Detaliści w Europie Środkowo-Wschodniej będą rosnąć szybciej niż średnia dla Europy
- Rozbudowane programy otwierania sklepów na rynkach takich jak Rosja i Rumunia, gdzie konsolidacja rynku jest stosunkowo niewielka, prawdopodobnie zwiększy wzrost – ocenia Milos Ryba, szef działu CEE w IGD.
IGD szacuje, że sprzedaż detaliczna artykułów spożywczych w Europie Zachodniej prawdopodobnie wzrośnie średnio o 2,4 proc. rocznie do roku 2022.
- Spodziewamy się silniejszego wzrostu w Europie Środkowo-Wschodniej, ponieważ wielu lokalnych detalistów, jak np. X5 Retail Group, Lenta i sieci dyskontowe, planują rozbudowane programy otwierania sklepów – dodaje Milos Ryba. - To przyspieszy wzrost we wszystkich krajach Europy Środkowo-Wschodniej i wesprze cały rynek spożywczy w Europie – mówi.
Jego zdaniem, duże sklepy pozostaną głównym formatem sklepu spożywczego na kontynencie europejskim, jednak do 2022 r. największy wzrost będzie dotyczył sieci dyskontowych, które będą rozwijać się w oparciu o otwarcia nowych sklepów i przebudowę już istniejących placówek. Dyskonty koncentrują się na tym, aby stać się "głównym sklepem" dla coraz większej liczby klientów i aby to osiągnąć zwiększają swoją obecność w centrach miast, dzielnicach mieszkalnych i na głównych ulicach handlowych.