PARTNER PORTALU

Credit Agricole: Sprzedaż detaliczna wzrosła powyżej oczekiwań

23 kwietnia 2018 11:31

Credit Agricole: Sprzedaż detaliczna wzrosła powyżej oczekiwań fot. Shutterstock

Zgodnie z opublikowanymi dzisiaj danymi GUS sprzedaż detaliczna w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 osób zwiększyła się w marcu w cenach bieżących o 9,2 proc. r/r wobec wzrostu o 7,9 proc. r/r w lutym, co było wyraźnie powyżej konsensusu rynkowego (8,2 proc.) i naszej prognozy (8,3 proc.). Dynamika sprzedaży liczonej w cenach stałych zwiększyła się w marcu o 8,8 proc. wobec 7,7 proc. w lutym – informuje Credit Agricole.

Zwiększenie realnej dynamiki sprzedaży detalicznej wynikało przede wszystkim z wyższej sprzedaży w kategoriach "żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (13,8% r/r w marcu wobec 2,6% w lutym) oraz "sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach” (17,4% r/r wobec 7,9%). Wyższe tempo wzrostu sprzedaży detalicznej w tych kategoriach wynikało z innego układu świąt Wielkiejnocy. W 2017 r. były one w połowie kwietnia, co pozwalało na dokonywanie świątecznych zakupów w pierwszych dwóch tygodniach kwietnia. W 2018 r. przypadły one na przełom marca i kwietnia. W efekcie w br. świąteczne zakupy zostały zrealizowane w drugiej połowie marca, co podbiło roczną dynamikę sprzedaży detalicznej we wspomnianych wyżej kategoriach w marcu.

- Należy zwrócić uwagę, że wyższe tempo wzrostu sprzedaży było przede wszystkim efektem przesunięcia zakupów świątecznych z kwietnia na marzec, podczas gdy jej dynamika w większości kategorii obniżyła się – informują analitycy Credit Agricole.

Niższe tempo wzrostu sprzedaży odnotowano m.in. w kategoriach "włókno, odzież, obuwie” (13,0% r/r wobec 20,7% w lutym), "pojazdy samochodowe, motocykle, części” (-0,6% r/r wobec 6,9%) oraz "meble, RTV, AGD” (4,5% r/r wobec 10,2%). Z jednej strony mogło to wynikać z niekorzystnej różnicy w liczbie dni roboczych (w marcu br. liczba dni roboczych była o 1 mniejsza niż w 2017 r., podczas gdy w lutym 2018 r., była ona taka sama jak przed rokiem), z drugiej strony nie można wykluczyć negatywnego wpływu ograniczeń handlu w niedzielę na sprzedaż w tych kategoriach.

- Z uwagi na znaczący udział efektów statystycznych w marcowych danych o sprzedaży detalicznej, pełniejsza ocena wpływu wprowadzenia ograniczeń handlu w niedzielę na sprzedaż detaliczną będzie możliwa dopiero w kolejnych miesiącach. Oczekujemy jednak, że wpływ ten będzie ograniczony. Uważamy, że konsumenci będą kompensowali niedzielny zakaz większymi zakupami w soboty lub korzystając ze sprzedaży internetowej – oceniają analitycy.

W okresie styczeń-marzec br. przeciętna dynamika sprzedaży detalicznej w cenach stałych wyniosła 8,5% r/r wobec wzrostu o 7,5% w IV kw. ub. r., co stanowi istotne ryzyko w górę dla naszej prognozy, zgodnie z którą tempo wzrostu konsumpcji prywatnej w I kw. zwiększyło się do 5,2% r/r wobec 5,0% w IV kw. ub. r. GUS zrewidował dzisiaj kwartalne szacunki PKB w latach 2016-2017. Dynamika PKB w IV kw. 2017 r. została zrewidowana w dół do 4,9% r/r wobec 5,1%. Z kolei tempo wzrostu PKB w I kw. 2017 r. zostało zrewidowane z 4,1% r/r do 4,4%. Rewizje szacunków PKB stanowią wsparcie dla naszej prognozy, zgodnie z którą roczna dynamika polskiego PKB zmniejszy się w I kw. br. do 4,7%.

Podobał się artykuł? Podziel się!






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9874
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    4,29

  • Śr

    3,22

  • Min

    2,69

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.