Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Dino vs. Stokrotka (porównanie formatów)

Stokrotka i Dino to perspektywistyczne spółki działające na konkurencyjnym rynku supermarketów. Jedna z nich szuka kapitału na giełdzie, druga obecna na GPW od 15 lat szuka inwestora. Chociaż Dino pod względem liczby placówek jest prawie dwa razy większe, Stokrotka może dokonać akwizycji.
Reklama

Według prezentacji inwestorskiej właściciela sieci Stokrotka, trzy największe pod względem przychodów za 2015 r. sieci supermarketów w Polsce to: Intermarche (4,4 mld zł przychodów i 11 proc. udziału w rynku), Tesco (4,2 mld zł i 11 proc. udziału w rynku) oraz Dino (2,5 mld zł przychodu i 6 proc. udziału). Czwarte miejsce to Polomarket  (2,4 mld zł przychodu i 6 proc. udziału w rynku), a piąte Stokrotka (2 mld zł przychodu i 5 proc. udziału. Sytuacja może się jednak zmienić, a Stokrotka zbliżyć do Dino.

Na początku maja zarząd Emperii Holding, po akceptacji Rady Nadzorczej, podjął decyzję o rozpoczęciu procesu pozyskania inwestora. W związku z tym, wkrótce zostaną rozpoczęte rozmowy z potencjalnie zainteresowanymi podmiotami, gotowymi nabyć akcje Emperii oraz inwestować w jej dalszy rozwój. Wyłącznym doradcą spółki wspierającym ją w procesie pozyskiwania inwestora jest Rothschild Global Advisory. Sieć pozyska zatem duże zasoby finansowe, które może przeznaczyć na procesy akwizycyjne.
Przypomnijmy, że na początku br. analitycy DM BDM zwracali uwagę, że Emperia posiada silną bazę gotówkową i nie należy wykluczać akwizycji jednego z graczy na krajowym rynku supermarketów.

Przyjrzyjmy się zatem dwóm dużym graczom na runku supermarketów: Dino i Stokrotce.

Stokrotka na koniec pierwszego kwartału miała 380 sklepów i w ciągu trzech miesięcy otworzyła 11 placówek. Sieć chce uruchomić w tym roku łącznie 90 sklepów. Detalista ma w swoim portfolio różne formaty: supermarkety, markety oraz sklepy franczyzowe. Ponadto, pod koniec kwietnia detalista ruszył z nowym konceptem convenience z logo 5Market. Supermarkety Stokrotka są otwierane w lokalizacjach o catchmencie minimum 5 000 osób. Ich asortyment liczy od 5 500 do 10 000 SKU. CAPEX na jeden średni sklep to 1,1 mln zł. Powierzchnia sprzedaży to 400-800 mkw. Markety z tym samym szyldem powstają zarówno w dużych jak i małych miastach. Asortyment obejmuje od 3 500 do 6 000 SKU, a CAPEX na 1 placówkę wynosi 0,6 mln zł. Powierzchnia sprzedaży to 200 - 400 mkw. Natomiast szyld 5Market jest przeznaczony dla lokalizacji umożliwiających robienie szybkich zakupów. Sklepy zaoferują podstawowy asortyment od 2 000 do 4 000 SKU. Powierzchnia sprzedażowa to 100 - 200 mkw., a CAPEX na 1 sklep wynosi 0,3 mln zł.

Sieć Dino miała na koniec marca 639 sklepów o średniej powierzchni 400 mkw. Firma poinformował również, że ma 389 zabezpieczonych lokalizacji pod nowe obiekty. W I kwartale sieć uruchomiła również 11 nowych placówek. Detalista buduje obecnie 58 sklepów, a chce mieć 1200 placówek do końca 2020 roku. Sklepy Dino cechuje jednolity format. Większość́ placówek  ma powierzchnię sali sprzedaży ok. 400 m i jest zlokalizowana przede wszystkim w mniejszych miejscowościach, małych i średnich miastach oraz na peryferiach dużych miast. Każdy sklep oferuje klientom ok. 5 tys. pozycji asortymentowych. Grupa buduje nowe sklepy po średnim koszcie na obiekt w wysokości ok. 2,4 mln zł.

Model biznesowy Grupy Dino jest w wysokim stopniu skalowalny. Obejmuje scentralizowane zarządzanie wspierane przez odpowiednie systemy informatyczne, sieć logistyczną opartą na trzech centrach dystrybucyjnych oraz zarządzaną przez Grupę Dino sieć transportu. Grupa Dino zaopatruje się w większość produktów bezpośrednio u producentów lub ich głównych przedstawicieli. Grupa współpracuje tylko z jednym franczyzobiorcą, który na dzień 31 grudnia 2016 r. prowadził 12 sklepów o łącznej powierzchni sali sprzedaży około 5 tys. mkw.

Stokrotka przy okazji wyników finansowych za pierwszy kw. 2017 r. podała, że jej średnia sprzedaż z mkw. sklepu to 1305 zł, sieć Dino w prospekcie emisyjnym podawała, że w 37. miesiącu od otwarcia jej placówka generuje sprzedaż na poziomie 0,57 mln zł, czyli zakładając 400 mkw. powierzchni będzie to 1425 zł.

W pierwszym kwartale 2017 r. sieć Dino wypracowała 910,3 mln zł przychodów, a jej zysk netto to 30,4 mln zł. Rentowność sieci w tym czasie to 7,5 proc.
Przychody Emperii, właściciela sieci Stokrotka, za pierwszy kwartał wyniosły ponad 600 mln zł, a zysk to 6,4 mln zł.

Grupa Dino zatrudnia pracowników na podstawie umów o pracę, a także zleca wykonywanie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Na koniec  grudnia 2016 r. w Grupie Dino zatrudnionych było 10.640 osób na podstawie umów o pracę. Dodatkowo na dzień 31 grudnia 2016 r. na podstawie innych umów cywilnoprawnych (umów-zleceń, umów o dzieło oraz umów o współpracy z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą) z Grupą Dino współpracowały 174 osoby.
Sieć Stokrotka na koniec 2016 r. zatrudniała 7500 pracowników w 341 sklepach, 10 magazynach i w centrali.

Sieć Dino to świeża spółka na giełdzie. Debiut miał miejsce 19 kwietnia 2017 r. Na otwarciu kurs akcji rósł o 10 proc. Wartość oferty wyniosła łącznie ok. 1,65 mld zł. Właścicielem 51% akcji jest założyciel spółki i prezes sieci Tomasz Biernacki.
Emperia Holding S.A. – właściciel Stokrotki - jest spółką publiczną, notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie od 2002 roku. Emperia to jedna z największych i najbardziej aktywnych grup kapitałowych w handlu w Polsce . Powstała w 1990 roku, koncentrując swoją działalność na segmencie detalicznym FMCG. Prezesem spółki jest Dariusz Kalinowski. W strukturze akcjonariatu dominują krajowe instytucje finansowe. 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum