły spożywcze, świeże produkty, opieka zdrowotna i artykuły gospodarstwa domowego w ciągu ostatnich 5 tygodni cieszą się większym popytem w zakupach online.

Z koeli producent napojów alkoholowych Diageo, który jest właścicielem takich marek jak Guinness, Smirnoff i Johnnie Walker poinformował o spadku konsumpcji w Korei Południowej, Japonii i Tajlandii. Natomiast w Wielkiej Brytanii w lutym detaliści odnotowali 255% wzrost sprzedaży środków dezynfekujących, 7% wzrost sprzedaży mydła w płynie i 19% wzrost sprzedaży środków czyszczących dla gospodarstw domowych.

Jednym z trendów obserwowanych w Chinach od wybuchu epidemii jest gwałtowny wzrost zakupów internetowych. Wynika to stąd, że ludzie rzadziej wychodzą z domów, w odpowiedzi na rządowe rekomendacje dotyczące izolacji. Detalista e-commerce Alibaba ocenia, że średnia wielkość koszyka „znacznie wzrosła w wyniku migracji konsumentów do zakupów online świeżej żywności, artykułów spożywczych i szerszego wyboru artykułów codziennego użytku”. Także supermarket internetowy Ocado w Wielkiej Brytanii zgłosił „wyjątkowo wysoki popyt”, z większą liczbą klientów i większymi zamówieniami niż zwykle.

KFC i Pizza Hut zaczęły testować zbliżeniowe usługi dostawcze w Chinach, próbując ograniczyć transmisję między osobami. Kurierzy czekają na pojawienie się klienta w punkcie dostawy przed wyjęciem żywności z walizki i umieszczeniem jej w miejscu dostawy uzgodnionym wcześniej przez obie strony. Kurierzy stoją następnie w odległości co najmniej dziesięciu stóp, gdy klient odbiera jedzenie i wychodzi. Kurierzy są zobowiązani do noszenia masek, dezynfekcji rąk i dezynfekcji skrzynek po każdej dostawie. Obie sieci pilotowały również bezdotykowy odbiór w sklepie w niektórych lokalizacjach.


WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 5769
Ilość aktualnych ofert: 512634

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    5,78

  • Śr

    3,62

  • Min

    2,70

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.