Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Debata o handlu na WKG: Wschód ma swoją specyfikę, nie pozwala na kopiowanie szablonów

Elastyczny format i ostrożna strategia oraz dopasowanie modelu bizneswoego do lokalnych warunków to szansa na sukces na wschodzie Polski stwierdzili eksperci biorcący udział w debacie „Ekspansja sieci handlowych na ścianie wschodniej zmieni sytuację producentów i dostawców", która odbyła się w ramach Wschodniego Kongresu Gospodarczego w Białymstoku.
Reklama

Lokalny dostawca, lokalny sklep, lokalny klient

Zdaniem ekspertów na wschodniej ścianie dobrze rozwijają się dwa koncepty handlowe. Z jednej strony są to sieci nastawione na sprzedaż typu dużo i tanio oraz sieci lokalne nastawione na sprzedaż jakościową, sprofilowaną. Zdaniem Andrzeja Falińskiego ich rola w regionie zostanie wiodąca, nawet gdy na te tereny wejdą mocniej sieci ogólnopolskie ze swoimi placówkami. - Duzi gracze odpowiedzą tylko na część potrzeb dotyczących zakupów, pracy, inwestycji itd. Reszta musi być uzupełniona lokalnie. Taką rolę w rejonie Rzeszowa spełnia Specjał, który kosoliduje różne formaty, które nie miały szansy przetrwać w pojedynkę. Z tego nie będzie Walmarta, ale będzie dobry biznes, który stanie się czynnikiem prorozwojowym dla Polski wschodniej. Myślenie regionalne jest ważne, co nie znaczy, że ono może być oderwane od polityki ogólnopolskiej - stwierdził Faliński. O roli specjalizacji mówił także Rafał Antczak. - Obecnie dostrzega się wartość specjalizacji. Ale jest szereg problemów, z którymi muszą zmierzyć się przedsiębiorcy, jak np. opersyjna polityka podatkowa. To uniemożliwia rozwój biznesu. Ministrowi finansów nie pozwala się wprowadzać kluczowych reform. Dlatego ciężar elastyczności przenosi się bezpośrednio na poziom mikro - zaznaczył Rafał Antczak.
O wpisaniu lokalności w strategię rozwoju Specjału wspomniał Jan Sałata. - Korzystamy z usług regionalnych dostawców i współpracuje nam się z nimi o wiele lepiej niż z ogólnopolskimi producentami, którzy np. dostarczają do Biedronki, bo nie mamy takiej siły zakupowej jak sieć dyskontowa. Widzimy konieczność posiadania na półkach oferty produktów regionalnych, ale w tym zakresie zostawiamy wolną rękę naszym franczyzobiorcom, którzy zamawiają od dostawców lokalnych te produkty, które są przez klientów znane i cenione. To jest nasza przewaga wobec sieci ogólnopolskich, które nie mają asortymentu dobranego do specyfiki regionu.
Zakorzenienie w lokalności jako wyróżnik sklepów tradycyjnych Chorten wskazywała Sylwia Olechno z Grupy Chorten. - Lokalność jest dla nas najważniejsza. Rozwijamy markę własną z Podlaskiej Spiżarni. Są to produkty od producentów regionalnych, wędliny z małych masarni, miody z lokalnych pasiek. Jest to nasze oczko w głowie, które jednocześne bardzo dobrze rotuje na półkach. To jest nasz wyróżnik względem innych sieci. Stawiamy zwłaszcza na ofertę mięsno-wędliniarską. W tym się specjalizujemy i tu osiągamy satysfakcjonujące wyniki sprzedaży. Niestety trzeba powiedzieć, że handel detaliczny i hurtowy w Polsce nie jest w naszych rękach, stanowimy jedynie uzupełnienie oferty rynkowej. Pieniądze z handlu nie zostają u polskich przedsiębiorców - zauważyła Sylwia Olechno.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.