Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Detal łakomym kąskiem dla Orlenu. Jak sobie radzi państwowy gigant?

Orlen w ruchu, partnerstwo z Shopee, nowinki technologiczne - państwowy gigant, zgodnie z obietnicą, inwestuje w segment detaliczny. Do 2030 roku na rozwój tej gałęzi działalności zamierza przeznaczyć 11 mld zł. Co w ostatnim czasie udało zrealizować się koncernowi?
Reklama

Orlen w Ruchu wciąż w blokach startowych

Plany rozwoju formatu „Orlen w ruchu” są ambitne. Już w raporcie z 2021 roku zapowiadano, że na koniec roku będzie działać 40 takich punktów, m.in. w Bydgoszczy, Katowicach i Wrocławiu, a w ciągu najbliższych 4 lat - ok. 900. Póki co jest ich zaledwie kilka.

Ostatnio informowaliśmy o punkcie w nowym formacie w Warszawie, przy ul. Żelaznej. Orlen podtrzymuje, że w najbliższych tygodniach powstaną kolejne takie placówki, a do końca roku planowane jest otwarcie około 50.

Najnowszy punkt „Orlen w ruchu” łączy elementy kiosku z nowymi rozwiązaniami. Specjalnie zaprojektowana bryła o większej powierzchni umożliwia urozmaicenie asortymentu, ale też zwiększa komfort zakupów dla klientów.

- Skutecznie realizujemy założenia strategii w obszarze sprzedaży detalicznej, umiejętnie wykorzystując synergie i potencjał biznesowy całej Grupy. W przypadku „Orlen w ruchu” łączymy siłę marki Orlen i jej postrzeganie przez klientów z potencjałem lokalizacyjnym Ruchu i perspektywami dla dynamicznego rozwoju usług kurierskich, które realizujemy pod brandem ORLEN Paczka. Nieustannie poszukujemy nowych rozwiązań i sprawdzamy różne formaty funkcjonowania kiosków, aby wypracować optymalną propozycję dla klientów, która ułatwi dalszą ekspansję projektu - powiedział Łukasz Porażyński, dyrektor wykonawczy ds. sprzedaży detalicznej.

Nowy format pozwala klientom na wejście do środka do klimatyzowanego pomieszczenia – dotychczas zakupy robiono przez okienko, które nie dawało możliwości poznania w pełni asortymentu. Oprócz stałych produktów takich jak prasa, bilety czy napoje, dostępna jest też kawa fair-trade znana ze Stop Cafe. Kioski zmieniły się także z zewnątrz – przeszklona powierzchnia pozwala na lepszą ekspozycję towaru.

Partnerstwo z Shopee

W segmencie usług kurierskich w najbliższym czasie Orlen planuje dalszą pracę nad rozwojem sieci i pozyskiwaniem klientów. Jest to kolejny projekt o bardzo dużym potencjale, który poprzez dynamiczny wzrost rynku e-commerce w Polsce. Na tym polu koncern ma sukcesy. Ostatnio w ramach projektu Orlen Paczka nawiązał partnerstwo strategiczne azjatyckim gigantem Shopee.

Współpraca Shopee i Orlenu rozpoczęła się w połowie lipca. Od tego momentu kupujący na platformie mogą korzystać z 6500 dodatkowych punktów odbioru, wchodzących w skład sieci Orlen Paczka. Są to m. in. stacje paliw Orlen, kioski Ruch, sklepy i punkty partnerskie oraz automaty paczkowe Orlen. Obecnie firma posiada ok. 1000 tego typu automatów, jednak do końca 2022 r. ich ilość ma wzrosnąć do 2000.

- ORLEN Paczka to ważny projekt biznesowy, który konsekwentnie rozwijamy, w pełni wykorzystując ogromny potencjał rynku e-commerce w Polsce. Zwiększamy liczbę punktów odbioru paczek i nawiązujemy współpracę z kolejnymi partnerami. O naszym sukcesie decyduje także szybkość dostawy przesyłek. Strategiczne partnerstwo zawarte z platformą zakupową Shopee umożliwi nam pozyskiwanie nowych klientów – mówi Łukasz Porażyński.

W przyszłości, oprócz współpracy w zakresie usług logistycznych, Shopee i Orlen Paczka planują również wspólne działania marketingowe i akcje promocyjne.

