Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Dr Adam Mokrysz: Kieruję się badaniami, danymi i …biznesową intuicją

O budowie rodzinnego koncernu Mokate, planach ekspansji zagranicznej i wyzwaniach, które przyniósł 2020 rok rozmawiamy z dr. Adamem Mokryszem, prezesem Grupy Mokate, sukcesorem i liderem rodzinnego biznesu.
Reklama

Mokate w tym roku obchodzi swoje 30 lecie.
Tak, Mokate świętuje 30-lecie swojej działalności. Niewiele firm rodzinnych w Polsce może pochwalić się tak długą historią jak nasza. Na przestrzeni tego czasu bardzo dużo się zmieniło. Przeszliśmy drogę od małego, rodzinnego sklepu kolonialnego, po quasi koncern spożywczy o międzynarodowej renomie. Stworzony i rozwijany dzięki pasji i odwadze rodziny Mokrysz. Była to droga długa, trudna, czasami wyboista, ale solidnie wybrukowana siłą naszej pracowitości, konsekwencji, marzeń o międzynarodowym biznesie, a także wspaniałych ludzi, których przyszło nam zaprosić do współpracy po drodze. To oni wspólnie z nami tworzą wspaniały biznes i nigdy nie będą u nas numerem, jak to często bywa w globalnych koncernach. Bo u nas jest Pan Krzysztof, którego córka pięknie gra na fortepianie, a tam Pani Ewelinka, która najsprawniej obsługuje naszych klientów. Każdą osobę znam osobiście i każdy wnosi swój wkład, swoją cegiełkę w prężny rozwój naszej organizacji.

Dzisiaj jesteśmy jednym z największych producentów kawy i herbaty w Europie Środkowo-Wschodniej. Obsługujemy ponad 70 rynków zagranicznych i zdecydowanie należymy do czołówki, jeśli chodzi o rynek specjalistycznych półproduktów spożywczych. Obecnie przychody firmy przekraczają miliard złotych rocznie, a 70 proc. z nich pochodzi z rynków zagranicznych. W firmie pracuje ponad 1500 osób na całym świecie. Do najbardziej znanych marek Mokate należą: LOYD, NYCoffee, Mokate, Minutka, Marilla, Marizzi, Alpino, Babcia Jagoda.

W związku z 30-leciem chcemy przypomnieć naszym konsumentom o MOKATE. W ostatnim czasie podejmujemy bardzo dużo działań angażujących i aktywujących naszych konsumentów, takich jak konkursy, promocje konsumenckie. Efektem tych działań jest między innymi zaproszenie do współpracy w roli ambasadora marki Mokate kawa ziarnista – wybitnego polskiego aktora - Bogusława Lindę. W telewizji emitowany był spot promujący naszą nową kawę ziarnistą z polskim aktorem. Jest to produkt o doskonałej jakości, produkowany w nowo wybudowanej, na wskroś nowoczesnej i zaawansowanej technologicznie palarni kawy.  Nie ukrywam, moja ulubiona pozycja w asortymencie Mokate!

Naszą herbatę Loyd promuje diva polskiej sceny muzycznej, wspaniała piosenkarka, pani Justyna Steczkowska. Już wkrótce nasi konsumenci zobaczą reklamę herbaty LOYD z jej udziałem w telewizji.  Nasi konsumenci mogli też ostatnio zobaczyć naszą reklamę telewizyjną cappuccino Mokate, z wpadającą w ucho piosenką i hasłem „Mokate. Ciesz się życiem!”. Ta linia produktowa przeszła w tym roku lifting związany z wizerunkiem opakowania, udoskonaleniem receptury, powstały też nowe atrakcyjne smaki cappuccino.

W 2019 roku na rynku pojawiła się marka kawy, której użyczyliście Państwo nazwy swojej firmy. Czy to początek nowej strategii produktowej?
Wszystkie nasze działania, jak również pojawienie się ziarnistej kawy MOKATE podyktowane jest potrzebami konsumentów, więc nie możemy tego nazwać nową strategią, a raczej konsekwencją w obranym kursie popartym doświadczeniem i rzetelnymi badaniami.
Kawa Mokate tworzona jest z rodzinnej pasji do poszukiwania doskonałego smaku kawy. Od pokoleń – starając się jak najlepiej wsłuchiwać w oczekiwania konsumenta, podając mu pewne i niezawodne produkty, szyte na miarę jego potrzeb. Jesteśmy miłośnikami kawy, chcemy dzielić z konsumentem radość wydobywaną z niezwykłego zapachu i smaku kawy, dając mu najlepszy i prosty wybór, z naszą rzetelną i niezawodną rekomendacją prawdziwych kawoszy. Doceniają to nasi konsumenci, którzy po wypróbowaniu naszej kawy ponawiają zakupy i to daje nam największą satysfakcję. W ten sposób chcemy przekonać konsumentów, dla których wartością jest jakość kawy, aby spróbowali kaw produkowanych przez rodzimą, polską firmę, która o kawie wie prawie wszystko.

Podsumowując: kierowanie rodzinnym koncernem to dużo przyjemności i ogromnie wyzwanie.
Stery w rodzinnej firmie przejąłem w 2016 roku. Moim celem było i jest budowanie silnego, markowego, międzynarodowego przedsiębiorstwa, którego fundamentem są wartości i wspaniałe zespoły ludzkie. Wszystkie te elementy mają ogromne znaczenie dla budowania potencjału międzynarodowej grupy firm pod szyldem Mokate. 

Najważniejsza dla mnie jest perspektywa rozwoju firmy i ekspansja międzynarodowa. Czasem żartuję, że jest to rodzaj trudnej biznesowej „futurologii”: rozpoznawanie możliwości na przyszłość – na podstawie dogłębnej analizy trendów. To pasjonujące pole, bo tak naprawdę nic mnie nie ogranicza. Sky is the limit.
Inwestujemy w nowe technologie i rozwiązania. To silny filar rozwoju i możliwość tworzenia innowacji. Staramy się też przewidywać, jaki będzie jutro nasz klient. Jak się zmieni? Czego będzie od nas oczekiwał? Jakie produkty będą mu niezbędne, a jakie będą dla niego niezbędne pojutrze? Podejmując decyzję, czasem zawierzam danym i badaniom a czasem kieruje mną biznesowa intuicja. Wielokrotnie mnie nie zawiodła! Ona wyrabia się w toku działania, w ogniu negocjacji, pertraktacji, czasem bardzo trudnych.

Rodzina Mokrysz przed siedzibą firmy Mokate
Rodzina Mokrysz przed siedzibą firmy Mokate

A jak na Państwa firmę wpłynęły wydarzenia roku 2020?
Rok 2020 jest niewątpliwie rokiem pełnym trudnych wyzwań, który zweryfikował postawy ludzkie i zachowania konsumenckie. Pandemia Covid wstrząsnęła światową i polską gospodarką. Dla nas, handlu, producentów to był i dalej jest trudny czas.
Przyszło się nam mierzyć z wieloma zmianami, nierównym traktowaniem poszczególnych kategorii rynku spożywczego przez pandemię, ograniczeniem wydatków konsumenckich na wiele kategorii. Zmianie uległy zachowania konsumentów, więcej czasu spędzają teraz w domu. Generalnie rytm zakupów bardzo się zmienił. Konsumenci chętniej udają się do sklepów o mniejszej powierzchni, zlokalizowanych niedaleko miejsca zamieszkania i oczywiście w mniejszej częstotliwości. Pozwala to na ograniczenie kontaktu z innymi osobami na hali sprzedaży, jak i w czasie dojazdu.

W tym trudnym okresie byliśmy przygotowani na różne scenariusze. Sprecyzowaliśmy, jak powinien wyglądać kontakt pracowników z kontrahentami i partnerami biznesowymi, praca na obszarze produkcji, realizacja wysyłek dla naszych klientów i sposoby przyjęcia dostaw. Oczywiście wszystko zweryfikowało życie, wiele rzeczy udało się znakomicie, inne mniej, aczkolwiek cały rytm funkcjonowania przedsiębiorstw nie został zaburzony. Zmieniły się procesy, w dużej mierze łączymy się online. Brak nam wspólnych spotkań, ale w takiej rzeczywistości niestety przyszło nam funkcjonować.

