Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Credit Agricole: Silny spadek sprzedaży żywności we wrześniu

Zgodnie z opublikowanymi dzisiaj danymi GUS sprzedaż detaliczna w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 osób zwiększyła się we wrześniu w cenach bieżących o 5,3% r/r wobec wzrostu o 6,0% w sierpniu, co było znacząco poniżej naszej prognozy (8,2%) i konsensusu rynkowego (8,0%). Dynamika sprzedaży liczonej w cenach stałych obniżyła się we wrześniu do 4,3% r/r wobec 4,4% w sierpniu.
Reklama

- W strukturze wrześniowej sprzedaży detalicznej na szczególną uwagę zasługuje silny spadek sprzedaży żywności w sklepach wyspecjalizowanych. W ujęciu nominalnym sprzedaż w tej kategorii spadła o 8,5% m/m, co było najsilniejszym spadkiem odnotowanym we wrześniu w historii danych. Spadek liczony w cenach stałych był zbliżony (8,3% m/m), co wskazuje na znaczące zmniejszenie popytu na produkty żywnościowe we wrześniu. W efekcie, roczna dynamika sprzedaży żywności w cenach stałych obniżyła się we wrześniu do -2,9% r/r wobec 1,5% w sierpniu, co oddziaływało w kierunku spadku dynamiki sprzedaży detalicznej ogółem o ok. 1,1 pkt. proc. Naszym zdaniem czynnikiem, który mógł przyczynić się do znaczącego ograniczenia popytu na żywność we wrześniu, był silny skumulowany wzrost cen niektórych towarów żywnościowych (głównie mięsa i warzyw), odnotowany w ostatnich kwartałach. Wsparciem dla tej hipotezy jest odnotowany we wrześniu znaczący spadek sprzedaży w niewyspecjalizowanych sklepach (o 8,6% m/m w ujęciu nominalnym), co sugeruje brak wyraźnego zwiększenia sprzedaży w sklepach wielkopowierzchniowych kosztem sprzedaży w sklepach wyspecjalizowanych. Weryfikację hipotezy o negatywnym wpływie rosnących cen żywności na jej sprzedaż umożliwią dane o sprzedaży detalicznej w IV kw. - czytamy w analizie ekspertów Credit Agricole.

We wrześniu 6-miesieczne średnie kroczące dla rocznej realnej dynamiki sprzedaży w kategoriach „meble, rtv, agd” oraz „sprzedaż w niewyspecjalizowanych sklepach”, będące barometrami siły popytu konsumpcyjnego, utrzymały się na wysokim dwucyfrowym poziomie (odpowiednio 11,7% i 14,0%). Na silną tendencję do wzrostu popytu konsumpcyjnego wskazuje również wysokie tempo wzrostu sprzedaży w cenach stałych z wyłączeniem samochodów, paliwa i żywności sprzedawanej w wyspecjalizowanych sklepach (7,3% r/r wobec 7,2% w sierpniu). Czynnikiem oddziałującym w kierunku zwiększenia rocznej dynamiki konsumpcji (w szczególności usług, które nie są ujęte w miesięcznych danych o sprzedaży detalicznej) pozostaje rozszerzony program 500+ i utrzymujące się bardzo dobre nastroje konsumenckie, znajdujące odzwierciedlenie w odnotowanej w badaniach GUS rekordowo wysokiej skłonności gospodarstw domowych do dokonywania „ważnych zakupów”.

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.