PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY

Cresa: Sieci handlowe potrzebują magazynów dostosowanych do ich potrzeb

Autor: dlahandlu.pl 22 maja 2018 14:25

– Sieci handlowe mają coraz większe wymagania co do standardów technicznych, które powinny spełniać budynki magazynowe. Jeśli nie znajdują odpowiedniej powierzchni na rynku, zaczynają zastanawiać się nad budową obiektu dostosowanego do ich potrzeb – począwszy od lokalizacji, przez specyfikację techniczną. Dlatego m.in. operatorzy spożywczy decydują się na to, żeby już w trakcie budowy, magazyn był dostosowywany do ich potrzeb. Zrobiły to m.in. Kaufland i Carrefour, dla których Panattoni wybudował obiekty w Bydgoszczy – mówi Krzysztof Czekalski, dyrektor ds. technicznych w Dziale Powierzchni Przemysłowych i Magazynowych w firmie Cresa.

Jakie konkretnie potrzeby mają sieci handlowe prowadzące sprzedaż w internecie?

– Na przykład Amazon potrzebuje przede wszystkim wyższych budynków, niż standardowo realizowane 10 m netto. Wnętrza są bardzo zaawansowane technicznie – składowanie i kompletacja produktów z regałów odbywa się przy pomocy pełnej lub częściowej automatyzacji regałów z równoczesnym użyciem robotów. W największych obiektach Amazon zatrudnia ok. 1 tys. osób, dlatego przy magazynie powstają duże powierzchnie socjalne (szatnie, prysznice itd.) oraz biurowe. Kolejny nietypowy wymóg to olbrzymi parking o powierzchni ok. 100 tys. mkw. – dla samochodów osobowych i autobusów. Obecnie Amazon wynajmuje pięć bardzo zaawansowanych technologicznie centrów logistycznych w Polsce, jeden w Poznaniu, dwa we Wrocławiu, w Szczecinie i Sosnowcu. Podobne wymagania stawia sobie Zalando, którego nowy magazyn w Gryfinie, wybudowany przez firmę Goodman, ma różne wysokości, w niektórych punktach dochodzące do 16 m. Dodatkowo firma Zalando jest obecnie w trakcie budowy dużego centrum dystrybucji pod Łodzią oraz kolejnego obiektu – dedykowanego działalności Zalando Lounge – w Olsztynku.

Przeczytaj także:

O ile droższy jest wynajem magazynu szytego na miarę i na jak długo najemca musi pozostać w budynku?

– Na różnicę w czynszu wpływa wiele czynników, których nie da się w żaden sposób uśrednić. Im więcej jest niestandardowych elementów w budynku, trudnych do przerobienia, tym większe jest ryzyko, że nie będzie łatwo wynająć go powtórnie. Podobnie z lokalizacją – magazyn w kluczowych dla rynku lokalizacjach wynajmie się szybciej, niż ten usytuowany w mniej dogodnych rejonach.
Dlatego też budując magazyn „szyty na miarę” w mniej popularnych lokalizacjach, klient musi się zadeklarować na co najmniej 10 – 15-letni okres najmu, chociaż zdarzały się i umowy 20-letnie. W kluczowych lokalizacjach umowa może być już trochę krótsza (7 – 10 lat), przy założeniu, że obiekt spełnia pewne standardowe parametry techniczne, jak np. wysokość czy rozstaw słupów. Jeśli najemca planuje pozostać w magazynie od 3 do 5 lat, wtedy na pewno będzie musiał rozważyć dostosowanie do swoich potrzeb budynków już istniejących.

Czy powodem do wybudowania magazynu w systemie BTS (build-to-suit) może być nietypowa lokalizacja?

– W wielu przypadkach jest to główne kryterium. Zdarza się, że sieć handlowa potrzebuje magazynu obsługującego dostawy do sklepów na konkretnym terenie (centre of gravity), na którym nie ma żadnej nowoczesnej powierzchni magazynowej, a deweloperzy nie posiadają gruntów. Taka sytuacja miała miejsce w Bolesławcu, gdzie deweloper kupił grunt, zdobył stosowne decyzje administracyjne i wybudował magazyn na zamówienie sieci H&M pod działalność e-commerce. Obiekty w systemie BTS w mniej typowych lokalizacjach powstają również z powodu trudnego rynku pracy – ograniczonego dostępu do wykwalifikowanych pracowników oraz wysokich kosztów pracy. 

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7623
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    5,49

  • Śr

    4,46

  • Min

    3,79

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.