Czy szyld bi1 przetrwa na polskim rynku? Sektor nie napawa optymizmem

Na razie szyld bi1 znajdziemy w Centrum Handlowym GEMINI PARK w Bielsku-Białej, przy ul. Wincentego Witosa w Rzeszowie, CH M1 w Czeladzi, przy ul. Kusocińskiego 4 w Wałbrzychu, przy ul. Fabrycznej w Legnicy oraz w Centrum Handlowym STER w Szczecinie.
W Polsce sieć bi1 rozpoczęła działalność we wrześniu 2015 roku po zakupie 8 sklepów należących wcześniej do sieci Real.
Auchan, kupując od Grupy Metro sieć Real, został zobowiązany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów do odsprzedaży 8 hipermarketów zewnętrznemu operatorowi. Francuzi ten warunek przyjęli, odstępując placówki firmie Schiever Polska.
Kres w rozwoju hipermarketów w naszym kraju nastąpił już kilka lat temu. Według danych Nielsen wartość sprzedaży w I kwartale 2017 r. w segmencie hipermarketów spadła o 3,8% w stosunku do roku ubiegłego.
Na nowe otwarcia tego typu placówek, szczególnie wolnostojących, większość graczy sobie nie pozwala. Format już nie przyciąga konsumentów. Pedro Martinho, członek zarządu Grupy Eurocash, w maju 2015 r. mówił w ten sposób o zmieniających się trendach na rynku: Trendy konsumenckie nie zmienią się szybko. Coraz ważniejsze dla klientów jest źródło pochodzenia produktów, najlepiej lokalne. Nie zmienia się też trend dotyczący wygody robienia zakupów (szybko i blisko). Małe sklepy odpowiadają na te potrzeby, są nowoczesne, bo bardziej elastyczne. Hipermarkety to przy nich "stary słoń". Zakupy nie są już atrakcją dla klienta, to racjonalny wybór. Atrakcja i czerpanie przyjemności zaczyna się później, kiedy np. gotujemy.
Na rynku w tym segmencie działa tylko, a może i aż, 6 graczy: Tesco, Carrefour, Auchan, Kaufland, E.Leclerc i najmłodsza sieć na naszym rynku - bi1.
Sieć Tesco skupia się obecnie na restrukturyzacji swojej sieci. Jak już pisaliśmy, na koniec lutego 2018 Tesco będzie miało w Polsce o 33 tys. mkw. powierzchni handlowej mniej. Na koniec lutego 2017 sieć miała w Polsce 429 sklepów. Na koniec lutego 2018 roku będzie ich 420 lub mniej.
Carrefour radzi sobie na naszym rynku dość dobrze, co potwierdzają wyniki finansowe sieci. Grupa podaje, że sprzedaż LfL nadal dynamicznie rośnie w Polsce w Rumunii. Marka obrała jednak inny kierunek rozwoju - stawia na omnichannel i silnie rozwija mniejsze formary sklepowe, szczególnie convenience i supermarkety. Od stycznia Carrefour otworzył blisko 50 nowych sklepów osiedlowych.
Kaufland w tym roku nie otworzył jeszcze żadnej nowej placówki. W zeszłym roku sieć uruchomiła tylko jeden sklep w Myślenicach. Jednak spółka zapowiada, że w 2017 r. planuje zwiększyć poziom inwestycji do ponad 700 mln z uwagi na planowane otwarcia pięciu nowych placówek oraz modernizacje istniejących.
Francuski szyld E.Leclerc działa na polskim rynku bardzo ostrożnie. Jedną z najciekawszych inwestycji sieci może być szyld Alma Market. Wczoraj pisaliśmy, że zarząd Alma Market S.A. w uzupełnieniu wniosku o ogłoszenie upadłości złożył do sądu wniosek o zatwierdzenie warunków sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa dłużnika Alma Market na rzecz IMMOMOK (spółki prowadzącej E.Leclerc Ursynów przy ul. Ciszewskiego) za łączną cenę netto w wysokości 94 mln zł złotych. E.Leclerc działa na polskim rynku już od ponad 20-stu lat. Pierwszy sklep powstał na warszawskim Ursynowie w 1995 roku. Obecnie w ramach sieci działa ponad 40 placówek. W ramach marki E.Leclerc działają zarówno hipermarkety jak i supermarkety. W obu formatach łącznie sprzedaż w I kwartale 2017 r., w odniesieniu do analogicznego okresu w roku 2016, wzrosła o 0,75%. Nie wiadomo jednak czy w tym roku będą nowe otwarcia.
Sieć Auchan w tym roku nie uruchomiła jeszcze żadnej placówki. W ubiegłym roku ruszyły m.in. Auchan Zgorzelec, Tarnów, Piotrków Trybunalski, Grudziądz, Jelenia Góra, Radom, Lubin, Dąbrowa Górnicza, Poznań (2), Szczecin (2), Łódź, Rybnik, Olsztyn, Nowy Sącz, Kielce, Gdańsk, Opole, Lublin. Otwarcia były wynikiem zmiany szyldów z Real na Auchan i transakcji z Metro Group w 2014 r. W ten też sposób na polskim rynku pojawił się nowy szyld - bi1. Czy przetrwa?