Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Cztery lata zakazu handlu w niedziele: kto zyskał, kto stracił?

Jak ograniczenie handlu w weekendy wpłynęło na polskie podwórko sprzedażowe? Cel, czyli wsparcie drobnych, lokalnych sklepów, raczej nie został osiągnięty.
Reklama

Niedziele miały być dla rodzin. Ograniczenie handlu w siódmy dzień tygodnia miało pomóc małym sklepom, prowadzonym przez lokalnych przedsiębiorców i położyć kres wyzyskowi pracowników przez największe sieci handlowe. Takie były argumenty pomysłodawców ustawy. Czy rzeczywiście to się udało? Nie do końca. Owszem, największe sklepy powoli znikają z rynku, ale ten w coraz większym stopniu przejmowany jest przez sieciowe dyskonty.

Firma Sagra Technology przeanalizowała dane historyczne od 2018 roku, czyli momentu, kiedy zaczęła działać ustawa zmieniająca organizację handlu w Polsce, do dziś, sprawdzając m.in., jak zmieniała się struktura wielkościowa i własnościowa sklepów w ciągu ostatnich 4 lat.

–  W 2018 roku zmiana była na poziomie – 1 proc., w 2020 ubyło ich o kolejne 5 proc., natomiast w ciągu 2021 roku z mapy handlowej Polski zniknął co ósmy hipermarket (12 proc.) – mówi Anita Wojtanowska, System Integration Manager w Sagra Technology. – W tym samym okresie, na początku również nieco spadała liczba supermarketów i dyskontów (w 2018 bez zmian, w 2019 minus 1 proc, w 2020 minus 4 proc.), ale w 2021 ich liczba wzrosła o 10 proc. – dodaje.

Zmiana struktury własności

– W sytuacji zmiany zasad gry na rynku nie powinien dziwić fakt, że zmalała liczba największych sklepów. Co jednak interesujące, obserwujemy spadek udziału sklepów sieci lokalnych, na rzecz sklepów franczyzowych. Czyli lokalni przedsiębiorcy albo zamykają swoje sklepy i w ich miejsce wchodzi sieć, albo sami wchodzą do sieci franczyzowej – tłumaczy Anita Wojtanowska. Wg analizy Sagra Technology, w gminach wiejskich, wraz z ograniczaniem handlu w niedziele, stopniowo, od 2018 roku, otwierało się coraz więcej supermarketów i dyskontów sieciowych. W roku 2018 otworzyło się 9 proc. dodatkowych lokalizacji, w 2019 – 11 proc., w 2020 – 12 proc., a w 2021 aż 14 proc. więcej (w porównaniu do roku poprzedniego). Sieci lokalne liczą tutaj przynajmniej 5 punktów sprzedaży.

Analiza została przeprowadzona na bazie danych z Winpoint firmy Sagra Technology, dotyczących okresu od stycznia 2018 do grudnia 2021

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum