Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

DM mBanku: Zakaz tworzenia grup zakupowych mógłby zagrozić Eurocashowi

Analitycy DM mBanku oceniają, że propozycja Komisji Europejskiej zakazująca tworzenie grup zakupowych w sieciach handlu detalicznego i handlu hurtowym mogłaby w Polsce wzmocnić pozycję Biedronki i Dino, potencjalnie mogłaby natomiast zagrozić sieciom Eurocash.
Reklama

DM mBanku przypomina, że podczas prac Komisji Europejskiej nad projektem dyrektywy w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych w łańcuchu dostaw żywności pojawiła się poprawka nr 56 zakazująca tworzenie grup zakupowych w sieciach handlu detalicznego i handlu hurtowym.

- Rozpatrywana poprawka ma na celu ograniczyć przewagę konkurencyjną grup zakupowych działających w Europie jak EMD (European Marketing Distribution - zrzesza firmy z ponad 20 krajów; szacowany obrót to ponad 200 mld EUR), porozumienie Auchan z grupami Systeme U i Metro (szacowany obrót to ponad 214 mld EUR), Coopernic (obrót ok 180 mld EUR), Agricore (obrót około 180 mld EUR) oraz porozumienie Carrefour i Cora (obrót około 150 mld EUR). Zmiana mogłaby przełożyć się na rozbicie grup zakupowych stworzonych przez największe podmioty w Europie oraz grup zakupowych zrzeszających małe sieci sklepów, co istotnie obniżyłoby ich pozycje konkurencyjną – informują analitycy DM mBanku.

W Polsce tworzenie grup zakupowych przez średniej wielkości sieci detaliczne nie powiodło się, czego przykładem jest rozwiązana w 2018 roku Grupa Handlowa PL Plus (zrzeszała sieci Piotr i Paweł, Topaz, Bać-Pol i Polomarket) oraz brak porozumienia w projekcie Handel Polski (potencjalnie miała zrzeszać GK Specjał, Delko i PT Dystrybucja).

- Zdaniem Polskiej Izby Handlu poprawka  nr 56 mogłaby zagrozić systemom franczyzowym, co mogłoby negatywnie wpłynąć na systemy tworzone przez największe sieci hurtowe w Polsce (potencjalne zagrożenie dla Eurocash). Z drugiej strony potencjalne wprowadzenie poprawki poprawiłoby pozycję konkurencyjną sieci takich jak Biedronka (Jeronimo Martins) oraz Dino Polska – oceniają analitycy.

Przypomnijmy, Unia Europejska pracuje nad projektem dyrektywy w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych w relacjach między przedsiębiorstwami w łańcuchu dostaw żywności. Polska Izba Handlu wysłała do instytucji unijnych pismo, gdzie wyraża szczególny niepokój wobec planowanych zmian w funkcjonowaniu grup zakupowych oraz możliwości ograniczenia ich rozwoju. Wybrane poprawki wniesione do projektu, mogą stanowić zagrożenie dla działania sieci franczyzowych i grup zakupowych.

Zdaniem PIH, handel detaliczny zwłaszcza w obszarze żywności w wielu krajach Unii Europejskiej opiera się na tworzeniu grup zakupowych lub integracji mniejszych przedsiębiorstw w inny sposób czy to wokół dystrybutorów, czy tworzeniu systemów franczyzowych, które są swego rodzaju zaawansowaną odmianą grup zakupowych.

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum