PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu
  • Partner portalu

Dobry polski chleb może być nowym superfood

www.portalspozywczy.pl 25 czerwca 2018 12:26

Dobry polski chleb może być nowym superfood Fot. Shutterstock.com

Spirulina, jagody Goji, młody jęczmień czy quinoa – produkty określane wspólnym mianem superfoods zawojowały polski rynek. Klimat dla takiej żywności jest coraz cieplejszy. Przybywa klientów sklepów z tzw. „zdrową żywnością”, a w supermarketach półki z super zdrowymi produktami coraz bardziej się rozrastają. Równocześnie często ci sami klienci, którzy przygotowują w domu koktajle na bazie spiruliny, kupują w dyskontach śmieciowe pieczywo. Czy musi tak być?

Zdaniem ekspertów wynika to z tego, że klienci nie mają świadomości po co tak naprawdę sięgają/ Kupują „bylejakość”, bo tak wygodniej. Łatwiej sięgnąć po ciepłe bułeczki w markecie, niż poszukać w okolicy dobrej, polskiej piekarni.

Mieszanki umożliwiające wypiek chleba i bułek szybko, bez tradycyjnych procesów dojrzewania ciasta na pieczywo, są wytwarzane w większości przez firmy zagraniczne. Firmy, które stać na dobry marketing. To one dyktują warunki na naszym rynku pieczywa.

- Największe zło czynią określenia i zachęty ukryte w nazwach np.: „Chleb Słowiański”, „Polski”, „Kołodzieja”, „Mamy”, ”Taty”, „Zbójnicki”, „Drwala” itd. Tutaj nie liczy się stara receptura, tylko chwyt reklamowy wynikający z nazwy – mówi Czesław Meus, mistrz cukiernictwa i piekarstwa, który w latach 80-tych XX w zasłynął jako współautor opatentowanej technologii wytwarzania ciasta na chleb pełnoziarnisty Makrovit.

Obecnie Czesław Meus jest przewodniczącym Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia Polska Ekologia. W ramach Stowarzyszenia promuje wypiek chleba metodami tradycyjnymi w oparciu o najstarsze zboża: samopszę, płaskurkę, orkisz, a także wypiek chleba w domu.

- Uczciwe piekarstwo to przede wszystkim sztuka tworzenia autorskich chlebów. A chleb to prosta historia – mąka, woda, sól, zakwas czy drożdże, którą piekarz może rozwijać na praktycznie nieograniczoną liczbę sposobów – opowiada Czesław Meus.

- Podstawą są smak i naturalne dodatki. Zawsze byłem zwolennikiem dodawania do chleba na przykład ziół, rewelacyjne efekty dawały wytłoki z jabłek, będące bogatym źródłem błonnika. Ostatnio zrobiłem chleb z dodatkiem ekologicznego spożywczego węgla drzewnego z wikliny wierzbowej, który oczyszcza organizm z toksyn. Albo produkt, który wprowadziłem w Piekarni Buczek - autentyczny ekologiczny chleb orkiszowym z dodatkiem mąki z płaskurki, do którego dodajemy genialny ekologiczny zakwas żytni o odpowiednim pH. Tych dodatków jest wiele więcej, na czele z mąkami z liofilizowanych owoców i ziarnami ekspandowanymi – dodaje Czesław Meus.

Teoretycznie więc nic nie stoi na przeszkodzie rozwojowi branży i rozpowszechnienia wśród konsumentów mody na super zdrowy, oryginalny, polski chleb. Jednak problem w tym, że w Polsce wciąż brakuje uczciwych piekarń, które wytwarzają pieczywo zgodnie ze sztuką piekarstwa.

Więcej na portalspozywczy.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,59

  • Śr

    2,70

  • Min

    2,15

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7834
Ilość aktualnych ofert: 472067

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.