W przypadku naszego portfolio, które jest zrównoważone i szerokie w zakresie napojów gorących, obserwujemy coś takiego jak balans. Jeśli jedne kategorie rozwijają się nieco gorzej, inne są preferowane przez konsumentów i wręcz notują wzrosty sprzedaży.

Które z nowych nawyków konsumenckich mają pozytywny wpływ na Państwa sprzedaż?
W okresie pandemii zauważalna jest tendencja do ograniczania liczby wizyt w sklepie
do niezbędnego minimum, co przekłada się na koszyk zakupowy. Zauważamy wybieranie
przez konsumentów produktów o dużych pojemnościach. Czyli coraz częściej preferują sprawdzony produkt w korzystniej cenie w opakowaniu o dużej zawartości, tak aby nie musieli szybko ponawiać zakupów. Można to potraktować jako zabezpieczenie na ewentualny lockdown. Takim produktem jest np. Herbata Minutka w opakowaniach 100 szt.

Pandemia boleśnie doświadczyła nasz kanał HoReCa. Wielu z naszych Partnerów Handlowych dotkliwie odczuwa skutki ograniczeń. Jako producent oferujący produkty dedykowane branży HoReCa oczywiście obserwujemy negatywne skutki tej sytuacji. Niemniej jednak  mamy nadzieję, że nasi partnerzy handlowi będą mogli już niebawem wznowić swoje działalności i powrócić do biznesu w pełnym zakresie działalności sprzed pandemii. Czekamy i mocno kibicujemy, aby udało się im przetrwać ten trudny okres.

A na jakich prognozach opieracie Państwo swoje plany na 2021 rok?  Co będzie kluczowym wyzwaniem dla Mokate w kolejnych latach?
Dla mnie rozwój to przede wszystkim doskonalenie organizacji na wielu poziomach: strategii, operacyjnego zarządzania, atrakcyjnej dla konsumentów oferty produktowej, adekwatnej
do potrzeb rynku strategii sprzedażowo-marketingowej. Poszukujemy również możliwości akwizycyjnych w Polsce i poza jej granicami.
Jeśli chodzi o kolejne kierunki ekspansji międzynarodowej Mokate, to wiele z szans widzę poza Europą. Mam tutaj na myśli Bliski Wschód czy Afrykę. Nasza firma zawsze słucha głosu swoich konsumentów, reaguje na ich potrzeby i stara się wyjść naprzeciw oczekiwaniom rynku. Działamy elastycznie i potrafimy umiejętnie dopasowywać się do potrzeb konsumentów i rynku. Branża spożywcza w niewielkim stopniu jest podatna na kryzysowe sytuacje na świecie.
Planując działania na najbliższy rok, staramy się w szczególności kontynuować rozpoczęte projekty, a przy tym bacznie śledzić działania konkurencji i dbać o pozycję rynkową wypracowaną przez 30 lat działalności.

Nieustannie inwestujemy w nasze fabryki, zwiększając moce produkcyjne. W ostatnich dniach podpisaliśmy duży kontrakt na rozbudowę naszej fabryki produktów instant w Żorach. Powstanie kolejny nowoczesny zakład produkujący wysoko wyspecjalizowane produkty,  które będą eksportowane na cały świat.

Dr Adam Mokrysz, prezes Grupy Mokate, odpowiada za rozwój nowych kierunków biznesowych rodzinnego przedsiębiorstwa, tworzy jego strategię i tożsamość międzynarodową. Autor i twórca kluczowych osiągnięć firmy. Absolwent prestiżowych uczelni, entuzjasta szachów. Nadaje nowy impet przedsiębiorstwu obecnemu na rynku od kilkudziesięciu lat dzięki połączeniu wiedzy, doświadczenia oraz umiejętnej ekspansji zagranicznej.

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (1)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum