Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Cztery największe sieci w Polsce mają 33 proc. udziałów w rynku (analiza)

Największe cztery sieci w Polsce mają jedynie 33 proc. udziałów w rynku. Dla porównania we Francji jest to 68%, a w Wielkiej Brytanii aż 72 %. Prowadzi to do morderczego wyścigu cen, promocji i ofert - czytamy w analizie agencji Melting Pot.
Reklama

Konkurencja na rynku jest szalona, konsument jest zadowolony, ale sieci nie tak bardzo. Wskaźniki rentowności są na bardzo niskim poziomie.

Z raportu przygotowanego przez KPMG wynika, że w 2013 roku rentowność netto 9 z 15 największych sieci detalicznych nie przekroczyła 1 %. To, co robiły dyskonty w następnych latach na pewno nie pomogło branży.

Dlatego sieci coraz bardziej się do siebie upodabniają. Zarówno na poziomie lokalizacji, formatów, jak i ceny oraz jakości.

Gracze, którzy w pierwszej kolejności budowali mocne postrzeganie przystępności cenowej, a następnie konsekwentnie dobudowywali postrzeganie jakościowe (Lidl, Biedronka), są dziś w lepszej sytuacji niż delikatesy jak Alma czy Piotr i Paweł, które przechodzą odwrotną drogę (od zawsze wysoka jakość, teraz w niskiej cenie). Bo w stosunku jakości do ceny to cena jest wciąż ważniejsza. Ale jakość powoli traci swoją unikalność.

Z drugiej strony, na tak płaskim cenowo rynku jakość znów zacznie zyskiwać na znaczeniu. Rosnąca liczba konsumentów usatysfakcjonowanych na poziomie cenowym coraz większą wagę zacznie przykładać do wartości, jaką w tej cenie otrzyma. Zarówno na poziomie produktu, jak i całkowitego doświadczenia zakupowego. Dowodzą tego m.in. dynamiczny rozwój sieci convenience oraz rosnący nacisk czołowych sieci na wygodę, szybkość i łatwość zakupów, rozwój e-kanału sprzedaży.

Obecnie według badania OC&C najważniejszym czynnikiem wyboru sklepu jest bliskość domu lub pracy (33 %). W takie sytuacji rośnie znaczenie sklepów franczyzowych i zakupów przez internet.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (2)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum