PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu
  • Partner portalu

Czy wprowadzenie podatku handlowego przyspieszy konsolidację rynku?

Autor: dlahandlu.pl, PB 26 stycznia 2020 17:41

Czy wprowadzenie podatku handlowego przyspieszy konsolidację rynku? Fot. Shutterstock

Już w drugiej połowie tego roku może zacząć obowiązywać w Polsce podatek od sprzedaży detalicznej. Zdania analityków i ekspertów co do wpływu tej daniny na procesy akwizycyjne w sektorze detalicznym są podzielone. Jedni uważają, że kumulacja wszystkich obciążeń dla branży, w tym podatku handlowego, przyczyni się do problemów finansowych podmiotów handlowych i przyspieszy procesy konsolidacji rynku. Inni są zdania, że podatek będzie dotyczył dużych podmiotów, które poradzą sobie z nowym obciążeniem.

- Kumulacja wszystkich obciążeń dla branży, w tym podatku handlowego, przyspieszy procesy konsolidacji rynku. Dla firm o najniższych rentownościach, prowadzących działalność w warunkach ostrej konkurencji, podatek może  spowodować wycofanie się z Polski, co  oznacza  zmniejszenie liczby uczestników rynku i ograniczenie wyboru dla polskich konsumentów – mówi w rozmowie z dlahandlu.pl Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Podobnego zdania jest Michał Sadecki, prezes Polskiej Grupy Supermarketów, zrzeszającej sklepy pod szyldem Top Market. Uważa on, że wprowadzenie podatku handlowego może mieć wpływ na nasilenie się procesów akwizycji i przejęć, bankructwa w handlu, wycofywanie się zagranicznych operatorów detalicznych z Polski. - Zdecydowanie, wspomniane zjawiska mają szansę się pojawić. Możliwe, że już to nastąpiło... myślę, że wizja zbliżającego się podatku od handlu przyspieszyła decyzję jednego z globalnych graczy, który wycofuje się z polskiego rynku po latach obecności – ocenia prezes PGS.

Maria Mickiewicz z Pekao Investment Banking jest większa optymistką. - Proces konsolidacji rynku FMCG w Polsce trwa i zakładamy, że będzie dalej postępował, jednak są to zmiany stopniowe, powolne. W naszym scenariuszu bazowym nie zakładamy, że podatek będzie jakimś istotnym czynnikiem przyspieszającym procesy konsolidacyjne w branży – mówi Maria Mickiewicz.

Przyznaje jednak, że warto brać pod uwagę mniej optymistyczne prognozy.

- Jednak już w scenariuszu dużo mocniejszego niż obecnie zakładane przez makroekonomistów spowolnienia gospodarki mogłoby pojawić się ryzyko, że miejsce na podwyżki cen w sklepach jest ograniczone i w związku z tym przerzucanie podatku niemal w pełni na konsumenta mało prawdopodobne. Wówczas mogłaby pojawić się, nie zakładana przez nas obecnie, większa presja na marże w sektorze (zwłaszcza, że zapowiedziane mocne podwyżki płacy minimalnej w kolejnych latach też się do tej presji będą dokładać). W takim scenariuszu najniżej marżowi gracze mogliby trwale spaść poniżej progu rentowności, wymuszając przyspieszenie zmian na rynku (procesy konsolidacyjne czy też decyzje o wycofaniu się z Polski) – ocenia Maria Mickiewicz.


WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    11,90

  • Śr

    8,07

  • Min

    4,39

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7981
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.