PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY

Czy zawód kasjera będzie bardziej szanowany? Pandemia zmieniła postrzeganie pracowników handlu

Autor: Maks Michalczak, Abanana Advertising 1 czerwca 2020 12:06

Czy zawód kasjera będzie bardziej szanowany? Pandemia zmieniła postrzeganie pracowników handlu fot. shutterstock

Ostatnie miesiące pokazały, że personel sklepów i marketów zdał niezwykle trudny egzamin. Konsumenci bardzo szybko dostrzegli rzecz z pozoru oczywistą - gdyby nie sprzedawcy za ladą, przy regałach i kasie, nie zrobiliby zakupów, co w okresie narastających apokaliptycznych wizji stało się nagle bardzo realne i zagroziłoby ich egzystencji.

Maks Michalczak z agencji Abanana Advertising komentuje dla nas wpływ pandemii na postrzeganie przez społeczeństwo zawodu kasjera-sprzedawcy.

Czas pandemii jest nie tylko okresem niepokoju o zdrowie i ekonomiczne konsekwencje działań podjętych w celu przerwania transmisji wirusa. Nowa rzeczywistość i tymczasowy lock down znacznie zawęziły naszą życiową przestrzeń i kontakty międzyludzkie, nawet rodzinne. Interakcje społeczne wielu z nas przez kilka lub kilkanaście tygodni ograniczały się do tych ze sprzedawcami i kasjerami. To oni, na co dzień ledwie dostrzegani, stali się nagle dla nas bardzo ważni. Dzięki nim zaopatrywaliśmy się w niezbędne artykuły pozwalające przetrwać bezpiecznie i spokojnie w czasie izolacji wymuszonej pandemią. Handel detaliczny, szczególnie ten najbliżej miejsca zamieszkania i raczej niedoceniany, stał się dla naszego funkcjonowania kluczowy. 

Sprawdźmy, czy społeczeństwo rzeczywiście dotychczas nie ceniło kasjerów i sprzedawców? Częściową odpowiedź na to pytanie daje raport CBOS, który opublikowany został w grudniu 2019 roku. On jednoznacznie pokazuje, że bohater tego komentarza nie ma już nic wspólnego z wizerunkiem rodem z PRL-u i satyrycznymi obrazkami z komedii filmowych, do których tak chętnie wracamy. Sieci handlowe również zrozumiały, że to pracownicy pozostający w bezpośrednim kontakcie z konsumentami budują wizerunek firmy, dlatego prześcigają się obecnie w oferowaniu coraz korzystniejszych warunków zatrudnienia. To właśnie zazwyczaj przemiłe panie, które w 80% - jak podaje GUS - stanowią kadrę sprzedawców, są jedynym kontaktem ich sklepu z klientem. Statystyczny Kowalski spotyka je średnio raz na dwa dni, z kadrą zarządzającą może nie zetknąć się nigdy w życiu. 

Co w takim razie ukazał raport Centrum Badania Opinii Społecznej? Otóż zawód określany jako "sprzedawca w sklepie" zajął 14. miejsce na 31 poważanych profesji. Uplasował się tym samym w środku stawki, wyprzedzając m.in. urzędników, policjantów, artystów, sędziów, dziennikarzy oraz przedsiębiorców i właścicieli większych firm. Duże poważanie temu zawodowi przyznało aż 65% ankietowanych, średnie 33%, a małe zaledwie 1%.


WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6338
Ilość aktualnych ofert: 470250

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.