Technologiczne nowinki na Orlenie

Płocki koncern w marcu br. poinformował o uruchomieniu korporacyjnego funduszu venture capital, który w ciągu dekady zainwestuje ok. 100 mln euro w komercjalizację zaawansowanych technologii. W obszarze zainteresowania inwestycyjnego ORLEN VC znajduje się także nowoczesny detal (automatyzacja procesów zakupowych i digitalizacja sprzedaży i logistyki). Na tym polu spółka działa aktywnie, zaskakując technologicznymi nowinkami.

W swoim akceleratorze Skylight koncern testuje i wdraża technologie wspierające rozwój  biznesu i cele strategii ORLEN2030. Firma przedstawiła pierwsze startupy, dzięki którym m.in. zapobiega marnowaniu żywności na stacjach, zwiększa bezpieczeństwo transportu paliw i usprawnia obsługę klientów flotowych. Jeden z projektów dotyczył procesu automatyzacji obsługi grilla na stacji Orlen.

- W ramach  tworzymy aplikację, która tworzy automatyzację nadzoru grilla rolkowego. Jest to kamera a także mały komputer, który pozwala na to, aby obraz z kamery został przeanalizowany. Na tym obrazie wykrywamy wszystkie produkty, które w danej chwili znajdują się na grillu. Pracownik stacji nie będzie musiał non-stop monitorować grilla, te informacje będą automatycznie pojawiały się w systemie na wyświetlaczu. Jest to dla nas niesamowite, że takie połączenie dwóch światów - z jednej strony informatycznego i firmy paliwowej - pozwala na digitalizację nawet takich procesów jak monitoring parówek - opowiadał Konrad Słoniewski,Veturai Automotive sp. z o.o.

 W ramach programu Orlen Skylight Akcelerator, spółka uruchomiła również projekt pilotażowy - usługę wirtualnego wideobota. Pomaga on klientom odwiedzającym stacje paliw koncernu i zachęca do aktywacji programu "Mikroflota". Projekt będzie realizowany na 200 stacjach paliw do końca sierpnia.

W ramach tej usługi komunikacja z klientami na stacjach paliw koncernu prowadzona jest z interaktywnymi wideoasystentami, a w ich rolę wcielają się znani sportowcy: lekkoatletka Justyna Święty-Ersetic oraz kierowca rajdowy Mikołaj "Miko" Marczyk.

Klienci, którzy odwiedzają wybrane do pilotażu stacje paliw PKN Orlen po zeskanowaniu QR kodu, umieszczonego m.in. przy kasach, na lustrach, w przestrzeni Stop Cafe są automatycznie przekierowywani na stronę internetową www.mikroflota.orlen.pl.

Według koncernu "wykorzystanie formatu interaktywnego wideo do komunikacji z klientami stacji paliw Orlen jest nowoczesnym kanałem marketingowym i biznesowym, umożliwiającym łatwiejsze i szybsze dotarcie do odbiorców treści.

Ponadto na stacjach Orlenu pojawili się mobilni kasjerzy, którym można zapłacić za paliwo już przy dystrybutorze. Dzięki temu nie trzeba stać w kolejce w przypadku dużego ruchu. Pracownicy stacji wyposażeni w tablet z mobilną aplikacją kasową, drukarkę fiskalną oraz terminal płatniczy POS przyjmują płatności za paliwo bezpośrednio na podjeździe, po zatankowaniu.Takie rozwiązania pojawiały się na stacjach już w 2021 r.Ponadto, wśród rozwiązań, które mają usprawnić obsługę klientów, PKN Orlen oferuje też możliwość tzw. "kolejkowania nalewu". Kiedy kierowca zatankuje auto, może przeparkować auto na wolne miejsce i pójść zapłacić. A kolejny kierowca może w tym czasie tankować i nie musi czekać, aby dystrybutor odblokuje się po wcześniejszym tankowaniu.

Zakupy na nawodnych stacjach paliw

PKN Orlen w tym roku ponownie uruchmomił nawodne stacje na Mazurach, nad morzem oraz nad Zalewem Zegrzyńskim. Miłośnicy żeglarstwa i sportów motorowodnych będą mogli skorzystać z nabrzeżnych stacji paliw w Giżycku, Sztynorcie, Węgorzewie, Pięknej Górze, Mikołajkach, Nieporęcie i Pucku. Poza tankowaniem stacje umożliwiają też zakupy, ponieważ oferują artykuły spożywcze i przemysłowe oraz podstawowe akcesoria do łodzi motorowych, a płatności można realizować za pomocą kart płatniczych oraz aplikacji mobilnej Orlen Pay. Stacje będą czynne do końca września.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (2)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum