Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Dino zapowiada rekordowe inwestycje. Spółka chce też poprawić warunki negocjacyjne

Dino Polska planuje w 2022 roku wzrost nakładów inwestycyjnych w porównaniu do ok. 1,3 mld zł planowanych na ten rok. Spółka chce zwiększyć liczbę otwieranych sklepów, a także zwiększyć moce zakładu mięsnego Agro-Rydzyna.
Reklama

Dino Polska planuje w przyszłym roku wzrost nakładów inwestycyjnych w porównaniu do ok. 1,3 mld zł planowanych na ten rok. Spółka chce w 2022 roku zwiększyć liczbę otwieranych sklepów - poinformował Michał Krauze, członek zarządu Dino Polska.

"Chcemy utrzymać wysokie tempo rozwoju, dlatego na przyszły rok planujemy jeszcze większe nakłady inwestycyjne. Oprócz rosnącej liczby marketów Dino, zostaną przeznaczone m. in. na dalszy rozwój zaplecza logistycznego oraz na zwiększenie mocy produkcyjnych naszego zakładu mięsnego Agro-Rydzyna (...)" – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, Michał Krauze, członek zarządu Dino Polska.
 
Podczas telekonferencji dla inwestorów Krauze dodał, że szczegóły dotyczące planów inwestycyjnych na 2022 rok zostaną podane na początku przyszłego roku.
 
Jak poinformował, spółka chce w przyszłym roku zwiększyć liczbę otwieranych sklepów. W planach jest zarówno zagęszczanie sieci, jak i otwieranie placówek w nowych regionach.

Dino nie zwalnia tempa rozwoju

"Zarówno na poziomie zabezpieczonych działek pod nowe inwestycje, jak i sklepów w budowie, ten poziom jest najwyższy w historii i nie zakładamy spowolnienia tempa rozwoju. (...) Chcemy zwiększać liczbę otwieranych sklepów rok do roku" - powiedział.

 Pytany, czy w związku ze wzrostem kosztów nie rosną nakłady inwestycyjne na sklep, odpowiedział: "CAPEX na sklep od IPO wzrósł o kilka procent, głównie z powodu montaży paneli PV na dachach obiektów. Jeśli chodzi o rosnące ceny w budownictwie, to już na etapie projektowania sklepu optymalizujemy koszty budowy, współpracując z firmą budowlaną, a także pomaga nam rosnąca skala budów, która zmniejsza wzrosty kosztów".
 
Dodał, że spółka nie wyklucza niewielkiego wzrostu nakładów na wyposażenie sklepów w związku ze wzrostem cen stali.
 
W pierwszych trzech kwartałach 2021 r. nakłady inwestycyjne przeznaczone na rozwój sieci Dino przekroczyły 1 mld zł i były o 52,5 proc. większe niż przed rokiem.
 
Spółka podała w raporcie kwartalnym, że wysoki poziom nakładów wynika przede wszystkim z wysokiego tempa otwarć nowych marketów Dino oraz uruchomienia siódmego centrum dystrybucyjnego spółki (w Sierpcu, w województwie mazowieckim).
 
W całym 2021 r. nakłady inwestycyjne mają wynieść około 1,3 mld zł.

Na koniec września 2021 r. łączna liczba marketów Dino wyniosła 1.706, o 335 więcej niż przed rokiem. Narastająco od początku 2021 r. otwarte zostały łącznie 234 sklepy w stosunku do 153 w analogicznym okresie ubiegłego roku.
 
Sieć logistyczna oparta jest na siedmiu centrach dystrybucyjnych.

Michał Krauze poinformował, że "z dużym prawdopodobieństwem" w przyszłym roku rozpoczęta zostanie budowa kolejnego centrum logistycznego.
 
Spółka podała, że kontynuuje działania redukujące jej wpływ na środowisko naturalne. W trzech pierwszych kwartałach tego roku 386 marketów Dino zostało wyposażonych w panele fotowoltaiczne i na koniec września 751 sklepów zasilanych było energią słoneczną. Wkrótce spółka planuje montaż pierwszej dużej farmy fotowoltaicznej na terenie centrum dystrybucyjnego w Sieroniowicach.

Dino Polska podtrzymuje cel niskiego dwucyfrowego wzrostu sprzedaży LFL w 2021 r. 

"W kolejnych miesiącach spodziewamy się podobnego poziomu aktywności konsumentów jak dotąd. W całym roku powinniśmy osiągnąć niski dwucyfrowy wzrost sprzedaży LFL" - powiedział Krauze podczas telekonferencji dla inwestorów.
 
Wzrost sprzedaży LfL wyniósł w III kwartale 2021 r. 10,6 proc., po wzroście o 11,7 proc. w drugim kwartale tego roku.
 
Po trzech kwartałach 2021 roku sprzedaż LFL wzrosła o 9,9 proc. (13 proc. wzrostu przed rokiem).

Dino - wyniki po trzech kwartałach
Po trzech kwartałach przychody grupy Dino wyniosły 9,498 mld zł i były o 29 proc. wyższe rdr. Sprzedaż LFL wzrosła o 9,9 proc. (13 proc. wzrostu przed rokiem).
 
EBITDA po trzech kwartałach wyniosła 910,5 mln zł (wzrost o 26 proc. rdr), a zysk netto 569,8 mln zł (wzrost o 29,4 proc. rdr).
 
Marża EBITDA wyniosła 9,6 proc., podczas gdy po trzech kwartałach 2020 r. było to 9,8 proc.
 
Spółka podała w raporcie, że świeże produkty, w tym mięso, wędliny i drób, odpowiadały za 36,7 proc. sprzedaży grupy w III kwartale i za 37,5 proc. narastająco, od początku roku.
 
Dług netto Grupy Dino wyniósł 1.311,6 mln zł na koniec września 2021 r., co oznacza wzrost o 318,4 mln zł w stosunku do 31 grudnia 2020 r.
 
Wskaźnik dług netto do wyniku EBITDA za ostatnich 12 miesięcy wyniósł 1,07x na koniec września 2021 r. Na koniec grudnia wskaźnik ten wynosił 0,96x.
 
Grupa wypracowała w trzecim kwartale środki pieniężne netto z działalności operacyjnej w kwocie 228 mln zł wobec 311,1 mln zł przed rokiem. Narastająco, środki pieniężne netto z działalności operacyjnej wyniosły 756,5 mln zł, 68,7 proc. więcej rdr.
 
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej wyniosły po trzech kwartałach 1,04 mld zł i wzrosły o 52,5 proc. rdr. W samym trzecim kwartale wyniosły 329,6 mln zł, co oznacza wzrost o 34,4 proc. rdr.

Dino - ponad 1,7 tys. sklepów w sieci
Spółka szacuje nakłady inwestycyjne w całym 2021 r. na około 1,3 mld zł.
 
W III kwartale 2021 r. Dino Polska uruchomiło 84 nowe sklepy, czyli o 22 proc. więcej niż przed rokiem. Łącznie od początku roku otwarte zostały 234 nowe sklepy w stosunku do 153 w analogicznym okresie ubiegłego roku. Na koniec września 2021 r. sieć Dino liczyła 1.706 marketów, o 335 więcej niż przed rokiem.

Ceny w Dino

Dino ocenia, że presja na marże ma charakter krótkoterminowy. W dłuższym terminie możliwa jest dalsza poprawa marży EBITDA - poinformował Michał Krauze, członek zarządu i dyrektor finansowy Dino, podczas telekonferencji dla inwestorów.

Krauze pytany, czy presja na marżę brutto na sprzedaży, wynikająca ze wzrostu kosztów, jest czasowa i czy rynek powinien zmodyfikować założenia co do wysokości marży brutto w kolejnych kwartałach, odpowiedział: "Wydaje się, że obecna sytuacja ma raczej charakter krótkoterminowy. Nie mogę się odnieść do negocjacji z dostawcami. W dłuższym terminie takie pozycje jak wzrost tempa rozwoju sieci, czy dźwignia operacyjna powinny sprzyjać dalszej poprawie marży EBITDA. W dłuższej perspektywie jeszcze mamy dużo do zrobienia, wiele możemy zrobić".
 
Dodał, że spółka stawia sobie za cel poprawę warunków negocjacyjnych zarówno na poziomie marży brutto, jak i EBITDA.
 
"Podejmujemy wiele inicjatyw, które pozwalają nam ograniczać koszty, by uzyskiwać poprawę na marży EBITDA" - powiedział Krauze.
 
Marża EBITDA wyniosła w III kwartale 10,3 proc. i była o 0,7 pkt. proc. niższa niż w III kw. 2020 r.
 
Po trzech kwartałach 2021 roku marża EBITDA wyniosła 9,6 proc., podczas gdy po trzech kwartałach 2020 r. było to 9,8 proc.
 
Członek zarządu powtórzył, że polityka cenowa Dino się nie zmienia.
 
"Jeśli chodzi o ceny sprzedaży, to benczmarkujemy się do największych sieci dyskontowych w Polsce" - powiedział Michał Krauze.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.