Credit Agricole: Na spadek sprzedaży detalicznej miał wpływ zakaz handlu w niedziele

23 maja 2018 12:32

Do pogłębienia spadku dynamiki sprzedaży detalicznej przyczyniły się ograniczenia w handlu związane z wprowadzeniem niedziel niehandlowych. Wzrost obrotów w sklepach w soboty, w piątki oraz w czwartki oraz zwiększenie sprzedaży internetowej nie skompensowały w pełni negatywnego wpływu rosnącej liczby niedziel niehandlowych na kwietniową sprzedaż – uważa Jakub Borowski, główny ekonomista Credit Agricole Bank Polska.

Zgodnie z opublikowanymi dzisiaj danymi GUS sprzedaż detaliczna w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 osób zwiększyła się w kwietniu w cenach bieżących o 4,6% r/r wobec wzrostu o 9,2% r/r w marcu, co było wyraźnie poniżej konsensusu rynkowego (8,1%) i naszej prognozy (8,2%). Dynamika sprzedaży liczonej w cenach stałych wyniosła w kwietniu 4,0% wobec 8,8% w marcu.

Zmniejszenie realnej dynamiki sprzedaży detalicznej wynikało przede wszystkim z silnego spadku sprzedaży w kategoriach "żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (spadek o 10,4% r/r wobec wzrostu o 13,8% r/r w marcu) oraz "sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach” (spadek o 1,9% r/r wobec wzrostu o 17,4% r/r w marcu). Znacząco niższe tempo wzrostu sprzedaży detalicznej w tych kategoriach wynikało w głównej mierze z ustąpienia pozytywnego efektu związanego z przesunięciem terminu świąt Wielkiejnocy względem ub. r. W 2018 r. okres przedświątecznych zakupów miał miejsce w ostatnich dwóch tygodniach marca, natomiast w 2017 r. czas ten przypadł na pierwsze dwa tygodnie kwietnia.

Dynamika sprzedaży detalicznej w kwietniu ukształtowała się na poziomie znacząco niższym od naszej prognozy. Prognoza ta uwzględniała wpływ wcześniejszych świąt Wielkiejnocy na sprzedaż detaliczną, szacowany na podstawie zmienności całkowitej sprzedaży detalicznej oraz sprzedaży w w/w kategoriach obserwowanej w marcu i kwietniu w poprzednich latach. Sugeruje to, że do pogłębienia spadku dynamiki sprzedaży przyczyniły się ograniczenia w handlu związane z wprowadzeniem niedziel niehandlowych. W kwietniu cztery z pięciu niedziel były niehandlowe, podczas gdy w marcu niehandlowe były tylko dwie niedziele.

Na istotny negatywny wpływ rosnącej liczby niedziel niehandlowych na dynamikę sprzedaży wskazują również relatywnie silne – na tle minionych lat - spadki sprzedaży w w/w kategoriach w kwietniu w przypadkach, w których święta podbijały sprzedaż w marcu. Ze względu na silne wahania udziału w/w kategorii w sprzedaży ogółem pomiędzy poszczególnymi miesiącami trudno precyzyjnie oszacować wpływ zakazu handlu na dynamikę sprzedaży. Nasze ostrożne szacunki wskazują, że efekt rosnącej liczby niedziel niehandlowych przyczynił się do obniżenia rocznej dynamiki sprzedaży w kwietniu w porównaniu z marcem o 1 pkt proc. Uważamy zatem, że sugerowane w badaniach rynku wzrost obrotów w sklepach w soboty, w piątki oraz w czwartki oraz zwiększenie sprzedaży internetowej nie skompensowały w pełni negatywnego wpływu rosnącej liczby niedziel niehandlowych na kwietniową sprzedaż.


WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6507
Ilość aktualnych ofert: 433276

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.