Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Czy Polacy przesycili się galeriami handlowymi?

W ubiegłym roku w Polsce otworzono 15 nowych galerii handlowych. W niektórych miastach widać oznaki przesytu. Istniejące centra muszą się zmieniać, by sprostać rosnącej konkurencji - czytamy w gazeta.pl
Reklama
W 2013 r. w Polsce otwarto największą od rekordowego 2009 r. liczbę nowoczesnej powierzchni handlowej - 650 tys. m kw., z czego większość stanowią galerie. Łączna nowoczesna powierzchnia handlowa w Polsce przekroczyła już 10 mln m kw. Z drugiej jednak strony coraz częściej widać, że nie wszystkie inwestycje są sukcesem.

W Jeleniej Górze po raz pierwszy w Polsce upadło centrum handlowe - Galeria Górska. Mimo zakończenia prac nigdy nie zostało otwarte, a nowy właściciel postanowił przekształcić ją w hotel. W Poznaniu firma Echo Investment zmniejszyła o połowę powierzchnię nowej Galerii Metropolis, mniejsze ma być też centrum budowane przez Ghelamco na warszawskim Wilanowie. (Zamiast galerii Jagiellonia w Białymstoku póki co będą budowane mieszkania, podobnie w Bydgoszczy zamiast Galerii Makrum powstaną bloki. Także z planów budowy galerii Porto 55 w Elblągu wycofał się deweloper - red.)

Według analizy Cushman & Wakefield w 2014 r. na rynku pojawi się blisko 500 tys. m kw. powierzchni handlowej - o 24 proc. mniej w niż roku ubiegłym.

Niektóre rynki są wyraźnie przesycone. We Wrocławiu na tysiąc osób przypadało w lutym aż 760 m kw. centrum handlowego. Oddana do użytku w zeszłym roku galeria w Sky Tower świeci pustkami. Również Poznań czy Opole uważane są za miasta ze zbyt wieloma inwestycjami handlowymi.

Inaczej jest w aglomeracji warszawskiej, gdzie nasycenie wynosi mniej niż w wielu ośrodkach, tj. ok. 570 m kw. na tysiąc osób. Według analizy wykonanej na zlecenie stołecznego ratusza jest tu miejsce na jeszcze... aż 26 nowych obiektów wielkopowierzchniowych.

- Trudniej radzą sobie zwłaszcza te, które powstawały zaraz przed wybuchem kryzysu. Wydawało się, że rynek wchłonie dodatkową powierzchnię, a rzeczywistość okazuje się o wiele trudniejsza. Obecny rynek jest rynkiem najemcy - ocenia Noetzel z C&W. - Nie sądzę jednak, by groził nam upadek galerii. Właściciele muszą dostosować oczekiwania, dlatego będziemy mieli do czynienia ze zmniejszaniem cen najmu, szukaniem klientów, a może także z przekształcaniem części na inne funkcje - mówi.

Galerie czują presję i decydują się na zmiany. Np. najstarsze w Bydgoszczy centrum Rondo przechodzi właśnie gruntowny remont. Centra zaczynają konkurować, organizując różnego rodzaju imprezy. I tak Galeria Krakowska zaprasza na weekend mody, a gdańska Galeria Bałtycka na weekend z Lego.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (1)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.